Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Utveckling bowkites 06 ->
-
Rättning:
(Oj vad snabbt det “försvaret” kom….Sorry om jag trampade på en öm tå;-).
Syftet var ursprungligen att göra en saklig jämförelse mellan Waroo-07 och -06!
Jag menade INTE att den 5:e linan på just Ozone är speciellt onödig! Jag påstår inte heller att Ozones 5:e lina är ämnad just till att få “dubbel” depower, utan syftar främst på att 5:e-lina rent allmänt inte behövs med den lösningen som BEST använder (subjektiv uppfattning). Kanske var det lite slarvigt att blanda in några märken i diskussionen (sorry)…MEN eftersom Ozone faktiskt har 5 linor så råkade det bli så…Jag syftade främst till regeln att ju färre linor och andra möjliga “hang-ups” desto bättre! Så resonerar i alla fall jag…
(Tag det inte personligt Nic:-)Och ja, förklara gärna de “unika” fördelarna med Ozones 5:e lina i en egen tråd. Jag är seriöst både nyfiken och intresserad.
Jag antar att den ger möjlighet att fintrimma vinkeln och kanske även bågformen på kiten under segling, eller?OBS! För att ge en mer objektiv framtoning så vill jag påtala att BEST-bomen inte heller är fullkomlig (så klart)!
Den saknar bl a en clamcleat nere vid CL, så att kitens depowerlina kan finjusteras med kiten i luften…men det är lätt att sätta fast en sådan själv. OBS! Det måste göras nedanför metallringen på CL och med en stopperball i änden, så att ett ev brott på clamcleaten inte gör att depowerlinan kan passera genom metallringen, så klart…En annan enkel förbättring på BEST-bommen är att sätta en boll precis innan HP-leash-kopplingsringen. Det kan annars vara svårt att haka på/ur HP-leashens karbinhake om man skulle behöva göra det efter att kiten är i luften…(tex om man vill byta förare utan att ta ner…vilket ju inte är helt enl skolboken i o f s..)
– För utveckling inom sporten och fler innovativa lösningar för att göra Kitesurfing fri från onödiga skador och oförtjänt dåligt rykte bland försäkringsbolagen:-)!!!!
/Nicco@nic 419448 wrote:
Sorry men Ozone var ett dåligt exempel eftersom 5e linan i en Ozone inte används till det du syftar på, alls. Den är fast och har ett helt annat syfte. Obegripligt att ingen kopierat den featuren än men lik förbannat är den unik då. Exakt vad den gör så bra tar jag gärna i en annan tråd, en annan gång, så jag inte kidnappar denna.
nic
Logga in för att svara.