Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Vad är det för bindningar som gäller nu?
-
Vad är det för bindningar som gäller nu?
Publicerad av milkman på 4 mars, 2009 vid 08:01Är det fortfarande LF som är kung på bindningar? Eller finns det nått bra alternativ. Om jag ska köpa top-of the line bindingar, vilka ska jag ha då?
skotten svarade 16 år, 1 månad sedan 12 Medlemmar · 22 Svar -
22 Svar
-
Tar en fråga till…
Vi har tänkt ta med bräda monterad med bindningar i bussen i sommar för dom som vill testa, viken storlek borde vi ha på den? 133 x 42 cm eller 139 x 43 cm
(jag skulle chansa på den sista, men jag är ju inte så het direkt:)) -
jonaish had some pretty sweet looking slingshot ones last summer : ) I dont see the point of putting them on a waveboard though…..?
-
@Milkman 533353 wrote:
Tar en fråga till…
Vi har tänkt ta med bräda monterad med bindningar i bussen i sommar för dom som vill testa, viken storlek borde vi ha på den? 133 x 42 cm eller 139 x 43 cm
(jag skulle chansa på den sista, men jag är ju inte så het direkt:))139×43 hade jag valt
-
Japp, det är fortfarande LF som är kungar på bindningar 🙂 Fick känna lite på de nya Synergy-bindningarna och de ser riktigt fina ut.
Slingshot:arna ser schyssta ut men är close-toe… Om man kikar på de ”riktiga” wakebindningarna så verkar, förutom LF, Hyperlite göra najsiga också.
Stor, styv, bräda med en hel del rocker att föredra så 139:an kan nog vara schysst. För en liten skit som mig kan det iofs vara lite väl stort kanske…
-
haha fedt! mjölkis joins da darkside… 😉
lyssna på neven, han har rätt. en sak till som du bör tänka på, man behöver mycket bredare stance med bindningar…
-
139 med rocker. Helt klart att foredra framfor 133an.
Om folk ska testa ska du nog ha nagra relativt mjuka bindningar.
-
@Milkman 533353 wrote:
Tar en fråga till…
(jag skulle chansa på den sista, men jag är ju inte så het direkt:))man bör komma ihåg varför man kör bindningar.. De alldra flesta kör bindnignar för att man vill kunna hantera en stadigare bräda för att få mer popp och slippa segla så mycket., större bräda = pop/kan ha mer rocker = rocker = pop.
med bindningar vill man dessutom av naturliga skäl ha bredare stance, bredare stance medför problemet med negativ flex på en käss produktionsbräda.
summering; 135-143×40-43?, styv i mitten, bred stance, mycket rocker. Average strapbräda körs alltså typ bättre med straps.
anledningen till att man har bindningar är ju att man vill ha mycket pop och bra support för hårda landningar. Deusstom är de ju nice om det inte bara ser löjligt ut när man tweakar en grab, utan att det faktiskt ”sträcker” nånstans precis som på snow/wakeboard.
Lycka till! tar ett tag å vänja sig men sen är det adjöss till fotkrokarna för evigt. Strapless lever och består dock, såklart
-
LF är ju bäst såklart!! Både kite och wakelinjen.
Men Hyperlite, CWB, Gator mfl gör ju också feta boots!
-
fucking sweet post hengo… this comes as common sense the most of us and we never think twice about saying it!!… Jens… are you gonna ride with bindings or is this for demo?? I didnt know you rode so much?
-
hmm, funderade på vilken bräda du har i tankarna… hittade ingen bland dina brands med de måtten… nytt på g?
-
Alla stora Wake märken gör bra bindningar, inte bara LF.
Så det kvittar nog vad du väljer egentligen.
-
Ifall du ska ha den som demo, välj då några bindningar som är rejält reglerbara i storlek.
-
Tack för alla svar. Jag vill helst köra med LF, är ju enda wake-märket som är riktigt aktiva på kitesidan. Å de måste ju sponsras. Så tydligen vill jag ha en reglerbar och ganska mjuk binding? Vilken är det? Synergy?
Skotten.. Tack för den passningen! 🙂 Jag kitar förståss inte så mycket som jag vill, men jag har börjat träna på okrokat så mycket jag kan (fast jag är en riktig kook än iofs). En av grejjorna med att sälja grejjer och ha fet surfbuss är ju att jag får köra the latest and greatest. Klart jag ska köra lite själv också.
Hengo: Bra rundown, det låter som jag antagit rätt. Förutom att mer rocker ger bättre pop. Enligt min teori så borde det bara stämma för riktigt hårda brädor, för då behövs ju rockern för att kunna vända upp brädan fort?
Eller är jag ute och cyklar? (Nu fokuserar jag altså bara på pop)Dadil: Du får väll testa sen 🙂
Logga in för att svara.