Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Vad är det för fel med riggningen
-
Vad är det för fel med riggningen
anonym-anvandare svarade 19 år, 6 månader sedan 13 Medlemmar · 25 Svar
-
Jag förstår vad ”nedhal” är och jag förstår vad ”för mycket” betyder men när man sätter ihop dem blir det bara rappakalja…..
😉
Johanc
-
Svar till:
Okej men Dolph Lundgrens klon då?
[/ QUOTE ]
Dolph är många aningar fetare. Han har ju förövrigt en civilingenjörs-examen från KTH, vilket gör att han kanske bemästrar hur man ska dra nedhalstampen rätt för att nå nirvana med minsta möjliga friktion!
-
Ja, har man uppmätt IQ på 160 borde man kunna dra i ett snöre tycker man, fast then again, har man sett rocky-filmen med Dolphan tvivlar man. Mystiken kring mitt biologiska ursprung tätnar känner jag, vem är jag? Varifrån kommer min omänskliga styrka? Känns lite som pianomannen. Mitt sista bud blir Karl-alfreds bortglömda, harmynta, lätt nerknarkade halvbrorsa med skurknän som säljer beg. bilar i Eslöv. Fast när jag passerade spegeln nyss började man fundera på någon korsning mellan Brad Pitt och Heidi Klum eller dyl. Sökandet fortsätter, the truth is out there som jag hade sagt om jag hade växt upp med dålig TV och med ett okänt antal påsar nachos-chips som enda sällskap.
-
Manualen är bra
kan tillägga att jag riggade mitt nya Crossover i helgen. Jag drog nedhalet så mycket jag orkade med bara händerna, inge loose leech, hämtade ett schysst aluminiumrör och drog lite till, bara typ 2 cm och vips så släppte det ner till 3e lattan så det är inte mycket som behövs för att skilja mellan bra riggning och mindre bra.
-
Svar till:
…växt upp med dålig TV och med ett okänt antal påsar nachos-chips som enda sällskap
[/ QUOTE ]
lite halo också väl?
-
Se upp nu!
Självklart kan man dra sönder ett segel. Om man säger till Björnstark att dra allt han kan och lite till så klart grejorna går sönder. Faktum är att jag har sett på när folk, vilt påhejad av mig, faktiskt dragit sönder sina segel. Det är då man avlägsnar sig från platsen sådär lite i smyg utan vidare kommentarer.
Har man fel mast, kanske med enorm variotopp, så släpper inte seglet trots att man har rätt luffspänning. Fortsätter man då att dra tills akterliket börjar släppa, som det ska med rätt mast, så har man överskridit luffspänningen för länge sen. Samma sak blir det med kapade master.
Bäst att vara lite försiktig med kategoriska uttalanden att grejorna håller. De skiljer i vad som uppfattas som ”dra allt man kan” en del kan faktiskt mer…Tråkigt att lura ev. nybörjare till att dra sönder sin utrustning.
-
Knatte
Gäst22 augusti, 2005 vid 15:05Visst kan det hända att man kan dra i sönder ett ”gammalt” segel, som kanske är anfrätt av UV-strålar och allmänt slitage.
Men pratar vi ett nytt segel, utan skador, så har jag väldigt svårt att se att man kan dra sönder seglet
Visst kan säkert extremt starka personer, typ ”världens starkaste man” göra detta, men för en normalstark person, tror jag risken är helt försumbarDäremot är det väldigt ofta, som folk har dragit alldeles för lite nedhal vid riggningen
Det krävs enormt mycket kraft, för att dra nedhalet på ett nytt normalt slalom/racesegel, att du snarare behöver hjälpmedel för att ens lyckas att få tillräckligt nedhal….
Däremot har jag dragit av/sönder nedhalstampar -
Det ser inte ut att var många rätt på det trimmet!
Seglet är för högt upp, mät om måtten på luffen stämmer, mast + förlängning och jämför med manualen. Du kanske har satt det rätt redan och isåfall ska du bara dra allt du kan och orkar tills seglets nedersta trissor/öljet når förlängarens trissor, inget kommer att gå sönder. Nu är du inom 1 cm från rätt trim, kanske du behöver släppa lite.
Lattorna behöver spännas, eller köp det här seglet som redan är inseglat och klart istället … http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=4743&sort=1&cat=13&page=3 -
så självklart så det inte behöver nämnas, tyvärr finns det väl ingen som har det så illa ställt så de inte har ngt annat än svt och 4an väl? stackars människa i så fall som måste se på arkiv X. Och att inte förglöma: malcolm ett geni i familjen. Vilket lidande, ska nog starta en stödfond för grabbar med farsor som lovar
-
det ser även ut som du har för styv mast,kolla det,hade samma problem för ett antal år sen,,,hang loose
Logga in för att svara.