Hmmm, jag har ju släppt det där med lättvindsprylar lite granna, men en teoretisk exposé kan man ju alltid bjuda på…
Mitt första tips är att testa före köp. Om du nu har surfpolare som har formulaprylar, varför inte testa före köp? Tycker du att grejorna är helkul så är det ju bara att handla ett formulakit å åka på.
Restriktioner är väl egentligen bara något som du behöver bry dig om ifall du skall tävla. Tre segel å en bräda, max 12.5 kvadrat, 100.5 bred å sjutti fena är det som gäller (http://www.formulawindsurfing.org för exakta regler), men vill man kan man ju bygga en 140 bred sak med 120 fena å tjugonoll segel, ingen som stoppar det. Så länge man inte tävlar i formula-klassen, vill säga.
Om du skall ha en formula-bräda eller inte beror ju på vilken typ av segling du är ute efter. Vill du ha en bräda som planar tidigt (tidigast), kryssar grymt och fortfarande är snabb på undanvind så är en formula oslagbar. Men är du ute efter lite bekvämare segling, en bräda som kanske gippar lite smidigare och tål lite mer ovarsamhet så kan en “free formula” eller en bred freeride vara intressant. Det är ju upp till dig.
En starboard 135 med en nionolla tror jag personligen kan bjuda på mycket skön segling. Kanske kan det vara värt att kika på snäppet större segel, men du kommer att plana tidigt och ha bra fart redan i lätta vindar. Om du däremot är ute efter att “klå” dina polare och de kör på formula-brädor är det nog bäst att skaffa en sådan du med. Du lär exempelvis få mycket svårt mot någon som har en riktig formula och tolvnoll på kryssen med en Starboard 135 och nionoll, oavsett om du väger tjugo kilo mindre.
Så – mitt grundtips är att utgå från vad du är ute efter för typ av segling. Lite mer relaxad lättvindsåkning med bra fart, ja då kan nio-tio kvadrat på en free-formula eller större freeridebräda vara perfekt. Skall du däremot “tävla” mot polarna som redan har formula-grejor, då är det nog liknande som gäller om du skall hänga med (och kanske till å med segla om… ;-).
Lycka till å Surfa På!