Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Vad är det som gäller idag? Bortkommen återfallssu

Taggad: 

• Vad är det som gäller idag? Bortkommen återfallssu

Publicerad av anonym-anvandare på 27 mars, 2003 vid 22:41

Har suttit i finkan i ca tre år (två hundar+två barn+husrenovering), skulle vilja ta upp surfingen igen. Vad ska jag ha för prylar? Vikt: 77 kg. Ska jag ha en Formulabäda? Vad är det för klass restriktioner som gäller, längd, bredd? Racebrädor från 2001, är de oklassade dvs kan de passa min vikt bättre; något smalare och mindre volym, typ Starboard 135, 2001. Polarna talar sig varma för renodlade formulaprylar( b=100 cm), men väger betydligt mer (95-110 kg). Jag planar så pass mycket tidigare att jag inte är ute efter 12,o kvm och 170 L. Kan ovannämnda Starboard räcka med 9,0 kvm?

Tacksam för svar. Hjälp mig tillbaks till ett drägligare liv!!!!!! Mvh Acke

swe-16 svarade 21 år, 8 månader sedan 2 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    28 mars, 2003 vid 07:46

Hej Acke,
    På det här forumet kan du säkert hitta svar på alla dina frågor. Lite längre ner i forumet finns info om regler osv. Det finns även en sökfunktion. Jag kan försöka hjälpa dig med frågan om vilken bräda du bör välja. Jag köpte själv förra året en mindre formula för 9,0 segling. Det visade sig att det fanns ofta dagar då andra planade och inte jag. Den mindre formulan är nu såld för att jag menar att det finns inga kompromisser. Man kan ju inte segla Formula bara lite! Bättre att gå för “The full monty” även om du till en början bara skall rekreationssegla. Vad gäller din vikt är den heller ingen begränsning, tvärtom får du som rekreationsseglare fler möjliga seglingsdagar.
    Det enda jag vill tillägga från egen erfarenhet är att aluminiumbom och tångfenor passar sig bättre på mindre utrustningar.
    Lyssna på polarna och kanske är det någon mer här på forumet som vill lämna en kommentar
    -Snobben-

• swe-16

Medlem
    28 mars, 2003 vid 12:16

Tjena Acke!
    Instämmer i vad “Snobben” säger… köper du endast halvmesyrer har du inte en suck mot Lasse Swall och Bergwall och grabbarna. De begränsningar som finns är följande:
    Max 1 meter breda brädor
    minst 8,5 kg tunga med blöta fotstroppar
    max 12,5 kvm stora segel
    max 3 m långa bommar
    max 6250 lång mast inkl förlängning
    max tre stycken inreggade segel
    max tre inreggade fenor
    max 70cm fena.

…eftersom allt material innan 2002 håller sig under dessa mått är det safe regelmässigt vad du än köper så länge du köper begagnat…vilket jag starkt rekommenderar om du snabbt och “billigt” vill komma åt top of the line.

Ang vikten så är viktspannet i svenska cupen mellan 65-95 kg. I princip alla har 11,5-12,5 som störst…annars är man rökt i gränsvindsrace…oavsett vikt. Det är ganska liten skillnad på hur länge man kan hålla ett formulasegel om man väger olika. Jona Ljungström är en liten flugviktare på 78 kg och håller sina segel nästan lika länge som jag som väger 95 kg.

Kör hårt så kanske vi ses på vattnet i sommar.

mvh
    Per Svanberg

• anonym-anvandare

Medlem
    28 mars, 2003 vid 23:17

Tjena Pelle,

Jag antar att jag inte var speciellt anonym av mig, eftersom du väl känner till mina “hobbymates”.
    Tack för ditt och andras svar. Kul att windsurfingen fått ett uppsving.

Jag har fortfarande några funderingar:
    # Tävlar man i fortfarande i funboard race ( triangelbana ) eller har det ersatts av formula helt och hållet?

För finns det racebrädor inte klassindelade efter bredd och dyl. så kan jag kanske hitta det som är optimalt för mig¨ och min vikt. Om inte så kanske jag kan hitta vad jag söker i det utbud som är formulaklassat. Och då inrikta mig på en formulabräda som har bra höjdtagning och är lättkontrollerad i slör och krabbtvatten i hårdare vindar.

# Är det någon som kan tipsa mig om en sådan bräda ( ny eller beg.) som uppfyller ovan nämnda kriterier?

# Menar du att Starboard 135 2001 regelmässigt skulle kunna användas i formula? Vet någon bredden på den?

Pelle, jag kan inte ge dig några tips inom formula, men jag har hört att du också ska in i “finkan”. Ett tips från mig som vet: Skaffa inte “två” på en gång. “En” går bra det är faktiskt riktigt kul, du och frugan kan avlasta varandra och fortfarande ha ett liv kvar. “Två” innebär inte dubbelt så mycket jobb utan snarare 4 grr så mycket jobb. Om vi ses i sommar så kan både jag och Micke berätta mer.

Ha det gött. / Hälsningar Acke

• swe-16

Medlem
    29 mars, 2003 vid 08:26

Tja!
    Tack för tipsen!

Idag tävlar man endast i Formula vad gäller race. I skåne har de en slalomserie som jag inte vet deltagarantalet på. På Öland i sommar har jag hört ryktas om en Super X slalom (kombo slalom-freestyle)…men vill du räjsa är det Formula som gäller…speciellt eftersom du bor i Etuna. Bantyperna är oftast sk I bana dvs kryss-läns..oftast två varv. Ibland kör vi även fyrkantsbana. Triangelbanorna och M banorna är borta då de tar bort hela taktikdelen på undanvinden och gör det hela till en ren transportsträcka.

Bli inte skrämd av de breda brädorna…de seglar snabbare och lättare än vad man kan tro. Visst är det lättare till en början att göra en gipp på en slalom/coursebräda med bra volym, men å andra sidan får du inte träna lika mycket på en sådan och du blir GRYMT ifrånseglad på en kryss av en formula…inte kul!

Acceptera det nya. Köp Formula!
    mvh
    Per

• anonym-anvandare

Medlem
    31 mars, 2003 vid 08:53

Var gäller bomlängd max 3m?
    12.5or rekommenderas uthal 3m, dvs max tillåtet.
    Bommarna är 310cm dvs 10 cm extra.
    Är det seglet eller bommen som man mäter på?

Själv tycker jag att det är bra att sätta bommen lite längre än rekommenderat
    för att kunna nödskota lite om det blåser upp.
    Skulle det alltså vara förbjudet enligt regeln att sätta bommen på tex 304 cm?
    Seglet som jag använder är ju på något sätt redan inmätt och godkännt
    för race enligt regeln.

MVH
    Jan-Erik

• swe-16

Medlem
    31 mars, 2003 vid 08:55

då måste du sälja din 310 bom och köpa en som är 299,9cm om du vill vara med och tävla… 😉

närå…det är seglets mått som gäller!
    mvh
    Per

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Vad är det som gäller idag? Bortkommen återfallssu

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.