Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vad är det som gör att man får kramp i händerna?

  • Vad är det som gör att man får kramp i händerna?

    Publicerad av pure på 12 november, 2006 vid 18:12

    När jag var ute i lördags så tog det inte mer än ca en minut innan jag fick kramp med dom handskarna jag hade så jag bestämde mig för att köra utan vilket funkade bra.. Ska köpa nya handskar men funderar över varför man får kramp och om det finns något man kan göra eller träna förebyggande? Vad skiljer den kramp man får i armarna mot det man får i benen då det gör riktigt ont?


    Det kanske är armarna man får kramp iofs 🙂 men ni fattar vad jag menar

    Oregistrerad svarade 17 år, 10 månader sedan 23 Medlemmar · 47 Svar
  • 47 Svar
  • oscar

    Medlem
    12 november, 2006 vid 18:19

    Jag har aldrig fått kramp utan snarare mjölksyra….tror folk säger kramp felaktigt…så även jag ibland…

  • nlc

    Medlem
    12 november, 2006 vid 18:39

    Kör själv med NP:s öppna tumvante och känner ofta att mudden stasar musklerna i underarmen och med sämre blodcirkulation tröttnar händerna ganska fort. Men om jag viker upp mudden så att den inte går upp över våtdräkten så funkar det mycket bättre. Kanske dags att klippa lite …

  • mangans

    Medlem
    12 november, 2006 vid 18:43

    Jag har ett par nielpryde vantar… Har klippt hål i handflatan på dom, så det sipprar ju in vatten när man ligger i… Men det som kyler mest är ju vinden och det skyddar dom bra mot! Men klipp hål i handflatan så slipper man mjölksyran i underarmarna… Eller a, man får mindre mjölksyra iaf! =)

  • bjornen

    Medlem
    12 november, 2006 vid 18:54

    En bra övning nu när det är “lågsäsong” är att ta en prinne grov som ett kvastskaft och fästa ett snöre. På snöret kan man fästa en vikt och så lägger man underarmarna på ett bord med händerna utanför och rullar/vrider sedan upp/ner vikten, kan man göra framför TV:n 😉 . Det blir man betydigt starkare av. Gå på gym och träna med “fria” vikter (underarmar, handleder, nypor tränas automatiskt i samband med olika övingar) Prova köra några repor då och då utan att kroka i hängselen så ökar man styrkan skulle jag tro. Borde göra en del mot kramp/mjölksyra

    //Björn

  • nisse-turbo

    Medlem
    12 november, 2006 vid 19:32

    Främsta problmet med handskar är det sämre greppet. Finns nog inget material som greppar så bra i alla möjliga material och i alla förhållanden som handens och fingrarnas insida. Med sämre grepp måste händerna jobba hårdare med att hålla bommen och alltså blir man trött fortare.
    Det är alltså inte handskens tjocklek som gör det, utan friktionen mellan hand-handske och sen handske-bom som är boven i dramat. Leta alltså handskar med bra grepp på både in och utsidan.

  • carl-r

    Medlem
    12 november, 2006 vid 20:24

    Hur funkar det med vattenskidhandskar? Det finns ju såna med små extrakanter långt ut på fingrarna för att ge extra stöd. Är de designade för mindre rör att hålla i eller funkar de för windsurfing?
    Har inte sett nån med såna handskar så nåt knas tycker jag det borde va?

  • kinetic

    Medlem
    12 november, 2006 vid 20:55

    Jag har tidigare haft problem med att kramp pga att min dräkt smet åt för hårt runt underarmarna (fick kramp sommartid till och med…). Efter att ha klippt upp dräkten o sytt i en neopren bit så har jag inte problemet längre. Tror att om våtdräktstillverkarna skulle göra dräkterna mer “loose fit” runt underarmarna o satsa på ett rikitgt mjukt o tunt avlsut runt handleden som håller tätt, så skulle man nog inte få lika mycket kramp med handskar…

  • johan_gbg

    Medlem
    12 november, 2006 vid 21:17

    Största problemet är att man oftast klämmer för hårt runt bomen. Det känns inte som vanligt och då trycker man hårdare. Så slappna av och låt selen göra jobbet.

    /J

  • argulander

    Medlem
    12 november, 2006 vid 21:21

    Främst tror jag det är diametern på greppet som är problemet, dessutom är det inte bra med något som inte “fastnar” på bommen som neopren, därför är det bättre med handskar som är uppklippta i handflatan, men ännu bättre och varmare med ett tunnt skinnliknande material i handflatan som Dakine CWM har. De senare tycker jag inte ger kramp, dessutom är de förböjda så man en behöver ytterligare kraft för att böja handsken runt bommen. Dessa handskar i kombination med en bom med liten diameter fungerar bra tycker jag. Klas

  • pure

    Medlem
    12 november, 2006 vid 21:39
    kinetic wrote:
    Tror att om våtdräktstillverkarna skulle göra dräkterna mer “loose fit” runt underarmarna o satsa på ett rikitgt mjukt o tunt avlsut runt handleden som håller tätt, så skulle man nog inte få lika mycket kramp med handskar…

    Precis så är min nielpryde 5000 sydd .. den funkar kanonbra.. men har haft dåliga erfarenheter med handskar så nu ska jag skaffa biltemas handskar och klippa sönder dom 🙂

  • Oregistrerad

    Gäst
    13 november, 2006 vid 07:09
    pure wrote:
    När jag var ute i lördags så tog det inte mer än ca en minut innan jag fick kramp Det kanske är armarna man får kramp iofs 🙂 men ni fattar vad jag menar

    Det är nog lätt hänt att man får kramp direkt när man åker ut om man inte är ordentligt uppvärmd innan (vilket man väl sällan är?…). Dessutom är man väl alltid lite extra spänd före man satt första jippen. Då kramar man nog lite extra om bommen utan att man tänker på det, och vips har man fått kramp. Är det dessutom lite byigt och svårt att köra avslappnat i selen, och dessutom kallt i vattnet så man är skraj för att ligga i och plaska så… Inte lätt att låta bli att krama bommen allt man kan! Har man då dessutom handskar på sig som kanske inte heller är van att surfa med…

    När du sedan åkt in och pulsen fått upp värmen i hela systemet och adrenalinet hittat sin “normal-surf-nivå”, medan du tog av handskarna så släppte väl den värsta krampen, eller hur? Säkert hade du då kunnat åka ut igen även med handskarna på utan att få kramp.

    PS Det är ju heller inte bra med handskar som klämmer om handleder/underarmar eller handskar med för tjockt material i greppet.

  • hakman

    Medlem
    13 november, 2006 vid 07:17

    Att segla pungöverriggat med tjocka stängda vantar är garanterat bästa hängselsträningen! Det finns inte en chans att du orkar ta dig tillbaka till stranden utan att segla i selen, när mjölksyran väl sätter sig.

  • oscar

    Medlem
    13 november, 2006 vid 08:23

    Från : http://egenvard-online.nu/artiklar/mjolksyra/

    Mjölksyra uppstår när kroppens muskler, vid hård ansträngning, inte får tillräckligt med syre. I normala fall hämtar musklerna energi från kolhydrater och fett med hjälp av syre. Vad gör då kroppen om syret inte räcker? Jo, den börjar bilda energi utan att använda syre. Då frigörs energi från kolhydrater och via denna process, som är kemisk, bildas mjölksyra.

    Detta fungerar också, men bara en kort stund. Mjölksyra verkar nämligen försurande på muskulaturen, och försämrar snabbt effektiviteten hos dem. Den hämmar även syreupptagningsförmågan. Musklerna försöker då göra sig av med mjölksyran vilket kräver högre slagfrekvens av hjärtat. Det är i detta läget som idrottare brukar “gå in i väggen”.

    Kroppen tar helt enkelt slut, musklerna värker och hjärtat slår för fullt. Kroppen behöver uppemot tre dygn för att återhämta sig om mycket mjölksyra uppstår. Mjölksyran hamnar så småningom i levern där den omvandlas till energi, men det är en långsam process.

    Mjölksyra är genomskinligt och påminner i sin konsistens om sirap. Vår hud utsöndrar faktiskt mjölksyra, som i normala fall ingår i den svett vi avger. Kombinationen mjölksyra och koldioxid är väldigt lockande för myggor, som då dras till oss. Om du joggat i skogen en svensk sommarkväll känner du säkert igen dig. Du må tycka att du är väldigt illaluktande, men för myggor är du alltså rena doftsensationen.

  • pure

    Medlem
    13 november, 2006 vid 08:23
    Oregistrerad wrote:
    pure wrote:
    När jag var ute i lördags så tog det inte mer än ca en minut innan jag fick kramp Det kanske är armarna man får kramp iofs 🙂 men ni fattar vad jag menar

    Det är nog lätt hänt att man får kramp direkt när man åker ut om man inte är ordentligt uppvärmd innan (vilket man väl sällan är?…). Dessutom är man väl alltid lite extra spänd före man satt första jippen. Då kramar man nog lite extra om bommen utan att man tänker på det, och vips har man fått kramp. Är det dessutom lite byigt och svårt att köra avslappnat i selen, och dessutom kallt i vattnet så man är skraj för att ligga i och plaska så… Inte lätt att låta bli att krama bommen allt man kan! Har man då dessutom handskar på sig som kanske inte heller är van att surfa med…

    När du sedan åkt in och pulsen fått upp värmen i hela systemet och adrenalinet hittat sin “normal-surf-nivå”, medan du tog av handskarna så släppte väl den värsta krampen, eller hur? Säkert hade du då kunnat åka ut igen även med handskarna på utan att få kramp.

    PS Det är ju heller inte bra med handskar som klämmer om handleder/underarmar eller handskar med för tjockt material i greppet.

    Det låter som en rätt bra beskrivning av hur det gick till och kändes.. Det var 2:a gången i livet som jag seglade i vågor och det va lite överiggat med 4.7 så bommen fick nog känna på lite kläm 🙂 Tror att jag har problem med att jag klämmer för hårt så jag måste nog börja försöka bli bättre på att slappna av mer i händerna… samtisigt som jag får investera i bättre handskar.

  • dude

    Medlem
    13 november, 2006 vid 08:52

    Pump kallas det för i klättersammanhang och uppkommer på grund av mjöklsyra i musklerna. Kör man på tillräckligt länge med för hög mjölksyra antar jag också att man kan få någon sorts kramp.

    Generellt är det uthållighetsträning och bra kondition så att din kropp är bra på att pumpa bort mjölksyran snabbt som gör att man får mindre av de problem som beskrivs här.

Sida 1 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vad är det som gör att man får kramp i händerna?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.