Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vad är det som gör att man får kramp i händerna?

  • surfslusken

    Medlem
    13 november, 2006 vid 09:29

    Ja tror de där me kramp (eller va de nu är vi drabbas av) när vi surfar me handskar är psykologiskt, för de kan iaf inte ha nåt me bomdiametern o göra. För inte f…n är de nåt man drabbas av när man rycker i bananen, om man nu håller på me sånt, och nog e iaf min aningen grövre än bommen. Fast jag har ju iofs bara 27mm grepp på bommen;)

  • oscar

    Medlem
    13 november, 2006 vid 10:23

    @surfslusken]Ja tror de där me kramp (eller va de nu är vi drabbas av) när vi surfar me handskar är psykologiskt, för de kan iaf inte ha nåt me bomdiametern o göra. För inte f…n är de nåt man drabbas av när man rycker i bananen, om man nu håller på me sånt, och nog e iaf min aningen grövre än bommen. Fast jag har ju iofs bara 27mm grepp på bommen )[/QUOTE wrote:

    Och hur hårt rycker du i din? Var snäll mot den lille stackaren! 😀

  • Oregistrerad

    Gäst
    13 november, 2006 vid 10:50

    @surfslusken]Ja tror de där me kramp (eller va de nu är vi drabbas av) när vi surfar me handskar är psykologiskt, för de kan iaf inte ha nåt me bomdiametern o göra. För inte f…n är de nåt man drabbas av när man rycker i bananen, om man nu håller på me sånt, och nog e iaf min aningen grövre än bommen. Fast jag har ju iofs bara 27mm grepp på bommen )[/QUOTE wrote:

    Du kanske inte har handskar på dig när du rycker i bananen? Eller också blir diametern väldigt liten när det är kallt (eller kör du bara där det är varmt?)

  • guppy

    Medlem
    13 november, 2006 vid 14:53
    Nisse Turbo wrote:
    Främsta problmet med handskar är det sämre greppet. Finns nog inget material som greppar så bra i alla möjliga material och i alla förhållanden som handens och fingrarnas insida. Med sämre grepp måste händerna jobba hårdare med att hålla bommen och alltså blir man trött fortare.
    Det är alltså inte handskens tjocklek som gör det, utan friktionen mellan hand-handske och sen handske-bom som är boven i dramat. Leta alltså handskar med bra grepp på både in och utsidan.

    Greppet kan jag skiva under på.
    Jag köpte som test en tunn dykhandske. Tunn Neopren på ovansidan, typ skinn på insidan, dock EJ på viktigaste stället. Där, på slitytan, där man får valkarna, hade de förstärkt med skinnimitation i plast. Det blev allt annat än grepp kan jag säga. Efter 5 min var underarmarna helt slut.

    Jag tror de påverkande faktorerna är i nämnd ordning: grepp, cirkulation vid handlederna och förböjning.
    Nån som har ytterligare bevis att lägga fram?

  • surfslusken

    Medlem
    13 november, 2006 vid 15:57

    @Oregistrerad]

    surfslusken wrote:
    Ja tror de där me kramp (eller va de nu är vi drabbas av) när vi surfar me handskar är psykologiskt, för de kan iaf inte ha nåt me bomdiametern o göra. För inte f…n är de nåt man drabbas av när man rycker i bananen, om man nu håller på me sånt, och nog e iaf min aningen grövre än bommen. Fast jag har ju iofs bara 27mm grepp på bommen )[/QUOTE wrote:

    Du kanske inte har handskar på dig när du rycker i bananen? Eller också blir diametern väldigt liten när det är kallt (eller kör du bara där det är varmt?)

    Pjaaa… inte alltid man hinner få av handskarna, o då känns iaf diametern helt ok tycker ja. O är de så ett dockan en aning kall får man ju förvärma lite försiktigt me hårtorken. Men inte för länge på dom där billiga modellerna i PVC, då kan dom bli lite väl mjuka o slappa….. har jag hört.

  • johanc

    Medlem
    13 november, 2006 vid 18:44

    Den absolut grymmaste underarmsträningen jag ens hört talas om under snart tio års klättring och sex års surf är följande.

    1) Sätt en stång vågrätt.
    2) Häng i stången tills du brakar i backen.

    … och förresten, mellan 1) och 2) gnider man in händerna med vaselin…

    Lycka till!

    JohanC

  • supasonic

    Medlem
    13 november, 2006 vid 21:50

    Jag tror inte på teorin om att mudden vid handleden skulle utgöra ett problem. Musklerna som håller greppet sitter på underarmens övre del, kraften förs med senor förbi handleden ut i handen. I handen finns endast ett fåtal mindre muskler som har finmotoriska uppgifter. Om mudden stasar drabbar det endast handen. Smärta kan uppstå vid stas men är då inte enbart korrelerad till muskelansträngning.

    Greppet i handen beror som någon tidigare föreslagit till stor del på handflatans friktion mot underlaget/bommen. Vi använder skinnet att hänga i så att säga. Greppet när man hänger beror således inte enbart på fingrarnas böjstyrka. Det kan ni säkert själva testa om ni hittar nåt att hänga i. Fästet uppstår i den huden där valkarna uppstår vilket framstår helt logiskt eller hur.

    Fiirågor på dee?

    .s

  • kinetic

    Medlem
    13 november, 2006 vid 22:15

    Supasonic: Ja kan bara tala för mig själv men i somras fick jag rätt lätt “kramp”, dock endast när jag körde med “hel dräkten”, i shorty:n var det inga problem. Efter att jag klippt upp min dräkt o sytt i en ca 4-5cm bred “neopren bård” hela vägen upp till armbågarna så har jag inte längre problem med kramp (nåja mer än nu när det är kallt skulle jag gissa). Jag tror att “krampen” i mitt fall berodde på för dålig blodcirkulation elle va det kan vara, i mitt fall var det bevisligen dräkten som smet åt för hårt runt underarmar/handleder (nej jag är inte ovanligt “kraftig”, snarare tvärtom, kan vara min dräkt som är för “tight”, dock hade en annan kille med likadan dräkt o betydligt kraftigare armar inga problem…)

  • surfslusken

    Medlem
    13 november, 2006 vid 22:59

    Vilka avancerade teorier ni har, ja hävdar fortfarande att de beror på annat. Har man ryckt händerna trötta innan man drar o surfar så är dom slut, oavsett va man har för dräkt eller handskar!!!

  • carl-r

    Medlem
    14 november, 2006 vid 00:44
    Oscar wrote:
    Från : http://egenvard-online.nu/artiklar/mjolksyra/

    Mjölksyra uppstår när kroppens muskler, vid hård ansträngning, inte får tillräckligt med syre. I normala fall hämtar musklerna energi från kolhydrater och fett med hjälp av syre. Vad gör då kroppen om syret inte räcker? Jo, den börjar bilda energi utan att använda syre. Då frigörs energi från kolhydrater och via denna process, som är kemisk, bildas mjölksyra.

    Detta fungerar också, men bara en kort stund. Mjölksyra verkar nämligen försurande på muskulaturen, och försämrar snabbt effektiviteten hos dem. Den hämmar även syreupptagningsförmågan. Musklerna försöker då göra sig av med mjölksyran vilket kräver högre slagfrekvens av hjärtat. Det är i detta läget som idrottare brukar “gå in i väggen”.

    Kroppen tar helt enkelt slut, musklerna värker och hjärtat slår för fullt. Kroppen behöver uppemot tre dygn för att återhämta sig om mycket mjölksyra uppstår. Mjölksyran hamnar så småningom i levern där den omvandlas till energi, men det är en långsam process.

    Mjölksyra är genomskinligt och påminner i sin konsistens om sirap. Vår hud utsöndrar faktiskt mjölksyra, som i normala fall ingår i den svett vi avger. Kombinationen mjölksyra och koldioxid är väldigt lockande för myggor, som då dras till oss. Om du joggat i skogen en svensk sommarkväll känner du säkert igen dig. Du må tycka att du är väldigt illaluktande, men för myggor är du alltså rena doftsensationen.
    Nä.
    Mjölksyra (lactate) är det mest effektiva bränslet musklerna kan använda.
    Syrebrist är en annan grej. Det är negativt, men mjölksyra är positivt.
    Bland annat här: http://en.wikipedia.org/wiki/Lactic_acid
    Troligtvis härstammar mjölksyrans dåliga rykte från gamla djurförsök på råttor som obducerades efter de hade kört slut på dem i nåt hjul. Självklart var kroppen full med mjölksyra just då.
    Men mjölksyran försvinner fort ur kroppen och det är inget man har ont av efteråt. Troligtvis är det muskeluppbyggnaden som är träningsvärken. Vad som är muskelvärken när man är aktiv är inte helt känt, men det finns olika teorier.

    “Muscle cramps have been associated with levels of lactic acid in the blood, especially as a result of electrolyte imbalance caused by sweating. However, certain activities, which do not induce sweating or seem strenuous, still produce cramps (such as writing or playing an instrument) so it is unlikely that lactic acid is anything more than a minor factor.”
    http://en.wikipedia.org/wiki/Lactic_acid_fermentation

  • oscar

    Medlem
    14 november, 2006 vid 09:28

    Det är ju det som står om du läser lite nogrannare…

  • carl-r

    Medlem
    14 november, 2006 vid 11:25

    Nej, det är det inte. 🙂
    På egenvård framstår mjölksyra som en biprodukt. Dessutom tar det inte lång tid att omvandla mjölksyra till energi, eftersom mjölksyra är det mest effektiva bränslet kroppen kan uppbåda. Finns det överskott så försvinner det så fort man börjar varva ner.

  • oscar

    Medlem
    14 november, 2006 vid 12:22

    Ah var lite otydligt, tänkte mest på första stycket vilket jag tycker säger det du säger. 🙂

  • canoya

    Medlem
    14 november, 2006 vid 12:23

    Egentligen skulle man kanske förbereda sig för vantsäsongen genom att köra med vantar nån gång ibland när det inte är så kallt.

    Jag har seglat några gånger med DaKines CWM och tycker att de funkar bra, men de är dock inte som att köra utan vantar.

    Som någon skrev innan så är det mer besvärligt när det är byig vind så att man inte kan lita på selen fullt ut utan måste vara beredd att parera och kroka ur hela tiden. Sen har man också dragit en neoprenehuva över öronen som gör att man inte känner (hör?) vindvariationer lika snabbt utan får jobba ännu mer med händer/armar.

    Men att hänga i ett räck tills man ramlar ner är nog effektiv förberedelse!
    /Håkan

  • donpedro

    Medlem
    14 november, 2006 vid 15:25

    QUOTE]
    Nä.
    Mjölksyra (lactate) är det mest effektiva bränslet musklerna kan använda.
    Syrebrist är en annan grej. Det är negativt, men mjölksyra är positivt.
    Bland annat här: http://en.wikipedia.org/wiki/Lactic_acid
    Troligtvis härstammar mjölksyrans dåliga rykte från gamla djurförsök på råttor som obducerades efter de hade kört slut på dem i nåt hjul. Självklart var kroppen full med mjölksyra just då.

    Hmm intressant, som jag uppfattat det är mjölksyra den produkt som bildas i glykolysen när det INTE finns tillräckligt med syre, och detta resulterar i ett väldigt dåligt utnyttjande av energireserverna. Även att mjölksyran gör sarkoplasman sur och detta kommer leda till minskad kraftutveckling i musklerna. Alltså skulle jag uppfatta det ganska negativt att få en mjölksyra produktion.

Sida 2 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vad är det som gör att man får kramp i händerna?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.