Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vad är det som gör att man får kramp i händerna?

  • donpedro

    Medlem
    14 november, 2006 vid 15:25
    Carl R wrote:
    QUOTE]
    Nä.
    Mjölksyra (lactate) är det mest effektiva bränslet musklerna kan använda.
    Syrebrist är en annan grej. Det är negativt, men mjölksyra är positivt.
    Bland annat här: http://en.wikipedia.org/wiki/Lactic_acid
    Troligtvis härstammar mjölksyrans dåliga rykte från gamla djurförsök på råttor som obducerades efter de hade kört slut på dem i nåt hjul. Självklart var kroppen full med mjölksyra just då.

    Hmm intressant, som jag uppfattat det är mjölksyra den produkt som bildas i glykolysen när det INTE finns tillräckligt med syre, och detta resulterar i ett väldigt dåligt utnyttjande av energireserverna. Även att mjölksyran gör sarkoplasman sur och detta kommer leda till minskad kraftutveckling i musklerna. Alltså skulle jag uppfatta det ganska negativt att få en mjölksyra produktion.

  • svenne

    Medlem
    14 november, 2006 vid 16:08
    donpedro wrote:
    Carl R wrote:
    QUOTE]
    Nä.
    Mjölksyra (lactate) är det mest effektiva bränslet musklerna kan använda.
    Syrebrist är en annan grej. Det är negativt, men mjölksyra är positivt.
    Bland annat här: http://en.wikipedia.org/wiki/Lactic_acid
    Troligtvis härstammar mjölksyrans dåliga rykte från gamla djurförsök på råttor som obducerades efter de hade kört slut på dem i nåt hjul. Självklart var kroppen full med mjölksyra just då.

    Hmm intressant, som jag uppfattat det är mjölksyra den produkt som bildas i glykolysen när det INTE finns tillräckligt med syre, och detta resulterar i ett väldigt dåligt utnyttjande av energireserverna. Även att mjölksyran gör sarkoplasman sur och detta kommer leda till minskad kraftutveckling i musklerna. Alltså skulle jag uppfatta det ganska negativt att få en mjölksyra produktion.

    Jo men precis, inte är mjölken nåt att ha. Jag har fått lära mig att ATP via glukos är the shit, mjölksyra innehåller energi men är ändå en biprodukt av dålig förbränning.
    Eller?..

  • the_novice

    Medlem
    14 november, 2006 vid 16:22
    canoya wrote:
    Men att hänga i ett räck tills man ramlar ner är nog effektiv förberedelse!
    /Håkan

    Det gäller också att inte överträna. Kör man mycket motorcykel, typ cross, enduro och trial tex så kan man få motsatt effekt. Har inte riktigt fattat vad det är men det verkar som det blir svårt med syretillförseln om man byggt för mycket muskler eller ngt i den stilen?
    Tror det varit uppe på konfen förut, är det jag som blivit gammal eller kommer inte väldigt många topics upp igen (och igen) efter en tid…? :confused2:

  • johanc

    Medlem
    14 november, 2006 vid 18:44
    The_Novice wrote:
    canoya wrote:
    Men att hänga i ett räck tills man ramlar ner är nog effektiv förberedelse!
    /Håkan

    Det gäller också att inte överträna. Kör man mycket motorcykel, typ cross, enduro och trial tex så kan man få motsatt effekt. Har inte riktigt fattat vad det är men det verkar som det blir svårt med syretillförseln om man byggt för mycket muskler eller ngt i den stilen?
    Tror det varit uppe på konfen förut, är det jag som blivit gammal eller kommer inte väldigt många topics upp igen (och igen) efter en tid…? :confused2:

    Jäpp! Man kan inte bara fokusera på träningen utan man måste förstås även tänka på återhämtningen… Träning är ju nedbrytning (sönderslitning) av muskeln och för att inte bara gå sönder mer och mer behöver man rätt kost och vila. Ergo: Träna smart, inte hårt…

    MVH

    JohanC

  • calle_b

    Medlem
    14 november, 2006 vid 18:51
    JohanC wrote:
    Den absolut grymmaste underarmsträningen jag ens hört talas om under snart tio års klättring och sex års surf är följande.

    1) Sätt en stång vågrätt.
    2) Häng i stången tills du brakar i backen.

    … och förresten, mellan 1) och 2) gnider man in händerna med vaselin…

    Lycka till!

    JohanC

    Har detta något med Surfslusken´s teorier om att slita i bananen att göra?

    Ha d gött!

  • surfslusken

    Medlem
    14 november, 2006 vid 20:01

    Många teorier har lagts fram i den här tråden. Men alla undviker att försöka svara på min fråga om varför man får kramp (eller va ni nu kommer fram till att den medicinska termen för de vi drabbas av är) när vi surfar, klättrar, kör cross, enduro osv.

    Men INTE FAN händer de när vi “spankar apan”, VARFÖR????

  • Oregistrerad

    Gäst
    14 november, 2006 vid 20:25

    Surfslusken: För att det tar slut efter 1½ minut…

  • surfslusken

    Medlem
    14 november, 2006 vid 20:47
    Oregistrerad wrote:
    Surfslusken: För att det tar slut efter 1½ minut…

    Vad tar slut?? Första draget kanske!

  • carl-r

    Medlem
    14 november, 2006 vid 22:49

    Här kan man läsa lite mer om muskelbränsle. 🙂
    http://www.nytimes.com/2006/05/16/health/nutrition/16run.html?ex=1305432000&en=2778e99d7eab85a6&ei=5090&partner=rssuserland&emc=rss

    Visst är det lurigt att få ihop det eftersom alla jämt säger att, nu fick jag mjölksyra, och så präntar man in att det är något negativt.

  • smurff

    Medlem
    15 november, 2006 vid 01:39
    surfslusken wrote:
    Oregistrerad wrote:
    Surfslusken: För att det tar slut efter 1½ minut…

    Vad tar slut?? Första draget kanske!
    Det enda sättet att ta reda på detta är att du har på dig steamern nästa gång du spelar skinnbanjo. först med handskar, sedan utan, och med öppna handskar, en gång med Maui M CWM, en gång med finger vantar. Om du frågar snällt kanske du får låna mjölkkylen på ICA för att simulera köldfaktorn, kanske hjälper personalen dig med att föra protokoll om du lovar att handla för minst 200:- 😀

  • surfslusken

    Medlem
    15 november, 2006 vid 09:11
    Smurff wrote:
    surfslusken wrote:
    Oregistrerad wrote:
    Surfslusken: För att det tar slut efter 1½ minut…

    Vad tar slut?? Första draget kanske!
    Det enda sättet att ta reda på detta är att du har på dig steamern nästa gång du spelar skinnbanjo. först med handskar, sedan utan, och med öppna handskar, en gång med Maui M CWM, en gång med finger vantar. Om du frågar snällt kanske du får låna mjölkkylen på ICA för att simulera köldfaktorn, kanske hjälper personalen dig med att föra protokoll om du lovar att handla för minst 200:- 😀

    Hmmmm… bra ide där. Problemet blir att hitta inspiration till banjo spelandet hos min lokala ICA handlare me tanke på hur personalen där ser ut. Men om ja väntar tills de blir kallt på riktigt utomhus så kan ja ju sätta me nere på campus här i Varberg o be sjuksköterske studenterna studera mej o föra protokoll, då ser de ju t o m lite vetenskapligt ut. O DÅ finns de inspiration till en sjuhelvets konsert!

    (va handlade egentligen den här tråden om från början????)

  • bakfull

    Gäst
    15 november, 2006 vid 09:58
    Smurff wrote:
    Det enda sättet att ta reda på detta är att du har på dig steamern nästa gång du spelar skinnbanjo. först med handskar, sedan utan, och med öppna handskar, en gång med Maui M CWM, en gång med finger vantar. Om du frågar snällt kanske du får låna mjölkkylen på ICA för att simulera köldfaktorn, kanske hjälper personalen dig med att föra protokoll om du lovar att handla för minst 200:- 😀

    Hur kommer man åt den rosa riddaren om man är iförd våtdräkt? Man måste nog vara beredd att fräsa upp ett hål eller två i grenen. Ett stort är kanske att rekommendera så att hela paketet inklusive kulor och spak hänger på utsidan.

  • supasonic

    Medlem
    15 november, 2006 vid 12:03

    Det verkar vara en ensam forskare det där. Många såna finns det. Om du injicerar mjölksyra i råttor som har tillräckligt med syre för aerob förbränning så lär de ju förbränna det snabbt, det borde det inte råda något tvivel om. Men att dra slutsatsen att mjölksyran därför är positiv är lite svårare att hålla med om.

    En alltför sur intracellulär miljö påverkar många reaktioner inuti cellen och förändrar potentialen över de intracellulära membranen. Detta är negativt för muskelcellens arbetsförmåga. Om du kan tillföra mjölksyra utifrån i lagom mängd och dessutom har tillgång till syre så att pyruvat ombildas till Acetyl-Coa och träda in i citronsyracykeln så fungerar det säkert som ett bränsle. Men att under syrebrist ackumulera mjölksyra intracellulärt leder inte till annat än… utmattning och smärta.

    .s

  • svenne

    Medlem
    15 november, 2006 vid 12:13
    Supasonic wrote:
    Det verkar vara en ensam forskare det där. Många såna finns det. Om du injicerar mjölksyra i råttor som har tillräckligt med syre för aerob förbränning så lär de ju förbränna det snabbt, det borde det inte råda något tvivel om. Men att dra slutsatsen att mjölksyran därför är positiv är lite svårare att hålla med om.

    En alltför sur intracellulär miljö påverkar många reaktioner inuti cellen och förändrar potentialen över de intracellulära membranen. Detta är negativt för muskelcellens arbetsförmåga. Om du kan tillföra mjölksyra utifrån i lagom mängd och dessutom har tillgång till syre så att pyruvat ombildas till Acetyl-Coa och träda in i citronsyracykeln så fungerar det säkert som ett bränsle. Men att under syrebrist ackumulera mjölksyra intracellulärt leder inte till annat än… utmattning och smärta.

    .s

    Om jag inte kommer ihåg helt fel, så är väl mjölksyra biprodukt även i vissa processer i citronsyracykeln där anaerob spjälkning sker? Jag lutar åt Supasonics håll, bara för att något innehåller energi och förbränns när det går att förbränna betyder det inte att det är bra.

  • carl-r

    Medlem
    15 november, 2006 vid 14:13

    Jovisst kan det vara fel. 🙂
    Men lite spännande är det va? 😉
    Det finns lite som Bruce Gladden har skrivit utöver George Brooks teorier.
    Gladden: http://www.auburn.edu/~gladdlb/
    Bruce: http://ib.berkeley.edu/people/faculty/profiles/2006/gbrooks.php
    De där forskarrapporterna finns knappast fritt åtkomliga va?

    Jo men titt: http://www.ms-se.com/pt/re/msse/abstract.00005768-200004000-00008.htm;jsessionid=Fbhcjx492FtTD5FXyR6RJ0vCJL4Ksl1cp1YR0wvhhbYmpy951kdX!424277612!-949856144!8091!-1
    🙂

Sida 3 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vad är det som gör att man får kramp i händerna?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.