Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vad är det som gör att man får kramp i händerna?

  • rasmus_w

    Medlem
    17 november, 2006 vid 00:48
    JohanC wrote:
    Den absolut grymmaste underarmsträningen jag ens hört talas om under snart tio års klättring och sex års surf är följande.

    1) Sätt en stång vågrätt.
    2) Häng i stången tills du brakar i backen.

    … och förresten, mellan 1) och 2) gnider man in händerna med vaselin…

    Ett annat förslag kan vara att skita i underarmsträningen eller bara göra det sporadiskt och lägga mesta tiden åt att styrketräna kroppens stora muskelgrupper. Då får man statisk handträning “gratis”.

    För att illustrera, så här kan ett ryggpass för mig se ut:
    Kabelrodd, 50-60 kilo
    Marklyft, 70 kilo
    Enarms hantelrodd, 28 kilo
    Latsdrag, 40-50 kilo
    Hög rodd, ?? kilo

    5×10 repetitioner brukar jag köra normalt.
    I så gott som alla övningarna belastar jag vardera handen med 25-35 kilo, ett set varar i 10-30 sekunder. Sammantaget blir det ganska mycket statisk hand/underarmsträning. Plus att jag stärker upp mina ryggmuskler.

    Även benpass och bröstpass innebär en del statisk underarmsträning, så på det stora hela får händerna ungefär vad de behöver.

  • Oregistrerad

    Gäst
    17 november, 2006 vid 09:16

    Med handskar, vinterdräkt och med ett sämre grepp om bommen blir du snabbare muskeltrött (laktat etc) och speciellt då i underarmens extensor muskler (musklarna på u armens utsida. En verv (N. Radialis) går i en liten kanal mellan muskelgrupperna. Slitna muskler blir svullna och komprimerar ytterligare denna nerv som förlorar sin funktion temporärt. Det är stor skillnad att segla med sommer dräkt som inte komprimerar muskelgruppen.
    Med andra ord:En del av oss har tyvärr trånga förhållande för några nerver på underarmen och detta försämras snabbt när du får på dig hanskar och vinterdräkt. Det är inget som kan trenas bort. Större muskler: sämre utrymme för nerven.
    JJ

Sida 4 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vad är det som gör att man får kramp i händerna?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.