Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Vad är detta?

Taggad: 

• Vad är detta?

Publicerad av swe-496 på 23 juli, 2006 vid 18:18

Ändrar man spelregler under spelets gång eller?
    Trodde i min enfald att det skulle köras enligt de regler som finns när det gäller poängberäkning. Har man börjat köra enligt ett visst poängberäkningssytem så ska man väl för fasen fortsätta med det?

Detta har jag saxat från förbundets sida:
    ”Har du missat några race i år?? Misströsta inte…

Även om du har missat några race i Karstad eller Tylösand, så behöver säsongen inte vara körd ändå. Vi körde 8 race i Karstad och 11 race i Tylösand. Totalt 19 race och dett finns många race kvar att tävla om i Båstad och Göteborg. Nu har vi passerat 15 race, men du har fortfarande möjlighet att räkna bort vart 4:e race ovasett hur många race det blir i fortsättningen. Ingen begränsing av max fyra borträknade race under en säsong, alltså.”

Dessutom står det att Båstad endast har SM-status. I alla fall om man tittar under information på tävlingar på förbundets sida. Vad är det som gäller egentligen???

NÅGON ansvarig som kan svara på dessa frågor?

Tycker detta sätt att ändra spelreglerna luktar rutten tång lång väg.
    Detta trots att det gagnar mig, men det är inte rätt att ändra tycker jag iaf..

Mvh Mattias SWE 73 fd SWE 496

the_novice svarade 18 år, 9 månader sedan 5 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • swe-119

Medlem
    24 juli, 2006 vid 06:50

Hej Mattias,

Klart det nu blir lättare att ställa sig frågande till regler nu när det sakta men säkert håller på att skrivas ner (bra eller dåliga…enligt vissa…) Under långtid har vi i praktiken inte haft några formella regelverk för formula. Ibland har vi hänvisat till de internationella formulareglerna och i bland inte. Så Mattias några regler blir det svårt att hänvisa till…dock för hoppningsvis fram över skall vi ha ett regelverk att hålla oss till. Däremot har vi kört mycket på praxis, vi burkar göra si eller så…

För ett par säsonger sedan gick vi över till att räkna alla race per säsong istället för att slå ihop det sammanlagda resultatet vid varje deltävling. På så sätt kan det bli upp mot 30-tal race per säsong. Från första säsong har vi tillämpat att vart fjärde race räknas bort, även om det blir fler än 15 race.

Detta gäller även i år. Även om den inte har kommunicerat med all önskvärt tydlighet. Dock har det tidigare hänvisats till tidigare års praxis i denna fråga.

Som sagt vi håller sakta men säkert på att sätta våra regler på pränt, även det som varit praxis innan.

Gällande information om SM:et. Förbundet eftersöker också denna informationen från arangören.

Så en annan sak Mattias och alla andra som avkräver svar från förbundet i detta forum. Detta forum är inget officiellt förbundsforum. För snabbare och säkrare svar rekommenderar jag att kontakta förbundetskontaktpersoner direkt. Du hittar kontaktinfon på SVF siten.

Ses i Båstad.
    Peter Swe-119

SWE 496 wrote:
    Ändrar man spelregler under spelets gång eller?
    Trodde i min enfald att det skulle köras enligt de regler som finns när det gäller poängberäkning. Har man börjat köra enligt ett visst poängberäkningssytem så ska man väl för fasen fortsätta med det?

Detta har jag saxat från förbundets sida:
    ”Har du missat några race i år?? Misströsta inte…

Även om du har missat några race i Karstad eller Tylösand, så behöver säsongen inte vara körd ändå. Vi körde 8 race i Karstad och 11 race i Tylösand. Totalt 19 race och dett finns många race kvar att tävla om i Båstad och Göteborg. Nu har vi passerat 15 race, men du har fortfarande möjlighet att räkna bort vart 4:e race ovasett hur många race det blir i fortsättningen. Ingen begränsing av max fyra borträknade race under en säsong, alltså.”

Dessutom står det att Båstad endast har SM-status. I alla fall om man tittar under information på tävlingar på förbundets sida. Vad är det som gäller egentligen???

NÅGON ansvarig som kan svara på dessa frågor?

Tycker detta sätt att ändra spelreglerna luktar rutten tång lång väg.
    Detta trots att det gagnar mig, men det är inte rätt att ändra tycker jag iaf..

Mvh Mattias SWE 73 fd SWE 496

• the_novice

Medlem
    24 juli, 2006 vid 09:29

Jag hade gärna sett att tävlingarna genomfördes på liknade sätt också, varför kan man inte ha ett gemensamt startförfarande tex?

Har någon lyckats med bedriften att anmäla sig till Båstad?

• swe-496

Medlem
    24 juli, 2006 vid 10:52

Hej Peter. Tack för ditt svar. Har försökt maila några i styrelsen, men har inte fått något svar där. Kan hända att jag har fel mailadresser.
    Jag skrev detta i ett öppet forum är för att få en diskussion bl a.
    Har för mig att det har stått i en del föreskrifter på tävling (bl a Halmstad) att man kör enligt ”The 2005/2008 RacingRules of Sailing och Appendix B – Vindsurfing”, International Formula Windsurfing Class Rules 2005, The IFWC Class & Championship Rules 2006 for Formula Racing
    samt ett tillägg till klassreglerna SVF regel 3 Beräkningssystem.

I SVF´s tillägg står det inget om hur många race som räknas bort.
    Kör enligt de regler som finns för formula.

Saxat från IFWC: 21 SCORING
    21.1 Scoring shall be in accordance with RRS Appendix
    A as amended by Appendix B , and using “Low Points Scoring System”.
    RRS säger då så här:Appendix B8.2
    Regel A2 ändras till: Varje brädas slutpoäng i en serie ska vara summan av poängen i kappseglingar, utslagsserier eller speedförsöksomgångar med det antal sämsta poäng som räknas bort enligt följande:
    (Tar bara Racing nu eftersom det är det diskussionen gäller)
    Vid 1-3 genomförda race, räknas inget bort
    Vid 4-6 genomförda race, räknas 1 bort
    Vid 7-10 genomförda race, räknas 2 bort
    Vid 11-15 genomförda race, räknas 3 bort
    Vid 16 eller flera genomförda race, räknas 4 bort.

Förstår inte varför man ska hålla på med egenkomponerade regler för poängberäkning när det finns svart på vitt hur det ska beräknas.

Det är väl ändå det bästa att köra enligt de internationella reglerna med kanske ett tillägg för vad som gäller för vindgränser, vilket det var diskussioner om förra året.

• swe-496

Medlem
    24 juli, 2006 vid 10:55

Har inte kunnat anmäla mig till Båstad nej….
    Lustigt med tanke på vad som krävs när det gäller en tävling med SM-status.
    Ingen inbjudan någonstans..???

• soundwave

Medlem
    26 juli, 2006 vid 18:14

Jag har letat förgäves och dessutom inte lyckats anmäla mig som medlem i brädförbundet! Det går inte o hitta rätt hemsida, vilken är det? Får spatt o spader… har mailat en snubbe oxå som hänvisar till en annan osv osv TRÖTTSAMT!

• jester

Medlem
    26 juli, 2006 vid 21:01

Förbundet hittar du numera på följande adress: http://www.vindsurfingforbundet.com/

Saxat från första-sidan:

SM i formula i båstad i helgen
    blank.gif

På fredag börjar SM i formula i båstad.
    Kansliet öppnar redan på torsdag.
    Iom att vi har varit lite sena med uppgifter om PG för inbetalning av anmälan har vi bestämt att anmälan kan göras på plats utan efteranmälningsavgift.
    Anmälnings avgift 450 kr. Information: Daniel Nilsson 0708-27 91 64 eller b-k-s@sverige.nu
    Fösta start varje dag kl 12
    Stor Fest på Pepes Bodega på Lördag

• the_novice

Medlem
    26 juli, 2006 vid 21:15

Jag har sett det och även mailat för mer info men mailkontot är fullt, är det någon som fortfarande tycker det är konstigt att inte fler tävlar…?

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA