Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Vad är ditt BÄSTA tips och trix för nybörjare?
-
Vad är ditt BÄSTA tips och trix för nybörjare?
rookie svarade 17 år, 7 månader sedan 15 Medlemmar · 38 Svar
-
@Oscar 379796 wrote:
En fot på varje sida om mastfoten kanske? 🙂
hahaha shit va trög tänkt jag e 😉 klaaart!
-
Vad menas med vinden i ryggen?? kan man göra på någo annat sät huh?
Och ja ska försöka se ut som ett chips istället för en ostbåge.
-
@Spray 379802 wrote:
Vad menas med vinden i ryggen?? kan man göra på någo annat sät huh?
Och ja ska försöka se ut som ett chips istället för en ostbåge.
Nej man kan inte göra på något annat sätt! -kommer inte vinden i ryggen och istället på motsatt sida, så lär seglet knuffa ner dig i vattnet om du inte håller emot (backwind)
vad som menas med vinden i ryggen?… alltså vinden kommer bakom dig och inte mot dig…
-
@Oåxen 379770 wrote:
HUR?
Se till att det är enkelt att ändra alla inställningar.
* Justerbara hängseletampar(längd)
* Justerbart uthal
* NS POWER.XT(förlängare)
* Skruvdagare (stropparna)
* Fenor i olika storlekarNu tar du väl ändå i, så länge man inte har för korta tampar är det sällan man vill ha nått annat. (mina är fasta 28″or, 30″or beställda…)
Uthalet hoppar jag i å rycker i efter behov. Vill inte ha massa extra tampar å skit ivägen.
Justerbar längare är väl inte så dumt. Finns inte till RDM (eller?), bara pin system (?), NS! (eww. 😉 ). Och jag ser hellre att det håller för allt och att jag får gå upp å justera än att saker går sönder.
Mina stroppar sitter i näst största läget, seglar alltid med skor, så det stämmer alltid. Flyttar ibland framstropparna assymetriskt. VARFÖR är det inte dubbelskruvar på alla brädor, det är ju såååå mycket bättre.
Fenor skall man anpassa, hatar kärvande us-boxar.
Ovanstående gäller ju våg/freestyle. race är en lite annan grej givetvis…
-
Jag har samlat några egna tips här från forumet, fler får gärna fortsätta:
* Sätt ihop masthalvorna ordentligt, annars kan masten gå sönder
* Dra inte fast bombeslaget för hårt eftersom det kan knäcka masten
* Låt inte brädan ligga osurrad på biltaket, då kan den blåsa bort och gå sönder
-
Lär dig väjningsreglerna, i vågor och på plattvatten gäller olika regler.
-
ett tips jag fick höra som nybörjare som jag dock ändå fick lära mig den hårda vägen är att alltid hålla i riggen när du riggar en blåsig dag. Tills du har satt fast riggen i brädan så kan den när som helst kastas iväg av en vindpust och sluta tråkigt.
-
Viktiga uppmanelser
*Lär dig väjningsreglerna
*Surfa helst inte ensam
*Surfa inte bland strömmar och i frånlandsvind
*Akta sjöleder bland hamnar, svårt att se en liten surfbräda och dig om du ligger i vattnet
*Använd hjälm om det blåser mycket! 🙂 alla slag när man går under seglet och om man ramlar av skyddas man och det är grymt bra!
*Var uppmärksam om folk behöver hjälp, folk uppskattar om man frågar en gång för mycket än ingen gång alls.
Vanliga faror som alltid händer då man inte är uppmärksam!!
*Lär dig gå på rätt sätt med sakerna på land
*Lägg inte brädan eller seglet löst på marken en blåsig dag för det flyger iväg SÅ lätt!!
*Lägg aldrig brädan upp och ner så att fenan sticker uppåt, då kan seglet få sig en reva om du går förbi där.
Råd
*Man blir otroligt beroende av denna sporten, men det är de värt!
*Dagar med dålig vind = depression
*Dagar det blåser = PANIK och en himla GLÄDJE 🙂
Logga in för att svara.