Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Vad är ditt BÄSTA tips och trix för nybörjare?
-
Vad är ditt BÄSTA tips och trix för nybörjare?
rookie svarade 17 år, 7 månader sedan 15 Medlemmar · 38 Svar
-
@Spray 379769 wrote:
Ja vill smygöva lite innan jag går kurs, ramla i hela tiden ä inte direkt coolt!.. gäller att hitta nån sjö där man kan öva i skymundan!
tack för alla råd hittils, tyngden på dalskidan etc. Det här ska nog lösa sig!!“Ramla i hela tiden” – det där är ju historia. Med dagens feta nybörjarbrädor så behöver du inte ramla i alls. Eftersom du kan segla jolle så har du ju en hel del till skänks.
Efter genomgång av styrtekniken på land har jag har sett kölbåtsseglare, som aldrig stått på en bräda, dra upp riggen och segla ut över Erstaviken. Segla halvvind till Saltis och sen komma åter, utan att ha druttat i en enda gång. Efter nån timme så slörar dom och kan kryssa tillbaka… Detta i lätt vind, förstås. När vinden ökar så blir det ju vurpor… för alla.
Förr i världen användes ju energin i flera dagar på att dra upp rigg, ramla i osv. -
@Wiberg 379940 wrote:
Hur funkar väjningreglerna då? Jag försökte söka här men utan resultat.
Kika på VVKs hemsida ex. vis. http://apelviken.nu/build/visning.asp?val=3&visning=segling_vajningsregler.asp
-
Några goda råd:
Riggning
1. Läs riggningsinläggen på detta forumet
2. Läs måttangivelser på segel
3. Kontrollera att mast, bom, förlängare stämmer med segel
4. Dra nedhal till hälften av det du behöver
5. Spänn fast bom och dra i (bom)uthal allt vad du förmår
6. Dra i nedhal och uthal successivt tills att du nått angivelser på seglet
7. Kontrollera att akterlik (bakkant) är löst och fladdrigt ner till andra/tredje lattanBrädsegling
1. Börja lära dig segla först innan du försöker surfa (plana)
2. Placera bräda och rigg i ett T med segel ned i vind
3. Dra upp seglet långsamt så att vattnet rinner av. Använd lårmusklerna så mycket du kan utan att låsa vadmusklerna. Vaderna behöver du för att hålla balansen på brädan.
4. FALL AV! Viktigt. Detta gör du genom att luta seglet föröver samt pressar brädan med framfoten och ev. drar tillbaka med bakre foten. Detta skapar ett moment som får brädan att rotera.
5. ÖVA ÖVA ÖVA ÖVA ÖVA ÖVA och ja just det ÖVA -
1. Gå en kurs
2. Ha alltid med dig papper och penna så att du kan skriva ner alla saker du skulle kunna glömma annars. Detta sparar massor med tid. Jag har exempelvis en packlista för _alla_ grejer jag måste ha med mig. Olika listor för om det är varmt eller kallt i vattnet. Sedan en lista för hur du riggar dina olika segel (vilket hack på förlängaren, vilket hål i bommen, var ska hängseletamparna sitta, osv). Kommer man på en grej man borde börja göra så skriv ner den, annars gör man samma fel nästa gång.
3. PLANERA! Ofta har man jobb, skola, sambo, dagishämtningar, storhandlingar och tvättstugetider att passa (kryssa för det som gäller dig) – man måste kunna sköta sitt liv på land samtidigt som man hinner surfa så mycket som möjligt. Försök planera in surfdagen så fort du ser en bra prognos så att du arbetat undan alla dina måsten några dagar före. På det här sättet slipper man sitta och riva sitt hår pga alla saker som måste göras på kontoret medan vinden viner runt huset. Lyser vinden med sin frånvaro så kan man se fram emot en slapp eftermiddag iaf 🙂
4. Öva – inte bara på att surfa utan även på att packa bilen effektivt, rigga dina segel så snabbt (och bra) som möjligt, lär dig hitta till dina surfspots (jag har sämst lokalsinne – haha), mm. Dessa saker sparar också massor av tid, tänk på att du kommer att packa bilen _många_ gånger under de kommande åren – det blir en himla massa tid om du lyckas skära bort 2-3 minuter från varje packning. -
Finns bara ETT enda sätt.
Detta tror jag Patrick Troell sa i en intervju 1985 efter att ha vunnit GT Västkustbrädan:
“Så mycket tid på vattnet som möjligt”.
Tänk alltid på det, det spelar ingen roll om det blåser lite eller mycket. -
@Spray 379769 wrote:
Ja vill smygöva lite innan jag går kurs, ramla i hela tiden ä inte direkt coolt!.. gäller att hitta nån sjö där man kan öva i skymundan!
Tro mig, du hittar ingen surfare över puberteten som tycker du är ocool när du ramlar. Och du kommer att ramla. Du kommer att ramla om och om igen. Du kommer att ramla så in i jävlars mycket att du kommer att stå och svära på vattnet och vågorna och vinden och utrustningen och kanske till och med åt dig själv. Och om du inte ger upp kommer du att ramla tusen gånger till.
Så mina tips får bli, acceptera att du är en nybörjare och vet att om du inte ger upp kommer du ha skitroligt både när du ramlar och mellan magplasken när skiten faktiskt funkar.
-
Ett annat råd för att komma in i gemenskapen bland surfare är:
att alltid gnälla på vindenVinden kan vara:
1. För byig
2. För svag
3. För stark
4. Varierande i styrka under dagen
5. För nordlig (eller annan godtycklig riktning)
6. etc. etc.Max en (1) dag per år inträffar det magiska att hela kollektivet i konsensus tycker att vinden är perfekt. Ofta är det även väldigt soligt just den dagen.
Illskan för att det bara är en dag per år riktas normalt mot SMHI som får utgöra ansvarig myndighet för det väder vi får.
Logga in för att svara.