Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › Vad är en session?
-
Vad är en session?
Publicerad av tbsurf på 3 maj, 2006 vid 10:42Det pågår diskussioner om vad en session är och därför undrar jag
Vilken definition skulle du vilja ha på en session?
- Bestämd dag, bestämd spot,, bestämd utrustning
- Bestämd dag, bestämd spot,, valfri utrustning
- Bestämd dag, valfri spot, valfri utrustning
- Valfri dag, valfri spot, valfri utrustning
Tänk på att gps-speedsurfing handlar om att pusha gränser 🙂
jps svarade 18 år, 6 månader sedan 10 Medlemmar · 60 Svar -
60 Svar
-
Antar att en session är en logfil man skickar in (?), då tycker jag alternativ 1, särskilt om databasen kommer att uppgraderas så att det går att söka på olika brädor tex.
Om man vill jämföra toppfart och snittfarter med olika segel men samma bräda, eller omvänt samma segel på olika brädor så gör man ju detta på en given spot en given dag men man vill ju kunna lägga in detta som flera olika sessions för att jämföra prestandan. Att köra en heldag på olika brädor och segel och sedan logga in detta som en enda session tycker jag blir väldigt konstigt.
-
Och vem ska kolla att du inte bytt prylar? Krångla inte till det här nu. Det där jäkla gpsar programmet är krångligt nog!!
Alternativ 2 låter bäst i mina öron.
-
The_Novice wrote:Antar att en session är en logfil man skickar in (?), då tycker jag alternativ 1, särskilt om databasen kommer att uppgraderas så att det går att söka på olika brädor tex.
Om man vill jämföra toppfart och snittfarter med olika segel men samma bräda, eller omvänt samma segel på olika brädor så gör man ju detta på en given spot en given dag men man vill ju kunna lägga in detta som flera olika sessions för att jämföra prestandan. Att köra en heldag på olika brädor och segel och sedan logga in detta som en enda session tycker jag blir väldigt konstigt.
vad det än blir så kommer du alltid ha möjlighet att göra som i alt. 1
frågan är vad vi är villiga att acceptera som en session !??? -
Så länge man har möjligheten att dela upp en dag i flera sessioner (om man vill) så är alternativ 2 ju överlägset bäst. För hur kul är det att sitta o dela upp sina gpx-filer hemma på kvällen sedan (om man inte vill göra det, såklart). Detta blir ju naturligtvis aktuellt ju mer utrustning man skaffar sig. Hela konceptet faller ju om vi gör det hela för knöligt… Tänk bara på Hankloose, han kan ju knappt stava till dator, skulle han klara av att dela upp en session bara för att han var inne o satte på ett större segel???
-
alt 3 då?
Om det är helt ok att byta mtrl under en session, går det inte lika bra att byta spot då?
Jag uppger det spot där jag satte mina snabbaste tider och i rutan för kommentarer förtydligar jag vilka spots jag besökt under min sessionvad tror du om et ??
-
Att använda SPLIT-funktionen i GSPAR kräver inte att man är någon hacker direkt. Det enda som behövs är en notering på tiden för byte (spot, bräda, segel, fena) å sen splitta i GPSAR på den givna tidpunkten. Kan göras hur många ggr som helst. Hur enkelt som helst. 🙂
Värdet av att kunna göra vidare analyser på performance för olika kombinationer av spots/bräda/segel/fena på andras och egna sessions överstiger, tycker jag, “böket” att göra en tidnotering och splitta i GPSAR. Så här kommer iaf jag att göra oavsett vad som beslutas. Fast så är ju jag en vän av ordnung också..
Så jag lägger min röst på alt#1, just pga möjligheten till jämförelsen med andra speeders och deras val av kit.
Sen om någon enstaka (eget antagande) inte kan/vill, låt gå då. För som nån sa; vem ska kolla?
//hellboy
-
tbsurf wrote:alt 3 då?
Om det är helt ok att byta mtrl under en session, går det inte lika bra att byta spot då?
Jag uppger det spot där jag satte mina snabbaste tider och i rutan för kommentarer förtydligar jag vilka spots jag besökt under min sessionvad tror du om et ??
Visst bli det mera jobb, men är det endå inte enklare att ha så mkt information som möjligt i själva databasen (och inte som kommentarer)? Då kan du ju jämföra vem som är snabbast på just ett visst segel, eller tom segelstorlek.
Tänk framåt, om 2 år så har du en GPS med sträckkodsläsare. Innan du sticker ut för en “session” scannar du seglet och brädan (fenan?). Sen kör du din vända, går upp på beachen och trycker på “send” knappen och all data skickas via blåtand (eller trådlös USB) till din lapptopp som ligger i bilen 😀
/adde
-
Njae. Tycker faktiskt att alt 2 är den bästa kompromissen. Att sitta o jämföra med vilken utrustning som körs är ju egentligen ganska meningslös (mer än för mig själv, och jämföra vad fenbytet innebar osv, och det gör jag ju direkt i GPSar). Men det är ju väldigt kul att jämföra sig med dom andra som var på samma spot den dagen.
Och som sagt, så tycker jag att man kan få använda sig av alt 1 om man vill.Och dessutom var det inte bara för att retas med mr Hankloose som jag påpekade att jag vet att många tycker det redan nu är knöligt att hålla på o rensa spikar o sånt.
-
Jester wrote:Att sitta o jämföra med vilken utrustning som körs är ju egentligen ganska meningslös
Ja du Jester, det är ju uppenbart att vi tycker olika i den frågan. 🙂
Varför inte slänga upp en omröstning och låta ett majoritetsbeslut avgöra Svedalas ställning i frågan, på hederligt svenskt demokratiskt vis?
Kanske finns det ett antal svenska speedare därute, som av olika anledningar avstår från att göra sin röst hörd här i forumet, men som ändå skulle vilja ha möjligheten att vara med och påverka, t ex via en enkel omröstning. Det vore väl schysst?
Antar att det ändå är grundarna till gps-speedsurfing som har sista ordet och vi ger helt enkelt vår input till deras beslut. Input som ev. är baserat på vad majoriten här i Sverige tycker.
Eller är det så att olika regler kommer att gälla beroende på land?
//hellboy
-
Vem fan e hellboy? Man blir ju nästan lite skakis när man tänker på namnet….
-
Som relativt ny på konfen måste jag medge att en sådan omröstning kan ha sina brister.
Mitt förslag utgår ifrån att det är aktiva speedare, dvs de som hittills har postat en session som borde få sin röst räknad, för att få nån slags kontroll. Annars kanske det finns risk att kreti & pleti på ren j-velskap lägger röster på nåt som dom ändå inte har något intresse av. Vem gillar inte att få tycka till, menar jag? 😉
Är det nån som vet hur röstningsfunktionen funkar på Konfen och kan dela med sig av sin kunskap? Är ovanstående genomförbart? Är det för omständligt kanske? Frågan om kopplingen nick/faktiskt namn måste ju t ex lösas för att få spårbarhet..
//hellboy
-
hellboy wrote:Eller är det så att olika regler kommer att gälla beroende på land?
samma för alla
-
hellboy wrote:Som relativt ny på konfen måste jag medge att en sådan omröstning kan ha sina brister.
Mitt förslag utgår ifrån att det är aktiva speedare, dvs de som hittills har postat en session som borde få sin röst räknad, för att få nån slags kontroll. Annars kanske det finns risk att kreti & pleti på ren j-velskap lägger röster på nåt som dom ändå inte har något intresse av. Vem gillar inte att få tycka till, menar jag? 😉
Är det nån som vet hur röstningsfunktionen funkar på Konfen och kan dela med sig av sin kunskap? Är ovanstående genomförbart? Är det för omständligt kanske? Frågan om kopplingen nick/faktiskt namn måste ju t ex lösas för att få spårbarhet..
//hellboy
ingen har ännu utryckt sej för alt3 (eller 4 för den delen :-))
då förstår jag inte varför du tycker att vi måste rösta -
Knatte
Gäst3 maj, 2006 vid 15:31tbsurf wrote:Det pågår diskussioner om vad en session är och därför undrar jagVilken definition skulle du vilja ha på en session?
- Bestämd dag, bestämd spot,, bestämd utrustning
- Bestämd dag, bestämd spot,, valfri utrustning
- Bestämd dag, valfri spot, valfri utrustning
- Valfri dag, valfri spot, valfri utrustning
Tänk på att gps-speedsurfing handlar om att pusha gränser 🙂
Det enda realistiska måste väl vara nr 1 ? Jag ser en session som ett tillfälle, som du kör med samma utrustning/tidpunkt/plats.
Byter du rigg/bräda eller nåt, så är det en ny session, för då har du ändrat en ingående förutsättning . Du anger ju bräda/rigg/fena mm. och byter du ut något, så måste det ju vara nya förutsättningar och nya session. Det enda logiska alternativet, som jag ser det…….
Jag håller med Novicen, då han är en klok man och har ett fint förnamn :laugh:
Logga in för att svara.