Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Vad är en session?

• hellboy

Medlem
    3 maj, 2006 vid 15:46
    tbsurf wrote:
    ingen har ännu utryckt sej för alt3 (eller 4 för den delen :-))
    då förstår jag inte varför du tycker att vi måste rösta

Vi har väl en fn. en diskussion åtminstone om ett val mellan alt. 1 eller 2 (+ övriga som kanske inte hunnit säga sitt för alt. 3 eller 4)?
    Som sagt, det kanske är inte värt mödan med tanke på ev. begränsningar i vote-funktionen. Om ingen mer gör sin röst hörd för att det är en bra idé, ja DÅ är det ju självklart ingen idé att genomföra en omröstning. De flesta verkar hittills, om jag inte räknat helt fel, tycka 1:an ändå så jag klagar inte… 😉

//hellboy

• tbsurf

Medlem
    3 maj, 2006 vid 16:13
    hellboy wrote:
    tbsurf wrote:
    ingen har ännu utryckt sej för alt3 (eller 4 för den delen :-))
    då förstår jag inte varför du tycker att vi måste rösta

Vi har väl en fn. en diskussion åtminstone om ett val mellan alt. 1 eller 2 (+ övriga som kanske inte hunnit säga sitt för alt. 3 eller 4)?
    Som sagt, det kanske är inte värt mödan med tanke på ev. begränsningar i vote-funktionen. Om ingen mer gör sin röst hörd för att det är en bra idé, ja DÅ är det ju självklart ingen idé att genomföra en omröstning. De flesta verkar hittills, om jag inte räknat helt fel, tycka 1:an ändå så jag klagar inte… 😉

//hellboy

oj, missförstå inte det här nu, alternativen är altså en fråga om hur mycket vi ska acceptera i en och samma session

vid alt3 är det ok att posta sessions som i alt 2 eller 1
    och vid alt2 är det ju då ok att posta som i alt1
    skrik till om detta inte är solklart

• tbsurf

Medlem
    3 maj, 2006 vid 16:16
    Knatte wrote:
    Det enda realistiska måste väl vara nr 1 ? Jag ser en session som ett tillfälle, som du kör med samma utrustning/tidpunkt/plats.

Byter du rigg/bräda eller nåt, så är det en ny session, för då har du ändrat en ingående förutsättning . Du anger ju bräda/rigg/fena mm. och byter du ut något, så måste det ju vara nya förutsättningar och nya session. Det enda logiska alternativet, som jag ser det…….
    Jag håller med Novicen, då han är en klok man och har ett fint förnamn :laugh:

om jag kör på 3 brädor under min session och uppger den brädan jag satte mina snabbaste tider på, är inte det ett ok upplägg?

• Knatte

Gäst
    3 maj, 2006 vid 16:26

om jag kör på 3 brädor under min session och uppger den brädan jag satte mina snabbaste tider på, är inte det ett ok upplägg?

Jag tycker inte det känns helt relevant.
    Nu kanske jag har fel, (rätta mig, i så fall) Men är det inte så att GPS:ar räknar ut ett snitt på 5 st average, på en session ?
    Har du då kunnat använda 3 stycken olika brädor på denna session, så blir det väl skumt??

Du kan ju vara snabbast med din lillbräda och vinden droppar lite, så får du byta segel eller bräda. Och får till tre snabba avarage där, vinden ökar igen och du byter tillbaka och gör en snabb tid igen.
    Helt plötsligt faller ju hela vindspektrat och allt sådant..
    Det är väl kanske därför, det blir så jävla konstiga vinduppskattningar i Sandy point. Du kanske byter prylar lite så där och helt plötsligt ,matchar inte vind och utrustning varandra längre :tongue: :tongue:

• tbsurf

Medlem
    3 maj, 2006 vid 16:51
    Knatte wrote:
    Jag tycker inte det känns helt relevant.
    Nu kanske jag har fel, (rätta mig, i så fall) Men är det inte så att GPS:ar räknar ut ett snitt på 5 st average, på en session ?
    Har du då kunnat använda 3 stycken olika brädor på denna session, så blir det väl skumt??

Du kan ju vara snabbast med din lillbräda och vinden droppar lite, så får du byta segel eller bräda. Och får till tre snabba avarage där, vinden ökar igen och du byter tillbaka och gör en snabb tid igen.
    Helt plötsligt faller ju hela vindspektrat och allt sådant..
    Det är väl kanske därför, det blir så jävla konstiga vinduppskattningar i Sandy point. Du kanske byter prylar lite så där och helt plötsligt ,matchar inte vind och utrustning varandra längre :tongue: :tongue:

Jag förstår precis vad du menar men jag har en annan inställning
    Det känns fel när fokus ligger på något annat än att åka fort
    Det är speeden som har högst prio, och om det blir lite gissningar och skarvande för att få ihop exakt vilket material du kört på så who cares

Om prio ligger på att vi ska ha en vacker databas då vetifan vad jag tycker om det här

• jester

Medlem
    3 maj, 2006 vid 17:19

Om prio ligger på att vi ska ha en vacker databas då vetifan vad jag tycker om det här

Där slog du huvudet på spiken!

Dessutom är det ju faktiskt så att man vissa dagar med bra vind faktiskt kan ha svårt att få ihop 5 repor om man måste börja på ny kula… Man orkar helt enkelt inte köra 5 nya repor bara för aatt man vill pröva en storlek mindre segel, mindre fena, annan bräda osv… Nu är det inte så farligt för mig som bara har ett par brädor o 3 segel, men har man 7 segel. 4 brädor sjuttioelva fenor, och vill undersöka hur dom olika grejerna funkar jämfört med varandra, och man inte får ihop 5 repor med resp kombination. Då tröttnar man ganska snabbt, och rankingen blir en lista av enbart glada amatörer… För det roliga med GPS är ju att man faktiskt kan mäta sig med de bästa. Inte varje dag man är med på en rankinglista där killen som toppar listan faktiskt innehar världsrekordet…

• the_novice

Medlem
    3 maj, 2006 vid 17:44

I så fall behöver man ju bara logga in sin bästa tid, och inte bry sig förrän man klår den ett år senare, så har det ju inte låtit förut???

Då hette det att man skulle logga in så fort man haft en vettig repa för att just bygga upp en databas med olika brädor och vindstyrkor. Annars blir det ju mest ett antal rekord noteringar med speed tandpetare i holland, down under och i ett dike i frankrike. Hur kul och aktiv sajt blir det?

• jester

Medlem
    3 maj, 2006 vid 18:14
    The_Novice wrote:
    I så fall behöver man ju bara logga in sin bästa tid, och inte bry sig förrän man klår den ett år senare, så har det ju inte låtit förut???

Då hette det att man skulle logga in så fort man haft en vettig repa för att just bygga upp en databas med olika brädor och vindstyrkor. Annars blir det ju mest ett antal rekord noteringar med speed tandpetare i holland, down under och i ett dike i frankrike. Hur kul och aktiv sajt blir det?
    Det är ju så det blir om man inte lyckas få ihop en vettig session a 5 repor bara för man bytt lite utrustning.

• Knatte

Gäst
    3 maj, 2006 vid 19:03

Hur har de andra RTK /länderna tänkt?? Finns det några guidelines eller är det detta vi gör nu ??
    samsyn sinsimellan är aldrig fel:smile:

• the_novice

Medlem
    3 maj, 2006 vid 19:13

Jag vet inte om jag missuppfatta ngt här kanske, men jag tar ett exempel:

Anta att allt är upplagt för en perfekt dag i TT. Man är där i god tid och tar några vändor på Hyper sonicen och 7.5 i väntan på vinden och får ett antal repor kring 30 knop. Sedan kommer vinden och man tar fram sin speed-needle och 5.5 segel. Nu jäklar går det undan och man får 4 riktig riktigt bra slörar med farter över 30 knop där allt stämmer med vinbyar, ingen kitare och freestylare ivägen mm. Sedan dör ju självklart vinden eller så kör man av fenan mot en sten i jakten på en riktigt bra tid. Vad gör man nu?

Alt. 1 Man loggar en session med tiderna på lilla brädan och sätter PB i allt förutom just de 5 medelvärdena. Man loggar dessutom en session med tiderna på Hypern och klättrar på rankingen för Hypern…

Alt. 2. Man loggar in en session och slänger med lite tider från Hypern också för att få upp medelvärdet lite till och få över rekordet till västkusten…

Alt. 3. Man drar söderut och hoppas på att vinden inte lagt sig där ännu…

Alt. 4. Man loggar inte in något alls ännu eftersom det kan komma vind en vecka senare och då kan man kanske skrapa ihop ett par bra tider på Formulan som man kan slänga in också…

Har jag fattat rätt?
    I så fall så håller jag stenhårt på alternativ 1!

• jps

Medlem
    3 maj, 2006 vid 20:09

Alt 4 borde väl tas bort omgående.

Alt 1 är mest korrekt men är kanske svårt att genomföra i praktiken om man byter utrustning ofta.

Alt 2 och 3 känns i så fall båda rätt OK. Om man byter utrustning eller plats spelar väl ingen roll.

Oavsett vad som beslutas blir resultatet i databasen troligen ändå en mix av alt 1,2 o 3 eftersom ingen kan kolla och alla gör sin egen tolkning av vad som är rätt och praktiskt genomförbart

• fredrik-ygge

Medlem
    3 maj, 2006 vid 20:21
    JPS wrote:
    Oavsett vad som beslutas blir resultatet i databasen troligen ändå en mix av alt 1,2 o 3 eftersom ingen kan kolla och alla gör sin egen tolkning av vad som är rätt och praktiskt genomförbart

3:an kan kollas enkelt av time keepern. Poängen dock bra om man bortser från 3; känns meningslöst att ha en regel som är hopplös att kolla.

The_Novice wrote:
    Alt. 2. Man loggar in en session och slänger med lite tider från Hypern också för att få upp medelvärdet lite till och få över rekordet till västkusten…

Tycker du att det låter så hemskt? Om alla vet att det är bästa tid under samma dag på samma spot som gäller, vad är det hemska med att plocka värden genomförda med två olika brädor?

(Lät ju också bra att det skulle leda till fler rekord på västkusten! 🙂 )

• jester

Medlem
    3 maj, 2006 vid 20:28

(Lät ju också bra att det skulle leda till fler rekord på västkusten! )

😀 😀

Lär dock behövas 5 bra repor med optimal utrustning för att slå rekord…

Vi får ju inte glömma att vi rdan har rekordet på västkusten… Känns gött, då baksidefolket var lite kaxiga där ett tag… 😉 (japp, tyckte det var läge o ta upp den rivaliteten igen… :))

• the_novice

Medlem
    3 maj, 2006 vid 20:42
    Jester wrote:

Ja precis, och då är det ju alternativ 1 som gäller då…?

• fredrik-ygge

Medlem
    3 maj, 2006 vid 20:57
    The_Novice wrote:
    Jester wrote:

Ja precis, och då är det ju alternativ 1 som gäller då…?

Njae, kontentan blev väl att man kan tillåta alt 2, men att det i praktiken krävs att man agerar enligt alt 1 för att ha en chans till de stora rekorden.

Sida 2 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Vad är en session?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.