Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › Vad är en session?
-
Knatte wrote:Hur har de andra RTK /länderna tänkt?? Finns det några guidelines eller är det detta vi gör nu ??
samsyn sinsimellan är aldrig fel:smile:just nu låter det som att dom flesta vill att en session ska vara under en och samma dag och på en och samma spot men på valfritt material
-
The_Novice wrote:Jester wrote:Lär dock behövas 5 bra repor med optimal utrustning för att slå rekord…
Ja precis, och då är det ju alternativ 1 som gäller då…?
För att slå rekord? Ja!Men om vi vill att så många som möjligt skall posta sessioner, så blir det helt enkelt för knöligt med alt1! Men som sagt, så tycker jag att man skall kunna, om man vill, dela upp en session på samma spot/dag i flera om man bytt utrustning. Men dock inget krav!!!
-
fredrik.ygge wrote:Njae, kontentan blev väl att man kan tillåta alt 2, men att det i praktiken krävs att man agerar enligt alt 1 för att ha en chans till de stora rekorden.
bra formulerat
är detta våran svenska ståndpunkt?
session= samma dag samma spot valfritt mtrlOBS att om man ändå väljer att posta enligt alt1 så är det idag endast tillåtet att posta fler sessions vid byte av bräda/spot (ingen ny session vid segel/fen byte)
-
Om det blir Alt. 2, så tycker jag att man bör kunna ange mer än en bräda och ett segel (även flera fenor) som info när man loggar session. Annars hamnar ju allt i kommentarraderna som i nuläget får vara på valfritt språk.
Dessutom kan man ju glömma helt att söka på material, sökningen görs då endast på personer?
Tycker allt att det blir en lite trist utveckling ändå, focus hamnar ju enbart på seglaren och platsen. Förut kunde man kolla lite på vad andra gjort på en viss bräda tex och det handlade då inte enbart om att sätta världsrekord utan om att kunna vara snabb/effektiv på dem lite mer vanliga prylar som dem flesta kör på.
-
tbsurf wrote:fredrik.ygge wrote:Njae, kontentan blev väl att man kan tillåta alt 2, men att det i praktiken krävs att man agerar enligt alt 1 för att ha en chans till de stora rekorden.
bra formulerat
är detta våran svenska ståndpunkt?
session= samma dag samma spot valfritt mtrlOBS att om man ändå väljer att posta enligt alt1 så är det idag endast tillåtet att posta fler sessions vid byte av bräda/spot (ingen ny session vid segel/fen byte)
I mitt tycke, JA! -
The_Novice wrote:Om det blir Alt. 2, så tycker jag att man bör kunna ange mer än en bräda och ett segel (även flera fenor) som info när man loggar session. Annars hamnar ju allt i kommentarraderna som i nuläget får vara på valfritt språk.
Dessutom kan man ju glömma helt att söka på material, sökningen görs då endast på personer?
Tycker allt att det blir en lite trist utveckling ändå, focus hamnar ju enbart på seglaren och platsen. Förut kunde man kolla lite på vad andra gjort på en viss bräda tex och det handlade då inte enbart om att sätta världsrekord utan om att kunna vara snabb/effektiv på dem lite mer vanliga prylar som dem flesta kör på.
Intressant ide att göra fler än tex 1 fena sökbar i en session
Är detta ett realistiskt önskemål som jag ska föra vidare? -
helt utomstående i det här men är det inte minst lika kul att se vilken utrustning dom har fått sina olika tider med? är man ensam på sin spot med en viss bräda är det ju kul att se hur fort andra har kört med just den brädan.
de kvittar nästan om den helsponsrade killen där hemma kört 2 knop snabbare när man inser att man är nästan snabbast på sin bräda. -
Det är precis det som är det fina med gps-speedsurfing, att man kan se hur fort andra kör och att man själv blir snabbare 🙂
-
pjoter wrote:helt utomstående i det här men är det inte minst lika kul att se vilken utrustning dom har fått sina olika tider med? är man ensam på sin spot med en viss bräda är det ju kul att se hur fort andra har kört med just den brädan.
de kvittar nästan om den helsponsrade killen där hemma kört 2 knop snabbare när man inser att man är nästan snabbast på sin bräda.Jo det är ju det jag försöker säga…
Risken finns ju annars att det blir en slags speed 42 av det hela. Dvs man reggar två brädor och fyra segel, kör så det ryker och loggar in dem tider man fått… -
tbsurf wrote:Intressant ide att göra fler än tex 1 fena sökbar i en session
Är detta ett realistiskt önskemål som jag ska föra vidare?Det är ju en avvägning.
Jag håller med om att det vore väldigt kul att se om man är snabbaste personen under 80kg på F2 bräda som är från 1998 eller äldre.
Det kräver dock extremt hård disciplin och mycket merjobb. För att undvika stavfel (eller andra alfabetiska problem som Fiskeb[] vs Fiskeback vs Fiskebaeck) måste ju allt vara fördefinierat. T.ex. registrerar jag bräda där jag väljer “F2” (för att t.ex. inte få in “F 2” av någon surfare) från en drop-down, samma med modell, samma med fena. Hittar jag inte mitt märke i listan måste jag be admin lägga till den så att den sedan blir valbar i drop-down.
Undrar jag om detta inte blir för byråkratiskt och att man riskerar att folk förlorar intresset om det blir för mycket meck med att lägga in datan.
-
Inte för att jag vet särskilt mycket om databaser, men om ens egen bräda inte finns i drop down listan så lägger man in den och nästa användare ser denna brädan i listan och såvidare. Så har det fungerat på mytrims.com och man kan där se samtliga sessioner för en viss brädmodell. Det som saknas där är än så länge en bra listning/sökning av gps-tiderna men det kommer väl det också så småningom.
Jag har fortfarande inte riktigt förstått vad som gäller på GPS-speedsurfing. Skall man logga i princip alla något sånär vettiga sessions eller bara dem där man slagit ngn form av rekord?
Tidigare gick ju folk ut här och t.o.m. uppmanade folk att regga fler sessions men nu låter det som att man skall bara regga rekord sessions och det spelar ingen direkt roll vad man körde på för prylar?
Jag håller fortfarande på att alt.1 skall vara målet. Har man för dåligt närminne för detta så har man nog andra och värre problem än att bara skriva rätt på ett webformulär…
-
tbsurf wrote:OBS att om man ändå väljer att posta enligt alt1 så är det idag endast tillåtet att posta fler sessions vid byte av bräda/spot (ingen ny session vid segel/fen byte)
Öhh, va är detta sant?
Om man tex gör ca 30 knop med 8.5 segel på en HS och sedan även kör 6.5 och 5.3 och så går det ungefär lika fort med dem också…
Vad gör man då? Postar en session med lite gott och blandat prylar?
Det blir ju totalt ointressant, då kan man ju lika gärna strunta i att fylla i utrustningen helt och hållet… -
Ursäkta om det blir lite off-topic, men vill lägga in en bild från gps-speedforum för att visa. Kan bara skapa länk. Måste jag ha speciell behörighet för att få in bild?
-
The_Novice wrote:tbsurf wrote:OBS att om man ändå väljer att posta enligt alt1 så är det idag endast tillåtet att posta fler sessions vid byte av bräda/spot (ingen ny session vid segel/fen byte)
Öhh, va är detta sant?
Om man tex gör ca 30 knop med 8.5 segel på en HS och sedan även kör 6.5 och 5.3 och så går det ungefär lika fort med dem också…
Vad gör man då? Postar en session med lite gott och blandat prylar?
Det blir ju totalt ointressant, då kan man ju lika gärna strunta i att fylla i utrustningen helt och hållet…up to you :ooo:
men annars fyller du bara i vad du körde på när det gick som fortast -
Tidigare gick ju folk ut här och t.o.m. uppmanade folk att regga fler sessions men nu låter det som att man skall bara regga rekord sessions och det spelar ingen direkt roll vad man körde på för prylar?
Nej, du missuppfattar mig totalt. Naturligtvis bör man ju posta sin session för dagen, men det jag invänder mot alt 1 är att jag då *måste* dela upp min dag i flera sessions bara för att jag bytt lite utrustning, och det har jag verkligen inte lust att göra. Jag skulle däremot inte ha något emot att *kunna* göra det om jag vill, så regeln att man bara får göra det om man byter bräda som det är idag, tycker jag är fel.
Och naturligtvis sätter jag upp den utrustning jag hade när det gick som fortast…
Ygge: bifoga en fil bara, så löser det sig.
Logga in för att svara.