Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Vad är livslängden på ett segel?
-
Känns som att det funkar precis som på segelbåtar. Dacronsegel blir gradvis sämre men 30 år gamla segel håller fortfarande ihop och går att segla med, även om profilen är ett minne blott, medan laminatseglen har perfekt profil i kanske fem år för att sen falla i bitar.
-
Kjello
Gäst8 juli, 2008 vid 19:25vet inte om det är offtopic , men mina segel tar “aldrig” slut, jag riggar 2 riggar när jag kommer ut på landet , ett 6,6 speed & ett 5,0 wave.
När inte dom passar blir det en 7,2 rigg också som ligger ute vid sjötomten, det är bara vid storm, som jag sliter av 5an för mindre.
Men klart jag har allt fullt uppspännt i garagetaket emellanåt, det som inte används.
Utom 7,2 som inte får plats.Klart uteplatsen för riggar är skuggig.
Jag tycker slitage, blir bara när man riggar om. -
Sol sol och åter sol är det som tar död på segel för de flesta seglare. Plast gillar inte sol – så enkelt är det.
Så rigga ner så snart du inte använder seglet, och ta det lugnt med stenar grus och asfaltriggning.
Seglar du på Västkusten kan du lugnt rulla hop fuktiga segel, det är faktiskt bättre än att låte det torka i solen. De möglar inte som redan sagts.
Värre sol närmare ekvatorn, så köp helst inte uthyrningssegel som är mer än max 1 år, oavsett pris, tycker jag. Om det inte är Superfreak-segel förstås.
/Magnus
-
Det kan jag bekräfta. Köpte ett segel som någon haft i sydafrika i 4 veckor enlig han som sålde det. Så jag trodde det skulle hålla ett tag till men typ tredje gången jag använde det gick en ruta sönder.
Kan iofs bero på att jag gjorde en störtdykning a’la’ stålmannen rakt in i det…
-
Se till att det inte blir brytpunkter, skrynkligt i materialet, det går aldrig ur, spec mono. Att vara riktigt försiktig vid riggning ger lång livslängd.
Uv-problemet är ju inte så stort i Sverige som i sydligare länder.
Logga in för att svara.