Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Vad att tänka på när man köper bräda..?

• Vad att tänka på när man köper bräda..?

Publicerad av skejtar_henke på 31 december, 2003 vid 16:12

Har ju kört ett tag nu och skulle kunna tänka mig en kortare bräda. Men rockerna vad händer när man ändrar den? Jag menar går brädan fortare planar sämre/bättre. Förstår det här med längden det är ju inge konstigt. Desto kortar desto lättare att snurra osv. Men är det lättare att kanta emot när brädan blir mindre..
    Kan inte nån som är duktig förklara för mig.

Henke sekjate

sportentusiast svarade 21 år, 3 månader sedan 9 Medlemmar · 15 Svar
  • 15 Svar
  • nilsson

Medlem
    31 december, 2003 vid 16:34

Rak rocker snabbare bräda, sämre i vågor!
    Mer rocker lite långsammare, bättre i vågor!
    När det gäller den allmäna storleken kan jag inte säga så mycket! jag tycker en bräda som är mellan 140-145 och 38-42 bred är lagom med en del rocker i, men nu väger jag mer än genomsnittet kajtare! men för genomsnittet lite mindre bräda en vad jag vill ha, och en bräda räcker tycker jag! framförallt om du köper av någon annan än mig! men köper du av mig behöver du nog ca 3-4stycken! men skämt åsido, tänk ut vad du framför allt vill ha brädan till, typ vågor, plattvatten, freeride, trix och efter det hör runt lite!

• kalabra

Medlem
    31 december, 2003 vid 16:59

Desto mer rocker kurva en bräda har desto långsamare är den att börja plana. Mycket rocker kurva ger dock bra med sväng i brädan och är mer förlåtande. Som med allt annat så måste man avväga vad man är ute efter. Själv föredrar jag en bräda med mindre rocker kurva för jag vil ha farten i brädan. En annan sak som kan vara av intresse är stegen i nosen o tailen. Fördelen med dessa är att de påverkar brädans planingsegenskaper positivt samt att de gör brädan med förlåtande i choppigt vatten då nosen hela tiden strävar efter att komma upp till ytan. Landningar brukar också underlättas av steg. Du bör då komma ihåg att våtytan på en bräda med steg är mindre än hos en bräda utan dvs en 140cm bräda med steg motsvarar bärighetsmässigt en 130cm, mkt förenklat men något man bör tänka på.
    Tror knppast du blir klokare av detta, vill bara berätta att det finns människor som doktorerar inom ämnet så det är ganska omfattande. Bästa är att testa och känna sig för.
    Skall skall du ha endast en bräda så kan jag rekommendera 140 cm längd den funkar bra till lättvinds dagar med 16m2 och känns inte stor när det är fullt ställ med 12m2. Idealet är nog ändå att ha två brädor, minst, att växla mellan. Tyvärr.

• nilsson

Medlem
    31 december, 2003 vid 17:05

Håller med i allt du säger, men jag tycker dock att en bra bräda räcker! jag har hyfsad tillgång till brädor men använder i stort sätt bara en ändå!

• annas

Medlem
    31 december, 2003 vid 17:35

Rockern handlar inte bara om att plana tidigt eller inte. Mer rocker ger bättre grepp också. Men det finns andra sätt att få bra grepp – med rätt outline och skarp hälkant tex och då är det ju kul med en rak rocker så att man planar tidigare (tycker jag)

• skejtar_henke

Medlem
    1 januari, 2004 vid 12:29

bra inlägg. Inressant för detta visste jag inte innan. Spelar vikten nån roll om man inte ska göra några hopp triks och flippa bräda och så. För då förstår jag varför man att en lättare bräda är kanon och är det ända rätta. Men är ju inte där än. Så vad säger ni som vet?

Henke skejtare.

• kalabra

Medlem
    1 januari, 2004 vid 14:23

Vikten spelar roll, men inte lika mycket som formen och rocker kurvan. Trenden bland de flesta bräd tillverkarna är dock att de börja få till brädor som är lätta och ändå klarar påfrestningarna.

• rambo_johnson

Medlem
    1 januari, 2004 vid 15:37

finns inga bra productionboards, fixa en custom om du ska ha nått reält det är en sjuk jävla skillnad…

• anonym-anvandare

Medlem
    1 januari, 2004 vid 18:31

underground…

peter

• skejtar_henke

Medlem
    1 januari, 2004 vid 20:20

Ok vad ska man köpa då??

• nilsson

Medlem
    1 januari, 2004 vid 21:12

Svar till:

Ok vad ska man köpa då??

[/ QUOTE ]
    – vågor: en mutant
    – custom: en Tablas kanske
    – wakestyle: Jimmy Lewis, slingshot sx
    – klassisk TT: F-one, underground, EH

detta är bara förslag, men kolla in rewiew på http://www.kiteforum.com titta på de märken som du tycker verkar vara intressanta i förhållande till kunnande, vikt, åkförhållandena etc. men stirra dig inte blind på ditt kunnande, för att citera Jimmy Lewis ” kan man hålla fast i en drake kan man åka wakestyle” och han rek. även att en bräda räcker!

• eagletech

Medlem
    1 januari, 2004 vid 22:30

Aloha.
    Jag tycker att man ska ha två brädor även om många säger att man ska ha en ,men man ska tänka på att alla inte har pengar pga studier eller att man tycker det finns annat att lägga pengar på.Men om man verkligen har intresse för denna underbara sport så lägger man pengar på en bräda för lätta vindar typ 5-8 m/s ca150cm,från 8 m/s en som passar ens vikt för dom flesta ca 125-135cm, för mej som väger 97kg
    ca 142 cm. Men om man ska ha 1 bräda köp en bräda som är ca 145*33 om man är lätt, om man väger lite mer typ 85kg 145*38.
    mvh Roger Örnvang laugh.gif laugh.gif

• anonym-anvandare

Medlem
    1 januari, 2004 vid 22:44

bah.

två brädor: 130-135*38 + 120*35
    en bräda: 125*38

peter

• hengo

Medlem
    2 januari, 2004 vid 03:25

Svar till:

Aloha.
    Jag tycker att man ska ha två brädor även om många säger att man ska ha en ,men man ska tänka på att alla inte har pengar pga studier eller att man tycker det finns annat att lägga pengar på.Men om man verkligen har intresse för denna underbara sport så lägger man pengar på en bräda för lätta vindar typ 5-8 m/s ca150cm,från 8 m/s en som passar ens vikt för dom flesta ca 125-135cm, för mej som väger 97kg
    ca 142 cm. Men om man ska ha 1 bräda köp en bräda som är ca 145*33 om man är lätt, om man väger lite mer typ 85kg 145*38.
    mvh Roger Örnvang laugh.gif laugh.gif

[/ QUOTE ]
    med andra ord är min AHD T-type 145 det perfekta valet för den som bara vill ha en bräda! grin.gif
    till salu och allt grin.gif

• nilsson

Medlem
    2 januari, 2004 vid 08:13

Svar till:

bah.

två brädor: 130-135*38 + 120*35
    en bräda: 125*38

peter

[/ QUOTE ]
    Hej peter såg i ett tidigare inlägg att du verkade gilla Underground! och att eagletech gillar dom vet jag!
    Därför för att klargöra Ug:s rek. angående brädor kommer här deras ”boardpicker”, som är som eagletechs rek.//Mvh Bengt
    P.s detta året har jag själv använt Ug:s MC 158 och WT 147,
    och varit nöjd, se ett tidigare inlägg, men detta året kommer jag att åka på en Jimmy Lewis custom Mod III, 143X41, detta av nostalgiska orsaker, och att vi skall börja sälja JL brädorna oxå D.s

• sportentusiast

Medlem
    2 januari, 2004 vid 19:44

Gå in på danska kitesurferen. En diskussion ang brädlängder, rocker, fliptips etc etc med 35 st svar…

http://www.kitesurferen.dk/phpBB2/viewtopic.php?t=5405

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Vad att tänka på när man köper bräda..?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.