tjena.
här är en länk med lite tips. ta dom dock inte som absoluta sanningar men bra tumregler.
http://www.freeride.se/forum/thread.php?t=25327
jag tycker att en lite dyrare bräda med mer genomarbetad outline brukar gå mycket lättare från kant till kant i riktgia svängar. billigare (typ warps nybörjarpaket eller så) brukar kännas mer boxiga eller nått så man mer får bryta över den och då blir det att man kasar ner för backen på kanten istället för att göra skärande svängar, värdelöst både i pist och utanför.
burton feather kanske är något för dej, dom är gjorda för mindra och lättare åkare. min tjej är visserligen större än dej men den finns i olika storlekar, hon är verkligen tokigt nöjd med sin.
vart bor du? mitt tips är att gå till en bra alpinbutik och be om hjälp, där har dom personal som kan det där och kan rekomendera dej en bräda. Jag brukar handla mina surfprylar hos skidsport bromma i stockholm så när jag skulle köpa min bräda hjälpte dom mej med det med ochjag fick precis den brädan som jag behövde, varken bättre (dyrare) eller sämre(den som hde vart lättast att sälja på mej). riktigt bra killar där.
se också till att få en par schyssta bindningar, ett par dåliga bindningar som man får kämpa med för att få på och hålla kvar tröttar ut en ganska snabbt i svenska fjäll där man ju får spänna på och av bakfoten en hel del när man ska åka lift.
köp den bräda som passar dej och som du har råd med och behåll den (om du inte växer) och kör skiten ur den i flera sässonger, så jävla lätt att bli materialare, jävla hets från folk att mans ka har rätt färg och årsmodel på bootsen, coolast grafik på brädan ch snygga googles när man sitter och campar i parken, bättre att vara ful och ripa skiten ur berget!