Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Vad behövs för att klara vintern?
-
Vad behövs för att klara vintern?
Publicerad av zucko på 18 augusti, 2009 vid 19:58Kan bara börja med att säga att jag helt klart hade min bästa dagnågonsin än så länge. Fick in båda fötterna i fotstropparna nu (har slitit jävligt länge med det och tack alla ni som gav råd). Nu till frågan då.
Har besatämt mig för att försöka surfa så länge som möjligt (helst hela vintern igenom om isarna håller sig borta). Vad behöver man för utrustning? Har redan en 5/3 semi dry våtdräkt och är inne på att köpa hanskar och skor också. Har hört folk snacka om ett våtdräktsunderställ, har letat runt men inte hittat nått om det, vad e det för nått? Behövs verkligen huva? Min plan e ju trots allt att hålla sig torr bakom öronen så mkt det går :P.
En annan grej jag funderat på som oroar mig lite är. Vad händer om man trillar i i typ december å på något sätt förlorar brädan. Är våtdräkten tillräckligt tjock för att med flytväst ska orka simma runt 500 m i svinkalt vatten?
Ha det gött / Joarlobo svarade 15 år, 3 månader sedan 35 Medlemmar · 95 Svar -
95 Svar
-
Vantar, dojjer och huva! Värmen försvinner lixom ut därifrån.
-
Häpp!
En sån här under din dräkt värmer lite extra: http://www.surfbutiken.nu/products.php?cid=48&pid=347
Huva är ett måste!
-
En så här köpte jag i våras:http://www.surfspot.se/index.php?page=shop.product_details&flypage=shop.flypage&product_id=458&category_id=14&manufacturer_id=0&option=com_virtuemart&Itemid=41
Har bara använt den en gång och då utan att aktivera mina heat pads, den kändes lite kallare än väntat och ett oväntat problem var att underkanten delvis täckte huvan när jag låg i vattenstartsposition, vilket visade sig vara som att ha en tratt rakt ner i lungan, så fort jag ens öppnade munnen kom en kallsup. Funderar på om det går att göra nåt åt saken.
Nästa sak: köp den inte om du lider av klaustrofobi. Första gången jag såg det pyttelilla hålet som hela kroppen ska genom så trodde jag inte det var sant, eller för den delen möjligt. Men det går och upplevelsen har något av förlossning över sig. Speciellt när dräkten ska av.
-
Fick samma tanke förra hösten efter min första surfsommar. Där här visar bara vidden av beroende…
Köpte vintervåtdräkt 5 mm. När det blev kallare drog jag först på mig en shorty under och sedan vanliga sommarvåtdräkten under vintervåtdräkten. Fintfint varmt och orörligheten vande jag mig vid rätt bra. Dedikerat underställ är säkert lite smidigare, men jag kan garantera att totalt 8 mm neopren uppdelat i två lager (5 mm + 3 mm) håller värmen riktigt bra. Enkelneopren på vinterdräkten för att slippa kyleffekt av vatten uppsuget i lycra.
Cold Water Mitts på händerna. Vid riktigt kallt väder värmer tunna yllevantar lite extra innanför (inte syntet).
Våtdräktsskor för vinterbruk minst 5-6 mm. Innanför dem neoprenstrumpor.
Neoprenhuva är jordens skillnad när man ramlar i.
Värmepack, återanvändbart från OBH Nordica ger 54 grader i 20 minuter. Lägg in ett par innanför våtdräkten på magen eller om du inte är krampbenägen, inuti ärmar och ben.
Räcker inte det här blir nästa steg att (på egen risk och under läkares inrådan etc etc) exploatera lokalapplicerade nitratbaserade preparat som nitroglycerin för att vidga blodkärl och öka cirkulationen i händer och fötter.
…och en termos med varm dryck.
-
En sak: Provsegla vintermunderingen innan det är svinkallt. Dels för att kombinationen vantar plus tjock dräkt gärna stryper blodflödet till armarna så man får mjölksyra (en del snackar om kramp och det kan man säkert få men det jag brukar få är gammal hederlig mjölksyra och det är ungefär lika illa) och ju tidigare på säsongen du märker det desto bättre.
-
aj då skit trodde det skulle räcka med min våtdräkt å skor vantar å liknande. En annan tanke hur står sig torrdräkterna, borde det inte va billigare att köpa en torrdräkt å sen köra med vanliga kläder under än att köpa en helt ny garderob av våtdräkter?
-
Beror väl på vad en sån där torrdräkt kostar. Av nån anledning (den anledning jag har hört är att nån vindsurfare för länge sen lyckades punkters dräkten och dog) använder vindsurfare neoprentorrisar, inte de där påsiga sakerna. Men du lär ändå behöva huva, skor och handskar.
-
Jag har kört med Helly-Hansen underställ under våtdräkten. Ger extra värme. Huva är ett måste, vantar och skor. Jag körde fram till slutet av november förra året, sen kändes det inte kul längre. Havet kändes rätt hotfullt, det var mörkt snabbt och inte en människa ute på stranden. Man skall ha klart för sig att man har bra mycket mindre ork när det börjar bli kallt i vattnet. Blev några halvläskiga situationer när det blåste riktigt mycket och var kallt. Då var det skönt att komma hem till brasan i kaminen 🙂
-
zucko;568158 wrote:aj då skit trodde det skulle räcka med min våtdräkt å skor vantar å liknande. En annan tanke hur står sig torrdräkterna, borde det inte va billigare att köpa en torrdräkt å sen köra med vanliga kläder under än att köpa en helt ny garderob av våtdräkter?
jag tycker helt klart att det räcker med 5/3 och fiberunderställ under det om du inte vill lägga en massa kulor på torrdräkter osv. ett måste är däremot att satsa på vantar (CWM), huva och riktigt varma skor!
Så kör jag och det fungerar alldeles utmärkt och dessutom kan jag lägga pengarna på ny utrustning istället 🙂ett tips är att värma upp ordentligt innan du hoppar i vattnet så du får i gång blodcirkulationen
-
Som svar på din fråga i överskriften; En stor påse Prozac… Alternativt tillräckligt med pengar för att kunna gömma sig på varmare breddgrader i minst tre månader!
-
Har inte kört HELA vintern någon gång, men i kalla förhållanden. Och då har det räckt med en långärmad thermo top http://www.wallensports.se/products/list.asp?iParentMenuID=227&iMenuID=227&iCatID=24&iArtCatID=47 och ett par våtdräkts-shorts under 5/3:an. Huva, skor, vantar – obs! köp tum-modell där du kan få ut händerna emellanåt så att du slipper kramp – och flytväst är ett måste. Sedan, som Pedersen säger, är det inte speciellt trevligt att surfa på vinterhalvåret. Man är ensam, vattnet är mörkt och det är jävligt kallt. Lite småläskigt, särskilt om man inte är 100 van…
Men istället för att satsa på en massa vinterutrustning – lägg pengarna på en resa till Kanarieöarna eller Kap Verde istället och kör skiten ur dig under en vecka eller två. Då får du dessutom lite solbränna på köpet 🙂
-
Men snälla INTE prata om vintersurf än….har ju redan börjat få ångest över att säsongen förr eller senare kommer att vara över:wink:.
Vi har ju HELA hösten framför oss innan det skall tas på dubbla parningsdräkter, handskar, underställ och luvor mm.
-
Bortsett från alla lager neopren, vantar, luva mm – ta med en termos med varmt vatten till surfet. Innan du hoppar i vattnet häller du det i dräkten. Skönt med värme efter att ha bytt om utanför bilen. Se till att det rinner ner i båda ärmarna och in i vantarna/handskarna. Då slipper kroppen värma 2-grader varmt vatten vid första kastfallet – dräkten är dessutom delvis “mätt” på vatten vilket begränsar kallvattensintaget!
-
Mang-E;568224 wrote:Men snälla INTE prata om vintersurf än….har ju redan börjat få ångest över att säsongen förr eller senare kommer att vara över:wink:.
Vi har ju HELA hösten framför oss innan det skall tas på dubbla parningsdräkter, handskar, underställ och luvor mm.
Helt sant! Faktiskt riktigt taskigt att börja prata vintersurf nu, på med skygglapparna nu gubbar!
-
v-thun;568270 wrote:Helt sant! Faktiskt riktigt taskigt att börja prata vintersurf nu, på med skygglapparna nu gubbar!
haha sorry men sån e sommarn i Sverige när man fattat att den kommit e den redan förbi. Har börjat inse hur mycket de svenska breddgraderna suger pung efter att nyligen ha kommit hem från ett år i Australien
Logga in för att svara.