Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Vad behövs för att klara vintern?
-
Knatte;582772 wrote:Dykutrustning låter som ett klumpigt alternativ?? Men ett termounderställ värmer säkert lite.. Men många kör ju med termounderställ eller tunna neoprem underställ för att få upp tempen lite.:wink:
Inte alls. Nu har jag ju ifrösig inte provat en regelrätt vindsurf-våtdräkt, men jag tycker den jag kör är väldigt smidig.
Så, ett tunnt neopren-underställ värmer mer än den på länken som jag skickade?
-
Knatte
Gäst12 oktober, 2009 vid 08:59JohanOeberg;582810 wrote:Inte alls. Nu har jag ju ifrösig inte provat en regelrätt vindsurf-våtdräkt, men jag tycker den jag kör är väldigt smidig.Så, ett tunnt neopren-underställ värmer mer än den på länken som jag skickade?
Jag tolkar det som att det är ett neoprenunderställ på länken du skickade:laugh:
Men ett underställ med tunn neopren är smidigt och varmt i det allra flesta fall. Det är händer och knopp man fryser om när det är kallt:mad2: -
Knatte;582813 wrote:Jag tolkar det som att det är ett neoprenunderställ på länken du skickade:laugh:
Men ett underställ med tunn neopren är smidigt och varmt i det allra flesta fall. Det är händer och knopp man fryser om när det är kallt:mad2:Hehe. Det var väl där skon klämde lite för min del. Jag fattar det som att endast huvan är av (3mm) neopren, och resterade är nån textil vid namn Evotherm och 8oz (vilket väl är volym-mått?!? :confused2:)
Fan vad jag älskar konformitet och tillverkare/försäljare som kopierar in bristfällig text….
På tal om sko, vet ni om det finns nått bra sätt att öka insuleringen i sina våtskor? (såg nån våtstrumpa på Walléns men de var med pingvintår…)
Är det att rekomendera att köra en lite tajtare fullkropps-våtdräkt 3/2 under sin större? Blir det för tajt och orörligt?
-
Hm…Grundtipset vid surfing när det är kallt ute är att hålla sig på säkra (grunda) ställen…
Själv kör jag med en Gun 4mm dräkt o brukar klara mig ner till ca 8 grader i vatten/luft, givetvis med huva samt Atan Polar skor, dock inga handskar då jag får kramp av detta…
Sedan kan man ju is-surfa, jäkligt kul faktiskt! Så för min del hoppas jag på en kall och isrik vinter. -
JohanOeberg;582845 wrote:Hehe. Det var väl där skon klämde lite för min del. Jag fattar det som att endast huvan är av (3mm) neopren, och resterade är nån textil vid namn Evotherm och 8oz (vilket väl är volym-mått?!? :confused2:)
Fan vad jag älskar konformitet och tillverkare/försäljare som kopierar in bristfällig text….
På tal om sko, vet ni om det finns nått bra sätt att öka insuleringen i sina våtskor? (såg nån våtstrumpa på Walléns men de var med pingvintår…)
Är det att rekomendera att köra en lite tajtare fullkropps-våtdräkt 3/2 under sin större? Blir det för tajt och orörligt?
Jag har kört med 2 dräkter för herrans massa år sen. Funkade och var varm men man blir väldigt orörlig och man blir tröttare mycket lättare. Bästa är att ha en bra dräkt med underställ under, antingen skidunderställ eller ett våtdräktsunderställ i polyprolen, metallite eller annat bra värmeskapande tunnt material. Neopren i underställ är inte lika bra, krävs tjocklek för att få värme och då blir det klumpigare.
När det gäller skor så finns det ju neoprensockor att köpa i dykbutiker mm. Jag känner dock ingen som använder dem när de vindsurfar. En bra 7mm sko med limmade sömmar och gärna titanbeläggning på insidan fryser man inte i och då får man bättre kontakt med brädan jämfört med en socka + tunnare sko.
-
Bicless;582850 wrote:När det gäller skor så finns det ju neoprensockor att köpa i dykbutiker mm. Jag känner dock ingen som använder dem när de vindsurfar.
Har funkat bra för mig i ett par pro-limit predator. Tror sockan är på 2mm. Jag är väl ingen större dansör på brädan, men inte blev det så mycket klumpigare. Trodde att skon skulle tänja sig något, men det gjorde den inte. Höll fötterna varma och goa i 4 gradigt vatten som jag utan sockor blev rejält kall av.
-
I always windsurfing with no shoe’s no gloves and no hat!
i dont under stand how poeple can surf looking like a diver!
get some balls!
take it like a man!
thats how we do it it Scotland anyway
hahah
-
Ben Game;582853 wrote:I always windsurfing with no shoe’s no gloves and no hat!
get some balls!
take it like a man!
hahah
Haha, You don’t have polar bears in Scotland
-
Ben Game;582853 wrote:I always windsurfing with no shoe’s no gloves and no hat!
get some balls!
take it like a man!
hahah
Mr Game!
I hope that U drink as well as U speak :cool2:
And I think that U have frozen of your balls long time ago man….
And with that Naishboard under your feet it doesnt get cold…..A HOT RIDE/mac
-
svennebanan;582852 wrote:Har funkat bra för mig i ett par pro-limit predator. Tror sockan är på 2mm. Jag är väl ingen större dansör på brädan, men inte blev det så mycket klumpigare. Trodde att skon skulle tänja sig något, men det gjorde den inte. Höll fötterna varma och goa i 4 gradigt vatten som jag utan sockor blev rejält kall av.
Då var det avgjort då. Mot dykbutiken och införskaffa våtsockor!
-
svennebanan;582852 wrote:Har funkat bra för mig i ett par pro-limit predator. Tror sockan är på 2mm. Jag är väl ingen större dansör på brädan, men inte blev det så mycket klumpigare. Trodde att skon skulle tänja sig något, men det gjorde den inte. Höll fötterna varma och goa i 4 gradigt vatten som jag utan sockor blev rejält kall av.
Var i 6-7gradigt vatten (Tempat med IR mätare…klart man måste ha :tongue:), och efter 2timmars surfsession så höll vattnet i ascanskon hög(ej vinterdojjan 7mm) temperaturen av 24grader ….. jepp.. ur med foten och mätning av vattentempen…
…och med mälarens vatten så var jag lite sugen på att köra lite ”English breakfeast” te ….NOT.Jo… har oxå provat craftställ under ascamdräkten med korta ärmar… hade craft underst och under samt surfspots tunna neoprentröja och sen den korta dräkten…..
Kände ingen större skillnad på att ta bort craftunderstället….
För det är väl inte de där drifit grejorna man skall köra på???
/mac
-
Jag köpte mystic blade skor med våtsockor. Kan reckomendera dom starkt så jävla varma å sköna :D.
-
Köp en överlevnadsdräkt från helly hansen. Där sjunker kroppstemperaturen 2 grader på 6 timmar i 0-gradigt vatten. du kan ligga o plaska ett bra tag innan du börjar känna någon form av kyla…dock otroligt dyra och inte så smidiga heller för den delen…
men att göra någon sån variant fast lite rörligare hade ju vart grymt.!
-
Tror att ett focus ska vara att man har ett tät dräkt och så man kan sätta på sig ett riktigt underställ, då får du också bättre komfort. Inte för inte att man på vinterna ska jobba med lagerprincipen, vilket också gynnar smidigheten.
En vinterdräkt skall inte ha några sömmar, bara vara limmade eller vulcade.
Huva eller mössa, Handskar DaKine Mitts, skor så tjocka som möjligt och täta, inga sömmar med tråd.En bra dräkt måste kosta mera och vara tät om man ska köra på vintern. faktum de som är bäst på våtdräketer är faktiskt bolagen som arbetar med surfing (där man ligger i hela tiden)
Min uppfattning.
-
Tjoho. Det blev ett par sådana:
[IMG]http://oeberg.webbland.se/DSC01612.JPG[/IMG]
Pris: 299 kr på Oxygene i Örebro. Inte det bästa priset direkt :mad2:
Men, dessa 1,5 mm tillsammans med lite smått läckande 5 mm mares dyk-våt-skor borde göra att jag inte får blåa fötter som sist
Sen hade jag tänkt köra min gamla (väldigt slitna) 3 mm våtdräkt under min nya 5 mms dräkt. Tror ni det går bra?
Logga in för att svara.