Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Vad e det för skillnad på en ”Directional” brä… *DELETED*
-
Vad e det för skillnad på en ”Directional” brä… *DELETED*
chili_con_arne svarade 21 år, 3 månader sedan 12 Medlemmar · 26 Svar
-
Svar till:
Ja varför köpa billiga grejer från utlandet när våra svenska
återförsäljare är så duktiga och kunniga?![/ QUOTE ]
Hrmm.. eftersom jag ahr varit återförsäljare för kite i unjefär 2 dagar, och alla mina erfarenheter har jag fått på dom två dagarna.. så kanske man borde få ställa frågor så man lär sig lite mer, eller tycker du jag ska gissa när nån frågar mig i min butik..
Undrar jag något så frågar jag det för att få lära mig saker, jag blev visste tyvärr inte allt redan när jag föddes som du verkar göra. så jag får istället söka upp informationen på internet och i forum istället.. och dessutom öppnar jag inet min butik fören i sommar så jag tror nog jag hinner å lära mig basic om kite tills dess..
Ifall du nu e så jätte toppen duktig på allt så kan ju du berätta för mig i vilken vinkel jag ska slippa om min K-Kam till min wake båt för att få den att ha mer grundrag…
-
Svar till:
Bra svar! Vad är en K-Kam ?
[/ QUOTE ]
en mycket trevlig kamaxel i en volvo B230 maskin med 451 topplock (en volvo 740 motor eller Volvopenta 140A om man vill kalla den för det fast med lite andra saker i) fast den kan bli trevligare med lite andra grader på nocken. så den får andra ventil tider och öppnar lite mer aggresivt elle rtvärtom.. -
Något klokare i allafall! Nu vet jag ungefär vad det är i allafall.
-
Svar till:
Svar till:
Ja varför köpa billiga grejer från utlandet när våra svenska
återförsäljare är så duktiga och kunniga?![/ QUOTE ]
Hrmm.. eftersom jag ahr varit återförsäljare för kite i unjefär 2 dagar, och alla mina erfarenheter har jag fått på dom två dagarna.. så kanske man borde få ställa frågor så man lär sig lite mer, eller tycker du jag ska gissa när nån frågar mig i min butik..
.. och dessutom öppnar jag inet min butik fören i sommar så jag tror nog jag hinner å lära mig basic om kite tills dess..
Ifall du nu e så jätte toppen duktig på allt så kan ju du berätta för mig i vilken vinkel jag ska slippa om min K-Kam till min wake båt för att få den att ha mer grundrag…
[/ QUOTE ]
Southeast, du missar nog lite vad jag syftar på. Det har varit mååånga diskussioner här tidigare ang att köpa billiga kites från utlandet osv. Då brukar svaret bli att ”Nä, nä, köp hemma av din lokale handlare för han kan så mycket och kan ge dig service och hjälp”.
Service kostar, det vet alla, men jag ser ärligt talat inte vad du kan tillföra en kund för kunskap i dagsläget, och det håller du ju med om själv. Okej, du skall inte sälja en pryl innan sommaren när du lärt dig kita? Det är ju inte direkt intrycket man får på hemsidan, ”lager 3-5 dar” ”fantastiska priser” osv… Kanske vore läge att tala om det på hemsidan, att ingenting är till salu än på många månader.?
Dessutom får man samma priser om man går direkt till http://www.lasurf.se vilket är en kunnig och seriös försäljare. Det blir säkert du också till sommaren!
Så, jag har alltså inte hackat på att du är nybörjare, självklart är alla det i början. Däremot så tycker nog de flesta att det är underligt med en butiksägare som frågar sina potentiella kunder vad det är han säljer för något!
/Johan -
För och sälja kite, bör man nog kita själv och känna den där speciella kärleken till ”sporten” (kunderna ska förstå att du inte kan svar i telefon när det blåser) och du ska förstå att det inte går och sälja en pryl till fullpris, alla prutar, vilket leder till att du får pruta av din leverantör… Så är det. Men det är ju kul när man säljer, får ytterligare en som fastnar och blir helt uppe i denna underbara sysselsättning, en till som står och svär i viken över att vinden bara djävlas, det är belöningen. Finns inget roligare än att se en nytänd kiteare.
-
Förstår inte riktigt varför grossisterna (eller vilka det nu är) tillåter alla att sälja kiter… Fast det blir väl kanske lite självrensning om ett tag. Bara dom största aktörerna kvar. Det ger ett väldigt oseriöst intryck på sporten när Nisse nere i hörnet säljer s.k kites som man kan hoppa 10 meter med.
-
Southeast, du missar nog lite vad jag syftar på. Det har varit mååånga diskussioner här tidigare ang att köpa billiga kites från utlandet osv. Då brukar svaret bli att ”Nä, nä, köp hemma av din lokale handlare för han kan så mycket och kan ge dig service och hjälp”.
Service kostar, det vet alla, men jag ser ärligt talat inte vad du kan tillföra en kund för kunskap i dagsläget, och det håller du ju med om själv. Okej, du skall inte sälja en pryl innan sommaren när du lärt dig kita? Det är ju inte direkt intrycket man får på hemsidan, ”lager 3-5 dar” ”fantastiska priser” osv… Kanske vore läge att tala om det på hemsidan, att ingenting är till salu än på många månader.?
Dessutom får man samma priser om man går direkt till http://www.lasurf.se vilket är en kunnig och seriös försäljare. Det blir säkert du också till sommaren!
Så, jag har alltså inte hackat på att du är nybörjare, självklart är alla det i början. Däremot så tycker nog de flesta att det är underligt med en butiksägare som frågar sina potentiella kunder vad det är han säljer för något!
/Johan[/ QUOTE ]
Min internet butik är öppen, dock så är inte min BUTIK öppen än… Dessutom sålde jag inget jag inte visste vad det var, Directional brädorna la jag ut efter jag fått reda på vad det var och inte innan, dessutom så har jag fått reda på det nu så jag förstår inet ens varför tråden hänger kvar..
Antagligen är ni inte mina potensiella kunder, eftersom ni handlar billigt i utlandet..
mina kunder är mera sommargäster m.m. som turistar i österlen o.s.v.Igentligen e mn stora grej Skateboard men jag erbjuder att ta hem kites m.m. på beställning och har även lite hemma på lager till dom som vill ha, jag utger mig inte för att vara någon expert. heller inte att vara billigast.. det e jag redan på skateboard. JAg erbjuder bara vattensport saker till okey priser och kite packet till bättre priser än att löpa det löst..
OCh eftersom det inte finns någon på 10 mils håll frånmig somsäljer något sådant så kan det ju faktist vara bra att ha lite boomar m.m. hemma ifall att nåns saker går sönder när dom är på semester i österlen.nog snackat om det…
-
Svar till:
Inlägg raderat av wwwSOUTHEASTse
[/ QUOTE ]
e du tappad lill grabben?? its a ripoff
/WCL in africa
-
Å andra sidan är det väldigt bra att grossisterna tillåter att små företag med nära kundkontakt kan sälja kites, även om det kanske inte blir så stora volymer. Gäller det bara att aktören ska vara så ”stor” som möjligt och sälja massor av kites kan man ju lika gärna låta Stadium och Intersport kränga kites… och sannolikheten att du får vettig hjälp där när du ska handla blir minimal. Skulle säga att andelen nybörjare som blir rekommenderade att börja sin kite-karriär med en Naish ARX 23.5 (eller något annat stort ök som blivit liggandes på lagret) kommer att öka markant i jämförelse med hur det ser ut nu.
Jag kan iofs bara tala för egen del men eftersom jag driver min kite-verksamhet som en (seriös) hobby och inte har något krav på mig att behöva leva av det så slipper man tumma på ”samvetet”. Dvs jag har inget behov av att kränga ”fel” kites till en nybörjare bara för att jag ska kunna slanta in hyran/möta revenue targets nästa månad.
Drivkraften är istället att få sprida denna fantastiska sport till de som inte upptäckt den ännu + att få köra på en massa kul utrustning som man inte skulle ha möjlighet att lattja med annars.
KajTech är nu även importör av FS i sverige och håller på att skaffa sig ett par ÅF:ar… jag är mycket noga med att ÅF:en har ett genuint intresse av kite och vill lära sig produkterna. Det är bättre att sälja något färre kites och ha nöjda kunder än att sälja massor och få missnöjda kunder./Kaj(Tech)
-
Good point!
Det var ju lite det jag var inne på! Att folk utan intresse, kunskap osv får sälja en så pass farlig (om man hanterar den fel) produkt.
Logga in för att svara.