-
Vad fan är Formula?
Jag har vindsurfat sedan 1984. Eftersom jag de senaste året har fått nya mycket positiva erfarenheter av denna sport känner jag att jag vill jag delge er dessa.
Jag seglar nu en 1 m bred bräda med stora segel i vindar mellan 4 och 10 m/s. Mina fördomar mot stora brädor och stora segel var föjlande:
Det är inte lika kul
Brädan blir otymlig när det blåser mycket
Ett segel på 11 m2 är svårt att hantera
Det är svårt att gippa med en så bred bräda
Det är för dyrtEfter att ha seglat Formula i ett år måste jag nu helt omvärdera dessa fördomar. Jag tar de en och en:
Jag har återfått glädjen med vindsurfing och jag har aldrig seglat så mycket som nu. Jag tycker Formula är det roligaste som finns.
Eftersom “konceptet större” även innefattar att man står längre bort från den stora fenan blir det en helt annan hävstångseffekt och liksom en större segelbåt klarar hårda vindar lika bra som en mindre segelbåt klarar “konceptet större” utan problem vindar upp emot 10 m/s.
När jag seglar mitt 11 m” segel med bra trim står jag tryggt och njuter. Det är absolut inget slit och drag. Efter som det inte blåser så mycket känns seglet absolut inte stort. Man vänjer sig, eller rättare sagt, ställer om sig väldigt fort till de större seglen.
Sätter man 90% av gipparna på en liten bräda gippar man som en gud men en 1 m bräda och trillar nästan aldrig i vattnet eftersom de lätta förhållandena ger stora utrymmen att rätta till misstag under gippen.
Eftersom Formula nu funnits något år finns kan man köpa prylar för dessa cirkapriser:
Bräda 4000
Segel 1000
Mast 2000
Kolbom 2000Jag vill varmt rekommendera Formula, inte bara som komplement till vindar under 7 m/s.
Känslan av att flyga fram i över 20 knop, kryss och läns, i 5m/s ger sporten en ny dimension som jag önksar Ni alla skall ta få ta del av.
Hälsningar
Snobben
Logga in för att svara.