Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vad för bräda ska jag ha

• Vad för bräda ska jag ha

Publicerad av frezzei på 6 april, 2008 vid 18:43

Har inte surfat på över 15 år,då jag seglade på en surfpartner Ray 330.Är nu riktigt sugen på att börja igen men funderar på vad jag ska ha för bräda.Tycker att JP funster 145 liter med centerbord verkar schysst.Behöver man center bord eller skulle man kunna satsa på en JP x-cite ride 130 liter utan centerbord.Funderar även på rigg vilken storlek, Jag väger 82 kg räcker det med ett segel eller behöver man 2 st .

spray svarade 16 år, 7 månader sedan 6 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • bjornen

Medlem
    6 april, 2008 vid 19:07

@frezzei 456618 wrote:

Har inte surfat på över 15 år,då jag seglade på en surfpartner Ray 330.Är nu riktigt sugen på att börja igen men funderar på vad jag ska ha för bräda.Tycker att JP funster 145 liter med centerbord verkar schysst.Behöver man center bord eller skulle man kunna satsa på en JP x-cite ride 130 liter utan centerbord.Funderar även på rigg vilken storlek, Jag väger 82 kg räcker det med ett segel eller behöver man 2 st .

Jag var nog i samma funderingar när jag började hösten 2006 efter ett låångt uppehåll. Jag köpte en 150l freeridebräda utan centerbord med ett 7,0 kvm segel och den var kanon men brädan var kanske snäppet för stor. Skulle jag vara du skulle jag nog gå på en 120-130l freeride (utan centerbord) då kan du segla en hel del med ett segel på 7-7,5 kvm.

Lycka till
    //Björn

• frezzei

Medlem
    6 april, 2008 vid 19:11

Segel på 7-7.5 kvm hur stark vind klarar man med det

• booman

Medlem
    6 april, 2008 vid 19:21

@frezzei 456618 wrote:

Hej! Titta efter olika freeridebrädor och sök här på konfen… Kolla även den gula raden överst i forumet. Där har du en hel del matnyttigt ang köp av bräda. Hade själv en Ray (80-talet) som du nämner, och jämfört med dagens brädor är den hästlängder efter. En funster som du nämner skulle du nog tröttna ganska snabbt på, X-citeride’n är nog klart att föredra. Visst kanske det kan kännas tryggt med centerbordet, men jag tror att jag är precis som du, en återfallssurfare, och jag kan lugnt säga att jag hittills aldrig saknat centerbordet. (sen jag återupptog surfandet för 2 år sen). jag har en 160 l Fanatic xray, och den känns redan lite för stor, (jag väger 90 kg och drar lätt rigg på en 125liters bräda) Vad gäller segel, om du bara ska ha ett så sikta nånstans runt 7,0m2. Men som sagt, gör lite sökningar här på forumet så hittar du säkert det du söker, Lycka till…

Mvh BooMan

• booman

Medlem
    6 april, 2008 vid 19:27

@frezzei 456632 wrote:

Segel på 7-7.5 kvm hur stark vind klarar man med det

Det är inga större problem vid 10-12 m/sek, det går inte att jämföra dagens riggar med tex 6,3-orna man körde förr. Sen beror det ju lite på hur långt upp i vindregistret man orkar/vågar hänga i… Hade ett första segel på 7.0 och körde i upp till 20m/sek, men då var det mer överlevnad som gällde:crazy:

• aronh

Medlem
    7 april, 2008 vid 07:29

@BooMan 456638 wrote:

Det är inga större problem vid 10-12 m/sek, det går inte att jämföra dagens riggar med tex 6,3-orna man körde förr. Sen beror det ju lite på hur långt upp i vindregistret man orkar/vågar hänga i… Hade ett första segel på 7.0 och körde i upp till 20m/sek, men då var det mer överlevnad som gällde:crazy:

Shit ett 7.0 kvadrat i så mycket vind. När det börjar blåsa kring 20 m/s är jag överriggad med 4.4. Jag väger inte så mycket men 7.0 i styv kuling låter stort även för stora surfare. Kanske bara är en fråga om hur mycket man drar i nedhalet.

• fnassel

Medlem
    7 april, 2008 vid 07:40

Frågan är väl hur mycket vind har du räknat med att gå ut i och hur roligt vill du ha?
    Det är ju inte precis någon fest att vara ute med 7,0 i styv kuling! Tänker du segla även i mycket vind rekomenderar jag starkt ett mindre segel också!
    Det kryllar av små segel här på steffo så det är bara att välja och vraka!

Personligen vill jag nog även ha en mindre bräda när det drar i lite men det kan ju bli nästa steg!

• frezzei

Medlem
    7 april, 2008 vid 16:07

Säg upp till 10-12 m/s, som jag förstår skulle det då fungera med ett segel runt 7-7,5 kvm.

Fundera också på en freeride bräda på runt 120 liter är inte det svårt att börja på igen efter ett långt uppehåll.

Är mycket glad för alla synpunkter och tips man kan få

// återfallaren

• spray

Medlem
    7 april, 2008 vid 22:56

frezzei, ett stort segel är både drygt och inge roligt att hålla på med när förhållanderna tillåter mindre grejor. Jag började med 9.0 men har nu skaffat ett 6.5kvm. Så som jag fattat det är 6-7kvm ganska bra startrigg i svenska förhållanden där det inte blåser så in i helsike. Sen kan man köpa ett mindre och ett lite större segel för att komplettera.
    Jag kan verkligen rekomendera att köpa lite begagnade grejor med något år på nacken. Begagnatmarknaden för surfare är underbart fördelaktig för köparna, något jag själv önskat jag dragit mer nytta av när jag köpte min första utrustning.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vad för bräda ska jag ha

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.