Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Vad för kite ska jag köpa?

• Vad för kite ska jag köpa?

Publicerad av torke på 2 februari, 2007 vid 16:42

Jag har planerat att köpa en kite snarast möjligt. Men när jag letade runder på internet så märkte jag att de e en djungel finns hur mkt som helst. Har mest tänkt mig en Bow/Sle kite.. Men märkte att de fanns massa märken som tex Naish, Cabrinha med mera.. å på varje märke fanns de flera modeller! Jag har testkört en 12a innan å de gillade jag så e nog de jag mest letar efter.. Jag är ju en nybörjare men vill ändå inte ha en kite som bara duger åt en nybörjare vill kunna utvecklas med kiten å använda den senare mer avancerat å kunna hoppa å ha roligt! Vill köpa nytt som håller länge fast rolig ändå! Är mest tänkt för att användas i vatten men även på snö om de bara snöar lite här i söder.. Jag väger ca 65kg och har också tänkt köpa bräda och allt annat som behövs för att börja! Vad rekommenderar ni?

Tack på förhand!!!

skanepaul svarade 17 år, 9 månader sedan 11 Medlemmar · 15 Svar
  • 15 Svar
  • zo0

Medlem
    2 februari, 2007 vid 17:03

jag rekomenderar nån slags cabrinha kite.. jag har bara kört med cabrinha ifs, men jag rekomenderar varmt att du kollar http://www.cabrinhakites.com/kites/index.html ha det kul på vattnet 😉

• roland

Medlem
    2 februari, 2007 vid 18:02

Kop en North Rebel thats tha shit!!
    Bara 2 daliga saker ingen one pump och en djalva xtra lina
    Annars den basta kiten alla katigorier

• skotten

Medlem
    2 februari, 2007 vid 18:17

Torke, you have hit gold, there is a guy up in Torekov that distributes EH Kiteboarding stuff, from past experience, he has normally sold kites direct, for half the price that the norwegian guy on the street would pay, so there are big savings to be made.

Search for username Huge0 and pm him, or send me a pm and I will try abd fimd out as much as I can for ya.

• kasimir

Medlem
    2 februari, 2007 vid 21:08

Vill du ha kites som funkar till allt och som är nybörjarvänliga kan du ju kolla min annons. http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=11540&sort=1&cat=9&page=2

• tomw

Medlem
    3 februari, 2007 vid 21:48

Torky,
    Du är illa ute nu, ” the first hit is free” är vad dealern säger till ungen.

Gör inte misstaget att överskatta skillader. Mycket är bra.

Köper du en bra märke i en 12a eller mindre kommer den funkar bra för dig. Det är dem stora kites 14-17m2 som är svårt att designa, och många är skit.

Vill du ha en riktig Bow kite, är Cabrinha kung. Dem har bra grejor och fin-fin bars ( som är minst lika viktig som kiten).

Vill du ha en SLE, är Best kung med Waroo. Dem sålde över 15000 av dessa last year. 2007an är bättre än någonsin. En Waroo 11 blir en bra all-round kite för dig.

Vill du ha en bra C är North, EH, Naish, SlingShot, Ocean Rodeo mm. Alla är bra.

Köp en kite. Kör. Har rolig. Skit i alla märkes idioter.

Vi ses på stranden.

Spread the stoke.

TW

• skanepaul

Medlem
    3 februari, 2007 vid 22:06

hahahaha detta är alltid lika kul!

Det finns väl egentligen bara ett märke och så har det alltid varit, Naish!!

• skotten

Medlem
    4 februari, 2007 vid 00:42

Get to know people, then you wont have to pay full price.

• walle

Medlem
    4 februari, 2007 vid 15:11

@Torke 363241 wrote:

Jag har planerat att köpa en kite snarast möjligt. Men när jag letade runder på internet så märkte jag att de e en djungel finns hur mkt som helst. Har mest tänkt mig en Bow/Sle kite.. Men märkte att de fanns massa märken som tex Naish, Cabrinha med mera.. å på varje märke fanns de flera modeller! Jag har testkört en 12a innan å de gillade jag så e nog de jag mest letar efter.. Jag är ju en nybörjare men vill ändå inte ha en kite som bara duger åt en nybörjare vill kunna utvecklas med kiten å använda den senare mer avancerat å kunna hoppa å ha roligt! Vill köpa nytt som håller länge fast rolig ändå! Är mest tänkt för att användas i vatten men även på snö om de bara snöar lite här i söder.. Jag väger ca 65kg och har också tänkt köpa bräda och allt annat som behövs för att börja! Vad rekommenderar ni?

Tack på förhand!!!

Ta en titt på OceanRodeo och deras “ONE” kite, som är en sle kite!

OR har alltid varit kända för att göra kites som håller och har “Built Tough” som ett av säljargumenten…

Det är http://www.kitesweden.se importerar dom i Sverige.

2007 kommer dom med onepump och en massa andra småfix… grymt lättstartad då du bara drar i en baklina eller båda om du vill backa upp den.

Jag körde med ONE 12 och 9m2 förra året och är supernöjd, helt klart en av förra årets bästa kites och bommen fick mycket beröm (i stort sett samma bom i år, och några andra tillverkare kopierar den till i år…)

• kasimir

Medlem
    4 februari, 2007 vid 17:25

@walle 363500 wrote:

Ta en titt på OceanRodeo och deras “ONE” kite, som är en sle kite!

OR har alltid varit kända för att göra kites som håller och har “Built Tough” som ett av säljargumenten…

Det är http://www.kitesweden.se importerar dom i Sverige.

2007 kommer dom med onepump och en massa andra småfix… grymt lättstartad då du bara drar i en baklina eller båda om du vill backa upp den.

Jag körde med ONE 12 och 9m2 förra året och är supernöjd, helt klart en av förra årets bästa kites och bommen fick mycket beröm (i stort sett samma bom i år, och några andra tillverkare kopierar den till i år…)

Jösses! Bäst att köpa OR man vill ju inte ha några kopior.

Alla kites var en av de bästa förra året, fråga runt bara.

Man märker ganska lätt vem som har subventionerade kites på Steffo. Halledau!

• yann

Medlem
    4 februari, 2007 vid 18:28

Kör på det dina polare kör på. Har du inga polare så kör du på de du vill bli polare med. Mycket lättare att fråga om tips, storlek etc om man kör på liknande utrustning och de som kör på samma märken tenderar till att hänga ihop på stranden, dela bilar och ligga på så att alla kommer ut och kör. Se också till att prova grejorna innan du kör. En del kites kan har mer prestanda än vad inlärningskurvan tillåter och då får det motsatt effekt, att man lär sig långsammare för att man åker omkring och är rädd för grejjerna.

• gonzo

Medlem
    4 februari, 2007 vid 19:05

@Yann 363522 wrote:

Kör på det dina polare kör på. Har du inga polare så kör du på de du vill bli polare med. Mycket lättare att fråga om tips, storlek etc om man kör på liknande utrustning och de som kör på samma märken tenderar till att hänga ihop på stranden, dela bilar och ligga på så att alla kommer ut och kör. Se också till att prova grejorna innan du kör. En del kites kan har mer prestanda än vad inlärningskurvan tillåter och då får det motsatt effekt, att man lär sig långsammare för att man åker omkring och är rädd för grejjerna.

helt otroligt någon som ger ett seriöst svar utan att sälja på något märke
    + poäng till yann

• walle

Medlem
    4 februari, 2007 vid 19:33

@kasimir 363512 wrote:

Jösses! Bäst att köpa OR man vill ju inte ha några kopior.

Alla kites var en av de bästa förra året, fråga runt bara.

Man märker ganska lätt vem som har subventionerade kites på Steffo. Halledau!

ha ha…

tyckte han skulle ta en titt på dom.

eftersom han e ute efter en sle/bow, alltså vet han ju vad för typ av kite han ska ha.

Alltså e han inte på jakt efter nån gammal C-kite…

saken e den att just OR bommen var/är mycket omtyckt då flera som kör andra kites väljer den.

Det finns många bra Bow/sle men det finns även några som e sämmre, jag kommer inte skriva vilka/vilket märke jag avråder i från!

Men andra kites som blir intressanta i år är dom nya flatkitesen från Best, jag gillade inte alls Waroo bommen på 06:an kände inte alls var kiten var +att den saknade stoppboll.
    Men årets lär bli bättre.

• skanepaul

Medlem
    4 februari, 2007 vid 19:51

Man hallå har ni inte fattat! Naish!

• jonaish

Medlem
    4 februari, 2007 vid 20:18

@SkånePaul 363536 wrote:

Man hallå har ni inte fattat! JoNaish!

jo-naish !

joNAISH fattar 😉

• skanepaul

Medlem
    5 februari, 2007 vid 07:22

Jag tror det kvittar vad du än köper så kommer du bli nöjd, finns inget skit direkt.

Ska du tvunget ha bow och du bara väger 65 kilo hade jag köpte denna:

http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=11698&sort=1&cat=9&page=1

Jävligt bra kite helt enkelt.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Vad för kite ska jag köpa?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.