Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vad för master?

• Vad för master?

Publicerad av anonym-anvandare på 23 april, 2003 vid 12:44

Tänkte kitta upp mig på master. En 400 och en 430. Skall man ha RDM eller inte? Det finns wavemaster med 100% kol, är detta det bästa eller finns det fördelar med lägre kolhalt (förutom vikten)?

ola-h svarade 21 år, 10 månader sedan 5 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • ola-h

Medlem
    23 april, 2003 vid 13:08

RDM eller ej är helt klart fråga nummer ett. Svaret beror på dels hur mycket pengar du kan lägga upp (långsiktigt blir nog inte RDM dyrare), vilka segel du kör samt på dina preferenser. En del, oftast tunga seglare gillar inte den lite annorlunda känsla RDM ger i vissa segel. Jag har dock en känsla av att de flesta som går över till RDM är någonstan mellan nöjda till helfrälsta.

Hållbarhetsmässigt är RDM överlägset.

När det gäller kolhalten på skinnymaster (RDM) skall man nog definitivt hålla sig till de med minst 90% kol. Det är först då man når det så åtråvärda kombinationen av låg vikt och hög hållbarhet (utan att tappa för mycket snärt).

Att se upp med när det gäller skinny master är att skillnaden i böjkurva är klart större än mellan de flesta vanliga master. Kolla med segeltillverkaren eller personer med erfarenhet vad som kan tänkas passa. Har du bra koll på segel/riggning är en provriggning inte heller fel.

Till vilka segel skall du ha masterna? Vad och var seglar du?

• anonym-anvandare

Medlem
    23 april, 2003 vid 13:35

Hej, tack för ett utförligt svar. Jag seglar mest i Varberg och gör ibland resor för att komma åt bättre waveförhållanden. För tillfället så seglar jag med Simmer Onshore 01 och tycker att de har varit bra. Som du säkert har märkt så är ju vindsurfing ingen billig sport så jag sitter och spanar på Gunsails hemsida. De har både billiga segel men framför allt billiga master. Jag undrar hur de kan sälja till synes likvärdiga master till under halva priset om jämfört med olika butiker. Visst, de har lägre kostnader då de säljer via nätet, men ändå.

• anonym-anvandare

Medlem
    23 april, 2003 vid 14:11

Jag hade satsat på Simmer SC-6, som passar perfekt till Simmer Onshore och är hyfsat prisvärd och lätt. 400-mast: 1,8 kg 2699:- på SP (Motsv. RDM 4299:-)

Snackade med en kille som kört Onshore-02 tillsammans med en GUN Loop C75 och han var inte nöjd med den kombinationen.

Det bästa hade ju naturligtvis varit om det fanns möjlighet att provrigga. Annars kan du ju chansa på en GUN-mast och sälja den direkt om det inte funkar (GUN LoopComp C100 kostar ungefär som en SC-6).

• anonym-anvandare

Medlem
    23 april, 2003 vid 16:12

Ska fundera på det.

Tack för tipsen.

• ola-h

Medlem
    23 april, 2003 vid 20:06

Guns master verkar definitivt vara lite annorlunda. Kanske inte dåliga, men annorlunda. Skall man köpa RDM så är ju hållbarheten ett viktigt argument och då skulle jag satsa på något mer beprövat. Ett säkert kort, helt enkelt. Alla RDM är inte så hållbara. Fiberspar har t.ex haft problem.

Till mina Hot har jag kört både Simmer SC-6=Powerex Z-Wave (370, 400, 430) och Powerex RDM=Simmer RDM. SC-6 funkade bra och är, tycker jag, en prisvärd mast. Min höll tills jag sålde den, bland annat för en del rätt rejäla spolninger på Oahu. Dock anses den inte fullt lika hållbar som klassikern Fiberspar Tidal wave (men SC-6 är lättare) och alltså inte i närheten så hållbar som Powerex RDM.

Seglingsmässigt tycker jag också RDM-masten var betydligt bättre. Dels är den bättre i någon slags objektiv mening eftersom den är lättare. Dessutom gillar jag känslan av glid genom luften som RDM ger, liksom att de är lättare att greppa mm.

Poängen med en RDM är inte bara att den håller bättre och därmed besparar dig en hel del problem (och i långa loppet kanske inte kostar mer). Det viktigaste är kanske känslan av att slipa oroa sig för masten. Du vågar helt enkelt segla radikalare på de lite hårade ställena och har både roligare och blir bättre. Bara det är enligt mig värt 1500:- extra.

• maui-mange

Medlem
    24 april, 2003 vid 12:47

Ola,

Har du någon koll på Challenger RDM 100% som Surfbutiken säljer? Jag letar efter en 460 RDM till mitt 6,4 Naish Edge. Har inte lyckats hitta någon info om masterna på Challengers hemsida typ procentuell böjkurva. Det är Pre-preg master som jag tror tillverkas i Italien, samma fabrik som North och kanske även Arrows.

Mahalo
    Magnus

• adde

Medlem
    24 april, 2003 vid 13:04

Som en liten parantes har jag kört med Nolimitz ”the skinny” 460 i ett Edge 6.5 2000. Fungerade utmärkt, även om nolimitz anses ha en lite udda böjkurva. Sen 2002 så sys Naish efter AeroMax/powerex Z-tapper, som väl har en något styvare botten än en traditionell mast.

Har du 6.4 som största segel (eller som enda segel på 460) kan du även fundera på att skaffa en 430 och köra med 37 cm förlängare (om ditt edge är 2002:a eller 2003:a). SP har 45 cm skinny förlängare. På så sätt kan du kanske klara dig med en mast mindre (och en mindre mast).

/adde

• maui-mange

Medlem
    25 april, 2003 vid 10:32

Det är mitt största segel årsmodell 2002. Jag har en 430 Z-Taper till mina vågsegel som jag testade på 6,4 men det funkade inte alls. Z-Tapern är ju speciell i botten med sin extrema övergång från std till rdm så jag misstänker att det var det som sabbade shapen i seglet.

Är faktiskt lite sugen på att ersätta min 430 Z-Taper till en 430 rdm och testa den i 6,4. Någon som har erfarenheter av att förlänga rdm master mycket? De anses väl generellt lite softare än motsvarande std mast.

Magnus

• adde

Medlem
    25 april, 2003 vid 10:50

Enligt hotsails så skall Gulftech fungera bra med långa förlängare, de har ju dessutom 3 års garanti… Att det inte fungerar med Tappern beror väl dels på att den är styvare botten men också på att seglet är sytt efter en 460 mast. Det blir ju dubbelt ”fel”. Kan du hitta ”rätt” RDM som kan ersätta Tappern även på dina mindre segel så är ju allt biff, men det krävs ju att du kan testsegla dem innan det är dags att visa lädret. Min gissning är att dina småsegel (om de också är Naish) fungerar bra på t.ex. PowerEx RDM, på pappret ser gulftech också okej ut. Nolimitz 460 körde jag med i Naish Edge 6.5 (2000, 472 i luff) och det fungerade bra, dock tror jag att en 430 kan vara för mjuk att förlänga nästan 40 cm.

Själv kör jag 370 till mina Session 3.8/4.2 och Boxer 4.7 och en 430 Tapper/AeroMax till 5.4 Session, men funderar på att byta även det till Boxer och köra på 370…. 405 cm i luff….

/adde

• ola_p

Medlem
    25 april, 2003 vid 10:57

Apropå korta master…. Jag testade min 430 100% north xcellelerator wave i mitt 6.8 sero-7, passade mig nog bättre än 460 55% racemast. men så e jag ju flugviktare. Men seglet var mkt mer förlåtande och blev enklare attt hålla. Kan dock tänka mig att en 30% 430 hade känts väldigt slött….

• ola-h

Medlem
    25 april, 2003 vid 11:05

Jag kör en 4m Powerex RDM med runt 45cm förlängning (Liberty) till mit 5.9 Hot Psyclone. Det funkar kanon och jag tycker seglet blev skönare än med min Z-Taper 430 (som jag dock tyckte funkade bra både till mitt 5.9 och 6.3 Psyclone sat 5.0 Hot SO, inga problem alls med shapen).

”En längd kortare” RDM+förlängning ger dock, förutom själva ”glid-och-flex-känslan” en MYCKET lättare känsla i riggen än Z-taper, tycker jag.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vad för master?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.