Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Vad för segel på flapper?
-
Vad för segel på flapper?
Publicerad av anonym-anvandare på 25 februari, 2000 vid 19:36Hej!
Vilka segel storlekar rekommenderas av er proffs på en flapper.väger85kg vad skall jag ha? vilka segel till m/s. Har en Thommen cr xl-2000.Ytterst tacksam för svar snabbt.anonym-anvandare svarade 24 år, 11 månader sedan 3 Medlemmar · 11 Svar -
11 Svar
-
1.Kolla rekommenderad segelstorlek på brädan.
2.Red ut hur många segel du ska ha.
3.lista ut vilka vindar du vill segla i.
4.Välj segel efter. -Plana först av alla : största rekommenderade
-Plana tidigt men vill ha större vindregister: mellanstorlek
-Bara köra for när det blåser mkt: Minsta rek.
Kolla in http://www.f2.com för rek. segelstorlek.
Lycka till!!! -
Jag har 7.6 tomahawk funderar på att köpa 9.5 också eller ska jag byta in 7.6:an till 8.6 och bara ha det? Skall jag köpa 9.5 måste jag köpa ny mast med och ev bom.Så frågan är: Klarar jag mig med 8.6? Har 6.0 och Thommen 2.65 som nästa.Kom igen gott folk ge mig tips och förslag.
-
Testade xl`en i somras 8.1 funkar f-n inte bra när det blåste ca 6,brädan har bananrocker ,så man måste ha ett stort segel som lyfter brädan ur vattnet.Mitt 10.6 kändes bra.Köp NP 10.6 eller 9.9 (NP är riktiga segel dina Arrows tyckte jag kädes lite stumma i lättvind).Det där 7.6 kanske funkar när det blåser ca 8
10.6 börjar kännas stort vid 7,5ms (85kg) så om du har pengar 10.6+ca8,8 annars 9,9+7.6an /PROTO -
Fan va knäckt jag blir ska jag slänga 7.6 skippa 8.6 och ha 9.5 som min? vad är stumt? tack för bra mail!
-
NP 9.9 RX1 var ett j-vligt bra segel, lagom att köpa begagnat nu..
-
Om du har ett 7.6 så köp till ett +9.5 så har du för alla förhållanden.
-
är det bara du som får annonsera här på konfen eller??
-
8.6 kan du inte ha som största, inte om du väger 85kg då är du parkerad i starten, förutsatt att du skall tävla..
behåll 7,6 och skaffa typ et runt 9m och ett så stort som möjligt till extrem lättvind typ över 10m
Och träna mycket med de största seglen så att du kan hålla dem länge för ibland kan vinden öka markant under ett race..
Logga in för att svara.