Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Vad gäller egentligen….
-
För att räknas som upphinnande måste man ju köra på samma bog/riktning, tex att båda kör styrbord. Blir lite svårt komma ikapp en person surfar babord och den andre på styrbord:confused2:
När jag gick wsurf kurs fick vi i alla fall lära oss att nyttotrafik har företräde. Menar du att detta bara är ett påhitt?? Annars gäller självbevarlsedrift… Nyttotrafik är stora och hårda saker man inte vill surf in i:blush:
-
haha.. dont believe anything a windsurfer tells you, its all lies to keep you living in fear….
-
Gnutten;659971 wrote:För att räknas som upphinnande måste man ju köra på samma bog/riktning, tex att båda kör styrbord. Blir lite svårt komma ikapp en person surfar babord och den andre på styrbord:confused2:
När jag gick wsurf kurs fick vi i alla fall lära oss att nyttotrafik har företräde. Menar du att detta bara är ett påhitt?? Annars gäller självbevarlsedrift… Nyttotrafik är stora och hårda saker man inte vill surf in i:blush:
Att styrbord/barbord har företräde bli bara aktuellt när plattläns, då en upphinnande båt kan ha en annan bog, och är därför inte relevant vid kitesurfing. Att nyttotrafik har företräde är bara ett påhitt. Men det kan ju vara god ton att hålla undan ändå. Och som sagt så gäller begränsad av djupgående/manöverförmåga samt trågn farled i många fall när man pratar om stora fartyg i kustnära vatten, så är man osäker så kan man ju lika gärna håll undan.
-
Haha, det är samma skit i trafiken generellt… Idioten framför som inte blinkade är givet vis ett ärkesvin som aldrig blinkar och alltid tränger sig och säkert slår små barn. När man själv glömmer blinka är det bara ett litet misstag, som nästan aldrig händer. Det skadar inte att vara ödmjuk.
Sedan är timing inte fel heller. Att skrika något till en stressad nybörjare som har en kite kl 12 nära stranden och vinden susar i öronen, hjälper inte. De flesta nybörjar blir nog bara glada av om någon erfaren kommer fram och pratar med dem lite och förklarar lugnt och sansat vad man bör eller ej bör göra i vissa situationer.
Dock finns det ju idioter av alla dess slag ifrån nybörjare, instruktörer och åskådare… Dessa bör man ju identifiera på samma sätt som man gör en liten spotanalys och självbevarelsedriften säger åtminsone mig att dem kommer jag hålla mig så långt ifrån det bara går!
-
glöm inte att upphinnande är man tills man är väl undan 22,5 grader akter om tvärs.
Och glöm för fasiken inte att mata kölsvinet och att hämta noterna till ankarspelet.Glad midsommar era kverulanter
-
Davids;659908 wrote:Öhhh nej? Men jag gillar din “jag-säger-inget-för-då-kanske-jag-skaffar-ovänner-så-jag-håller-hellre-tyst-och-hoppas-problemet-försvinner-av-sig-själv” inställning.. Önskade alla tänkte så, då hade antagligen problem löst sig själv, right, left and center..
Om man inte framför tankar, åsikter och klagomål hur kan något ändras då? Om man inte påpekar att det kanske inte är tvunget att stå med kiten klockan 12, nånsin, och ännu mindre på ett ställe där folk kör, launchar, landar, och vänder hur ska då folk veta att det är frowned upon? Där är många nybörjare eller kurser som står långt upwind i tex LA som gör helt rätt och är ur vägen, men dessvärre är där många nybörjare som står med kiten klockan tolv vid strandkanten, eller en liten bit ut också.. Men skall vara tyst, så löser sig nog problemet av sig själv..
När har jag sagt att man inte skall säga något?
Vet inte helt vad du snackar om men som regfellow påpekar ovan så är det sättet man “säger till” på jag har en åsikt om. Nyböraren blir antagligen bara glad om en mer erfaren åkare tar sig tid att berätta för honom hur man gör, men att skälla ut honom eller komma med hot gör honom eller henne varken bättre eller mindre aggresiv tillbaks.Sen tror jag ju att själva kärnan i det du upplever som ett problem inte blir bättre av att 90% av alla stora kite skolor i Sverige lär ut att när man som nybörjare känner att man inte har full kontroll så skall man om du har möjlighet dra upp den kl 12 för att återfå kontrollen alternativt släppa bommen helt om du inte klarar det. Tror du får det kämpigt om du skall resa runt och predika förändring i utlärningsprocesserna för nybörjare som utövas i skolorna (KSA eller IKO).
Du kommer antagligen bli mer och mer frustrerad då antalet nybörjare formidabelt exploderar…Våra spots blir trängre och trängre och jag hoppas bara inte att utvecklingen blir den samma som i vågsurfing med fight kulturen och stegrande aggression med antalet utövare.
Det är bara att lära sig att ingen är perfekt och att man tjänar i längden på att visa ödmjukhet när man kommuniserar.
Det är inte alls samma sak som att vara tyst och sticka huvudet i sanden…Glad midsommar 🙂
-
Skönt att detta gav sådan uttömmande diskussion, för det behövs tyvärr!
Ödmjukhet och hänsyn för säkerheten är ju a och o,
MEN ibland går saker och ting väldigt fort på sjön(/fjället;-) och då är det bäst om var och en visar tydligt att de håller en viss kurs (aldrig plötsligt vänder utan att se sig om över axeln!!!) och håller på de internationella väjningsreglerna så fort det kan råda någon form av tveksamhetssituation där de inblandade hamnar onödigt nära varandra i hög fart…
Sedan får man ju försöka hålla koll på om det är en nybörjare/tepåse eller inte och hålla “onödigt” stort avstånd o s v… Sunt förnuft och altid kommunicera ut reglerna vid möjlighet, om någon nu inte verkar ha koll på dessa.
Dessutom: Gå en kitekurs hos aukoriserad/certifierad instruktör om du är osäker (inte du Lance, för du har koll:-)
Glad midsommar! -
Det var ju skönt i alla fall att du inte tycker jag behöver gå kursen igen Nicco. Resan till Marocco övertygade tydligen dig… 🙂
Logga in för att svara.