Det absolut viktigaste för en brädas egenskaper är rockerkurvan, olika mycket böj och olika placering av böjenn är helt avgörande och utan vetskap om dessa kurvor är det i princip meningslöst att jämföra data på olika brädor om det är “känslan” brädan man vill åt. Hela rockerkurvan spelar roll, men framför allt är det biten från mastfoten och bakåt (ungefär) som är mest avgörande. Eftersom det här rör som om en kurva med rätt lite krökning så är det svårt att med bana ögat skilja olika brädor åt.
Förutom rockerkurvan så är resten av bottenformen viktig. Konkaver och v kan påverka känslan i brädan väldigt mycket (och dessa detaljer påverkar i sin tur också rockern på sätt och vis). Man kan t ex kägga in lite v i brädan på ett visst sätt och få den att bli lite mer “lös” betydelsen snabbare kant till kant, men brädan kan då samtidigt bli aningens trögare att få igång.
Även brädans kanter, dvs hur övergången från botten till själva kanten ser ut, spelar mycket stor roll.
Så, fram med linjaler och skarpa ögon, så kanske du och din kompis kan jämföra era brädor lite mer detaljerat och sedan lära er (eller i alla fall ta fram lite personliga teorier) om bräddesign och hur denna påverkar seglingsegenskaperna. Själv är jag väldigt intresserad av detta och försöker alltid när jag kört en viss bräda ta mig en rätt detaljerad titt på shapen för att se om brädans egenskaper går att förklara med några speciella detaljer i shapen. Jag har även speciella datorprogram som jag använder för att analysera rockerkurvor och bottenformer. Hur mycket sådana analyser man än gör är det ändå först på vattnet man verkligen kan få grepp om en bräda eftersom i slutändan är det helheten av alla detaljer som avgör. Mycket kan man få fram genom att titta på och mäta brädan, men när det gäller att skilja en bra bräda från en superbra bräda är det bara tid på vattnet som gäller.