Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vad gör jag fel i gippen?

• Vad gör jag fel i gippen?

Publicerad av psn på 6 juli, 2009 vid 22:05

Känner mig allt mer stadig när jag går in i gippen, vet hur jag ska skära brädan för att komma runt lite fortare. Steppar runt och står rimligt stabilt clew-first vid exit. Sen går det åt pepparn! Jag menar då segelflippen. I lättare vind inga problem, med med lite drag så fångar vinden masten/seglet vid flippen och vräker ner det i lä. Detta redan innan seglet hinner komma runt så att jag kan fånga bommen på rätt sida. Vad gör jag fel?

psn svarade 15 år, 9 månader sedan 4 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • crash151

Medlem
    7 juli, 2009 vid 00:03

Tror du går för högt upp i vinden när du är clewfirst. Pröva fall av mer.
    Något som hjälpte mig är att hålla blicken dit du ska… och inte titta på fötterna, seglet eller händerna mm.
    Samt att slå seglet runt med näven riktigt hårt.. Som typ när du ska nita någon. När du gör rotationen och inte låta seglet gå av sig skälv som det ser ut på alla instruktions dvds.

• ludde_l

Medlem
    7 juli, 2009 vid 05:27

här kommer en tråd som för inte så länge sen tog upp samma problem som du har, hoppas du hittar några tips där.

[ame=”http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=66461″]Gipp, riggflippen. – http://www.Surfzone.se[/ame%5D

• rasmus_w

Medlem
    7 juli, 2009 vid 08:49

Boomshaka!

• psn

Medlem
    7 juli, 2009 vid 21:58

boomen shackar jag , däremot misstänker jag starkt att det är så enkelt som crash säger, jag går nog för högt innan jag flippar. Ska prova att gå lägre, samt att kanske räta lite mer på riggen. Jag är förhoppningsfull 🙂

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vad gör jag fel i gippen?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.