Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Vad gör man åt detta?
-
Vad gör man åt detta?
Publicerad av loken på 4 juli, 2007 vid 13:49Har precis börjat med vindsurfing. Var ute för andra gången idag med mitt gaastra swift 6.0. När jag skulle rigga seglet upptäckte jag att den stora latten i mitten gått av. Har bara använt segelt 2 gånger, borde det inte vara bättre kvalitet än så? Vad kan man göra åt det? Vad kostar det i så fall? Har det jättestor inverkan på seglets egenskaper? Jag var ute och körde med det ändå, tyckte det gick bra, men som sagt har ju inte så mycket erfarenhet då det var andra gången jag var ute.
canoya svarade 17 år, 4 månader sedan 21 Medlemmar · 60 Svar -
60 Svar
-
Ser mer ut som om lattan “bara” stuckit hål på lattfickan…Skjut in lattan korrekt när seglet är ner-riggat, spänn samtliga lattor lagom. Du skall alltså inte lossa lattaspänningen när du riggar ner o lägger undan grejerna
-
vad jag kunde se så har lattan gått av och sedan stuckit hål på fickan. jag kände en liten stump kvar i fickan
-
Skölj rent med sötvatten ch låt torka. Tejpa med lagningstejp, tex http://www.vindsurfing.se/product_info.php?cPath=29_51&products_id=815
-
@Löken 394543 wrote:
vad jag kunde se så har lattan gått av och sedan stuckit hål på fickan. jag kände en liten stump kvar i fickan
Lattor kan man köpa i en del surfbutiker och kapa till lämplig längd. ring en butik och fråga.
-
Som ovanstående:
Dra ut lattan om möjligt, samt den lilla del som sitter närmast mast fickan. Köp motsvarande latta som du för in i det hålet som redan finns. Ev. kanske du blir tvungen att skära lite för att få lattan. Tejpa/sy sedan ihop med vaxtråd eller liknande. Om du vill sy, kan du säkert få en liten slatt segel duk på något segelmakeri. -
Det var väl du Löken som skrev om problem med camber-rotation? Om en latta var av kan det säkert vara del av förklaringen. (Det var väl inte camber-lattan som var av.) Att latta går av och att det är trögt att rotera är nog ett tecken på att riggningen inte är riktigt som den skall. Skulle igen rekommendera att du lägger ut bilder på riggat segel (när du lagat det förstås).
-
Håller med Ygge om att det säkert är något problem med riggningen.
Jag har jobbat med att reparera vindsurfingsegel (längesen, 91-92) och kan inte minnas att jag någonsin sett den typen av lattbrott.
Jag gissar att det är en camberlattan som gått av. Dvs att lattan knäckts mot cambern eftersom cambern inte roterar.
Som övriga redan sagt, skaffa en ny latta. Hålet i lattfickan tror jag inte ens att du behöver laga (du kan ju i alla fall testa utan att laga) eftersom lattan, när den är hel, fortsätter kanske 5 cm efter hålet (om det som jag gissat är camberlattan).
Sedan får du försöka utreda varför cambern inte roterar. Min gissning är att du riggat seglet med alldeles för lite nedhal (superbukigt) och att momentet för att flippa över lattorna blir för stort. Skulle också kunna vara fel/för tjock mast dvs att camberöppningen är för smal och att cambern därmed kilar fast sig i masten eller att maststrumpan blir för tight eftersom masten inte “bottnar” i cambern.
-
det är camberlattan som gått av. hade som sagt problem med att camerb inte roterade. lattan låg böjd nästan 90 grader från cambern. antar att det var därför den gick av. tog kort på seglet riggat. antar att seglet är lång ifrån optimalt riggat
-
På tok för lite nedhal. Toppen är alldeles tajt och du har buk i seglet ända upp. Mastfickan ska vara alldeles sträckt vid de två översta lattorna och latta tre uppifrån ska peka rakt in mot mastens mitt. Akterliket ska vara alldeles löst i toppen och en bit ner, kanske halvvägs till bommen eller så. Då kommer cambern rotera fint och lattorna hålla.
-
ja ok. ska försöka hala ner mer då. men fan jag tycket jag tog i för kung och foster land, blir till att besöka gymmet då
-
Prova lite teflonspray på rullarna och linan.
En bra riggpinne är inte heller fel. -
Har du trätt tampen rätt? Har du en bra mastförlängare med stora rullar i blocken? Bra förlängare och rätt trädda tampar kan betyda massor för hur lätt det är att dra. Om tamparna på något vis korsar varandra kan du ge dig på att du måste vara stark som hulken för att dra.
I sista hand kan man köpa en vev, men det ska inte behövas när det handlar om ett freeridesegel.
-
det är 3 rullar både på seglet och förlängaren. kan ge mig fan på att jag inte satt linorna på rätt sätt. får testa nästa gång jag är ute
Logga in för att svara.