Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vad gör man åt detta?

• rasmus_w

Medlem
    5 juli, 2007 vid 23:14

Om rullarna är små så är det tungt att dra. Buy quality, cry once, brukade en bekant till mig säga och det gäller definitivt mastförlängare.

Men att slå ett pålstek och trä i hängselekroken och dra brukar hjälpa. Man kan också sätta på sig selen och dra med benen, då får man rejält med kraft.

• fredrik-ygge

Medlem
    6 juli, 2007 vid 06:18

Håller med Rasmus helt i att du skall ha mer nedhal, att du noga se till att trä rätt och att du skall ha något att dra med. Tror dock inte du behöver rusa till butiken efter en ny förlängare. Så mycket kraft skall inte ett sådant här segel kräva.

En annan sak som är viktig är att du kollar seglet när du riggar på och av. De flesta lattbrotten sker förmodligen då. Inte osannolikt att din latta brutits då också. För att se hur man gör korrekt gå t.ex. till http://www.gunsails.de, tryck på EU-flaggan, välj downloads, sedan Rigging tips och hämta hem trimguiden. Kolla hur de säger att man skall rigga ett freerace segel. Där ser du också hur man skall trä nedhalet.

• svenne

Medlem
    6 juli, 2007 vid 06:26

Smörj blocket och nedhalet med lite silikon/WD40-spray så kommer det bli mycket lättare att rigga. Korta ner variotopen och dra mycket mer. Mycket mer.

• pederboy

Medlem
    6 juli, 2007 vid 06:38

@Löken 394535 wrote:

Har precis börjat med vindsurfing. Var ute för andra gången idag med mitt gaastra swift 6.0. När jag skulle rigga seglet upptäckte jag att den stora latten i mitten gått av. Har bara använt segelt 2 gånger, borde det inte vara bättre kvalitet än så? Vad kan man göra åt det? Vad kostar det i så fall? Har det jättestor inverkan på seglets egenskaper? Jag var ute och körde med det ändå, tyckte det gick bra, men som sagt har ju inte så mycket erfarenhet då det var andra gången jag var ute.

Löken skrev:
    “Har bara använt segelt 2 gånger, borde det inte vara bättre kvalitet än så?”

Om seglet är helt nytt så är det bara att lämna tillbaka.

/P

• oscar

Medlem
    6 juli, 2007 vid 06:49

Lattan har het klar t gått av pga att du inte riggat det rätt med tillräckligt nedhal. Skulle inte tro att det går att reklammera då det är så tydligt att du har gjort fel. Som det ser ut på bilden ska du säkert dra ca 10 cm mer i nedhalet för att det ska blir rätt.

• loken

Medlem
    6 juli, 2007 vid 08:08

seglet är visserligen spillans nytt :frown: men det verkar ju som att det gått sönder pga mig. jaja, då har man lärt sig att inte göra så ialla fall. men det går alltså att byta ut lattan? ska ev till göteborg på lördag, någon som kan tipsa om nån bra surfbutik där dom kanske kan tänkas hjälpa mig med detta?

• borje

Medlem
    6 juli, 2007 vid 08:15

Fick du inte med någon riggguide? Läs den i så fall, där står hur mycket nedhal och uthal som krävs. Ofta finns bilder på hur ett korrekt riggat segel ska se ut. fick du inte med någon vid köpet så finns säkert en guide på Gaastras hemsida. Hoppas det ordnar sig.

Edit: http://www.gaastra.com/index.php/support/manuals

• oscar

Medlem
    6 juli, 2007 vid 08:31

@Löken 394985 wrote:

seglet är visserligen spillans nytt :frown: men det verkar ju som att det gått sönder pga mig. jaja, då har man lärt sig att inte göra så ialla fall. men det går alltså att byta ut lattan? ska ev till göteborg på lördag, någon som kan tipsa om nån bra surfbutik där dom kanske kan tänkas hjälpa mig med detta?

Slå en signal till surfers paradise i Varberg dom kan säkert hjälpa dig. Dom har dessutom tagit över agenturen på Gaastra

• the_novice

Medlem
    6 juli, 2007 vid 19:48

Det ser inte ut att vara rätt/rekommenderad mastlängd?
    Med för styv mast och för lite nedhal så blir det för mycket buk vid bommen.

• loken

Medlem
    6 juli, 2007 vid 22:36

masten är ett gammalt helvete från tidigt 90-tal som jag ärvt av gubbstrutten. långt ifrån optimal kan tänkas men det får gå tills vidare. ska förbi surfers paradise imon och se om dom kan hjälpa mig med latten.

• rasmus_w

Medlem
    7 juli, 2007 vid 01:06

Jag tror du kan glömma att rigga ett modernt cambersegel korrekt på den masten, helt ärligt.

• surfmeister

Medlem
    7 juli, 2007 vid 07:38

@Löken 395182 wrote:

masten är ett gammalt helvete från tidigt 90-tal som jag ärvt av gubbstrutten. långt ifrån optimal kan tänkas men det får gå tills vidare. ska förbi surfers paradise imon och se om dom kan hjälpa mig med latten.

Skulle starkt rekommendera dig att köpa en ny modern mast med rätt längd, styvhet etc. Förutom seglet är masten den absolut viktigaste surfprylen, framförallt om du har ett cambersegel. Brukar finnas några på köp&sälj till hyffsade priser. Låter kanske tjatigt men det behövs grymt mkt mer nedhal……

• Knatte

Gäst
    7 juli, 2007 vid 07:46

@Rasmus_W 395190 wrote:

Jag tror du kan glömma att rigga ett modernt cambersegel korrekt på den masten, helt ärligt.

Japp! Låter som masten kan vara boven i dramat:blush: :crazy: :blush:

• Oregistrerad

Gäst
    7 juli, 2007 vid 08:52

Seglet är helt nytt som du säger. Reklamera! Man ska väl kunna rigga seglet fel utan att det går sönder?

Jag har efter femton år aldrig varit med om att en latta skulle ha gått av för att man har dragit för lite i nedhalet.

Robin

• the_novice

Medlem
    7 juli, 2007 vid 18:23

@Oregistrerad 395212 wrote:

Jag har efter femton år aldrig varit med om att en latta skulle ha gått av för att man har dragit för lite i nedhalet.

Robin

Tyvärr så funkar det inte så med cambersegel, dessutom på fel mast… :frown:

Sida 2 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vad gör man åt detta?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.