Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vad gör man åt detta?

• robin

Medlem
    7 juli, 2007 vid 20:25

@The_Novice 395274 wrote:

Tyvärr så funkar det inte så med cambersegel, dessutom på fel mast… :frown:

Hade det varit ett racesegel hade jag inte sagt något, men det där är ett freeridesegel som inte är särskilt extremt. Jag håller inte med dig, men strunt samma. Oavsett om det är hans fel eller inte så måste han ju försöka reklamera det. Det är ju upp till säljaren att påvisa att det är ett användarfel. Att rigga ett segel och segla är knappast ett användarfel, även om det är en mast som inte är rekommenderad och det är för lite nedhal. Jag har en känsla över att Barry Spanier knappast skulle skylla på att man hade en gammal mast om man ställde frågan på Gaastras forum. Det är faktiskt fullt möjligt att lattan gick av på grund av ett fabrikationsfel.

• jester

Medlem
    7 juli, 2007 vid 20:38

Mmmm… Hade det varit ett racesegel hade jag inte sagt något, men det där är ett freeridesegel som inte är särskilt extremt. Jag håller inte med dig, men strunt samma.

Tror Krister oxå tycker att det bör gå att reklammera, men oavsett om det är ett free-ride segel eller ej, så mår lattan *väldigt* obra om man kör på tok för lite nedhal, och tvfingar över cambern. Snarare tror jag faktiskt att problemet är värra på segel med smalare maststrumpa.

Försök att reklammera är mitt råd. Och det viktigaste: mer nedhal! Fånga valfri snubbe du ser med ett cambersegel nästa gång du skall ut o köra. Du lär utan tvekan få hjälp med att rigga seglet rätt. Och byt gärna ut masten mot en som passar seglet bättre.

• loken

Medlem
    8 juli, 2007 vid 19:01

hmmm… ja reklamera eller ej det är frågan. tror inte jag orkar krabba med det. var på surfers paradise igår och skaffade en ny latta. den är något tjockare än original lattan och sen måste jag kapa av den några cm. får se hur det går med det, hoppas det blir bra.

det här med nedhalet…. ni säger att det är helt åt helvete för lite nedhal, men helt ärligt så kan jag faktiskt inte dra ner det så mycket mer än bilden visar. jag är väl inte hulken direkt men långt ifrån en klenis. det kanske är som ni säger att det är masten som är boven i hela dramat, känns nästan som att den är för tjock för cambern också.
    var ute med ett 5.5 segel som är ungefär lika gammalt som masten och med det seglet har jag inga problem att få till ett bra nedhal (vad jag tror är bra i alla fall), och då saknar jag dessuom nedhalsblock på seglet.

fan, det är mycket mä att när man är beginner

• rasmus_w

Medlem
    8 juli, 2007 vid 19:37

Masten är säkert både för tjock och för styv för det nya seglet. Att köpa ett sprillans nytt segel och köra med en (glasfiber-?)mast från tidigt 90-tal är absolut som att köpa en sprillans ny Ferrari och montera på hjulen från sin gamla T-ford. Mast och segel är en enhet och bör köpas ihop, anser jag. Hellre ta ett lite billigare segel och få råd till rätt mast än att lägga alla pengar på seglet och köra med det man råkar ha.

• loken

Medlem
    8 juli, 2007 vid 20:13

det är en aluminium mast jag har.
    får ta och köpa en ny mast då. något tips?

• rasmus_w

Medlem
    8 juli, 2007 vid 21:10

Förmodligen en Gaastra-mast, men eftersom ditt segel ser ut att vara från Barry Spaniers tid på Gaastra så funkar nog maui sails master också, segeldesigners brukar hålla kvar vid sin favoritböjkurva även om de byter företag. Till årets swift rekommenderas en mast med 75 % kol, så en ignition 75 eller en Maui Sails SRS 75 kommer säkert passa väldigt bra. Högre eller lägre kolhalt funkar nog bra det med, din plånbok bestämmer. 🙂

• canoya

Medlem
    9 juli, 2007 vid 14:41

Om du inte använder masten till nåt annat segel kan du kanske kapa den i botten så att du slipper att den sticker upp ur segeltoppen. Ta dock en bit i taget så att du fortfarande får i mastförlängaren tillräckligt. Är det en aluminiummast kan du nog räkna med att den har samma godstjocklek hela vägen och mäta utanpå masten och räkna bort godset. Ju mer du kan kapa bort desto smalare och mjukare mast får du.

Jag har själv använt gamla 80-talsmaster på nyare segel och kunnat konstatera att en gammal 465-mast av dåtidens “standardstyvhet” motsvarar ungefär samma styvhet som dagens 490-master IMCS 28-29 ungefär.

Bytte nyligen till rekomenderad mast för detta segel och nog blev det bättre. Framförallt så höjer man seglets övre vindgräns med den rekomenderade masten.

• Knatte

Gäst
    9 juli, 2007 vid 14:45

@Löken 395544 wrote:

det är en aluminium mast jag har.
    får ta och köpa en ny mast då. något tips?

Aj då, Aluminium mast:crazy: :ooo: kan bara rekommendera att så fort som möjligt skaffa en annan mast. Aluminium mast har jag inte sett eller använd sedan 80-talet. Tror vi har identifierat problemet till 100 % med ditt segel/mast..

• loken

Medlem
    9 juli, 2007 vid 15:41

vad tror ni om en fiberspar reflex 3200? passar min plånbok ganska bra i alla fall

• oscar

Medlem
    9 juli, 2007 vid 16:52

Tror jag blir kanon, Gaastra jobbade med Fiberspar förr.

• Knatte

Gäst
    9 juli, 2007 vid 17:03

@Löken 395789 wrote:

vad tror ni om en fiberspar reflex 3200? passar min plånbok ganska bra i alla fall

Blir säkert bra! Kolla bara att masten är i rätt längd för ditt segel, så att den inte blir för kort eller ännu värre för lång!
    Men kommer passa betydligt bättre än den nuvarande mast och om den ryms inom din budget, så tycker jag att du skall slå till:smile:

• marden

Medlem
    9 juli, 2007 vid 17:05

såg att surfspot.se hade nån billig gaastra mast förut maila o fråga va han har

• svenne

Medlem
    9 juli, 2007 vid 19:45

surfspot har löjligt bra priser på master.

• rasmus_w

Medlem
    9 juli, 2007 vid 21:40

Jag tror att gaastrasegel vill ha toppstyva master, bara masten topstyv funkar det nog.

• canoya

Medlem
    10 juli, 2007 vid 11:45

Kommer nog att passa bra!

Sida 3 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vad gör man åt detta?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.