Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vad håller DMI på med?????

• Vad håller DMI på med?????

Publicerad av s på 13 maj, 2004 vid 10:15

Jag undrar om de bytt programvara eller nått? Deras prognoser stämmer inte längre, och dessutom så stämmer det inte om man kollar på olika sidor på DMIs egen sida!

Här: http://servlet.dmi.dk/rejsevejr/servlet/RejseServlet?city=110046022
    Och här: http://www.dmi.dk/dmi/index/danmark/sejlervejr-2.htm

Kolla på området utanför Göteborg på vindkartan, där ligger Trubaduren som direktlänken är till.

Inte samma vindprognos va? Skulle inte tro det!

Numera är det Windguru och Wetteronline som verkar ha bäst koll även om man får tolka in lokala egenheter i deras prognoser. Dessa två använder samma källa och program för beräkning har vi kommit fram till.

/Staffan

basse svarade 20 år, 6 månader sedan 5 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • lars_k

Medlem
    13 maj, 2004 vid 10:30

Hade “verdensvejr” stämt bra så hade man haft duktigt många surfdagar per år. Visar nästan alltid över 10 m/s. Fattar inte heller vad de har för källor för de prognoserna.
    “Sejlervejr” stämmer dock mkt bra tycker jag och uppdateras flera ggr per dygn.

• drakglenn

Medlem
    13 maj, 2004 vid 10:54

Ja staffan dom verkar gofat en del prognoser sista tiden….men det har ju blåst mycket ostliga vindar

Då jag dagligen näst in till timvis spanat olika prognoser i par års tid nu måste jag säga att DMI gäller när vinden kommer ifrån Väster (180 – 360 grader), där har de enligt mig den klart bästa prognosen, Ang trubadurens prognos tror den prognosen har en annan källa, tycker sällan dessa stämmer, kanske är källan (Hirlam) som SMHI Använder grin.gif

Jag brukar kolla vindobservationerna på DMI innan jag drar ut, då får man en bild hur omfattande vinden är (lokalt eller över halva landet)kommer det ifrån väst kan man ju se om man ska åka norr eller söder ut

http://www.dmi.dk/dmi/index/danmark/vejrobservationer/10min-vind.htm

För mig är det DMIs Sejlervejr som gäller……

Glenn – som snart smäller av om det inte blåser!

• hakuna

Medlem
    13 maj, 2004 vid 10:58

Det är iaf ingen risk att man blir besviken om man går efter tysken, de är väldigt snåla tycker jag. 4 bft (5-8 m/s) imorgon jmfr med Foreca, Båtvädret och DMI som säger 8-13 m/s.

/niclas

• basse

Medlem
    13 maj, 2004 vid 11:45

tror inte de har full koll på den östliga vinden…

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vad håller DMI på med?????

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.