Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vad händer nästa vecka?

  • Vad händer nästa vecka?

    Publicerad av calle_kuling på 20 april, 2003 vid 10:50

    Enligt SMHI:
    “Nästa vecka kommer ishavsluften ned från norr och temperaturen faller rejält från mitten av veckan. Snöbyar kan säkert dyka upp både över land och hav.”

    Låter väl trevligt. Kanske fortsätter komma lite goa vindar? Kom ihåg, kall vind rör sig snabbare pga mindre densitet (lägre luftfuktighet).

    tubert svarade 21 år, 5 månader sedan 8 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • tabi

    Medlem
    20 april, 2003 vid 15:25

    det där va ju inga kul nyheter direkt….! men vind är ju alltid vind… oavsett övrigt väder!! blåser det så ska man surfa! cool.gif
    men när det är så där nollgradigt eller mindre och snöblandat regn är det inte alltid det känns så frestande att ge sig ut! crazy.gif
    fan va synd att det blir snöbyar och skit när det äntligen blivit så varmt och skönt!! men men som sagt, bara det blåser så…..

  • calle_b

    Medlem
    20 april, 2003 vid 19:13

    Nu på onsdag finns det mycket hopp(vill jag tro). SMHI meddelar om ca 12 m/s NO på ons, med 12grader i luften. Stora Värtan???? Hoppet är det sista som lämnar den trogne vindsurfaren….. wink.gif

    cool.gif

  • gurra1978

    Medlem
    20 april, 2003 vid 19:33

    Ons: Nord, 6-9 m/s Dygnets högsta vindhastighet 11 m/s.

    Taget från båtwebben. Jag hoppas i och för sig att du har rätt grin.gif

  • poppo

    Medlem
    21 april, 2003 vid 09:49

    “Kom ihåg, kall vind rör sig snabbare pga mindre densitet (lägre luftfuktighet).”

    Ehh.. här kommer pekpinnen fram!
    Det har säkert varit uppe förut men där hade du inte många rätt! kall vind har HÖGRE densitet än varm – den är ju som bekant tyngre, och den rör sig inte snabbare för den sakens skull. MEN, iom den högre densiteten borde man plana tidigare i samma vindstyrka om det är minus 20 än om det är plus 20, förutsatt att man använder samma segel och inte fryser ihjäl innan planing uppnås!

    och luftfuktigheten har inget direkt med saken att göra vad jag vet!

    /professor pekpinne

  • anonym-anvandare

    Medlem
    21 april, 2003 vid 11:45

    Helt sant. Jag tycker det är en markant skillnad i hur mycket vind som behövs för att man ska få fart i beroende på om det är varmt eller kallt. Mycket mer rörelseenergi i den kalla vinden.
    /Andreas F

  • tubert

    Medlem
    21 april, 2003 vid 15:48

    Visst är det väl ändå så att varm luft kan lösa upp fler vattenmolekyler än kall? Tänk dig en augustidag: Under dagen är det varmt, men på kvällen blir det svalare och det bildas dimma på åkrar och sjöar. Det beror på att den kallare luften ínte kan lösa lika många vattenmolekyler som varm luft och då fälls de ut som vattendroppar! På detta sätt borde alltså varm luft ha högre densitet än kall. Om skillnaden är tillräckligt stor för att påverka planingen låter jag vara osagt…. wink.gif

    Om det blir minusgrader fryser det utfällda vattnet så under noll grader tror jag ännu mindre på din teori….

  • calle_kuling

    Medlem
    21 april, 2003 vid 17:02

    Jo, jag får ursäkta mitt utspel, tänkte som dej tubert, men frånsett densitetökningen pga den högre vattenmättnaden som varmare luft kan ha så “behöver” varm luft mer space för att röra sig på! Värme = rörelseenergi hos atomerna/molekyler och mer stillastående atomer/molekyler behöver mindre plats, (alltså högre densitet)!

    Hade en teori att det blev större resistans/friktion i varm luft pga fuktigheten och att det var därför som varma lufthav hellre än kall luft hänger med i jordens rotation, men nu känns det som jag är ute på hal is.. har glömt alla detaljer i hydrologin.. Något ligger kanske i detta iaf?!

    Bara det blåser, verkar lite futtigt med vind på torsdag, men har man tur så..

  • sunkan_

    Medlem
    21 april, 2003 vid 17:13

    Men oavsett vilken densitet eller värme luften har så måste det ju påverka mätinstrumentet som avläser vindstyrkan lika mycket som det påverkar ett segel eller?

    /Sunkan

  • anonym-anvandare

    Medlem
    21 april, 2003 vid 19:41

    Nej. Vindmätarens propeller snurrar ju bara i den hastighet som vinden håller, oavsett hur mycket “kraft” det är i vinden. Jämför med att mäta hastigheten på vind och tex strömmande vatten som håller samma hastighet, mätaren visar detsamma trots att vattnet har tusan så mycket högre rörelseenergi.
    Hursomhelst, huvudsaken är ju att det blåser. Missade för övrigt bra surf i påskhelgen. Mina föräldrar var i Danmark (Tisvildeleje, Själlands nordkust) och de tyckte jag skulle följa med och surfa. Nej sade jag pga dåliga vindprognoser + mycket att plugga. Tydligen hade det blåst tokigt mycket ändå, rak sideshore från höger och bra vågor enligt pappa. Inte så lite bitter man blir över att höra det…
    /Andreas F

  • tubert

    Medlem
    21 april, 2003 vid 19:53

    Du verkar ju ha koll på det här calle! smile.gif
    Du kanske kan lära poppo hur det hänger ihop? wink.gif

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vad händer nästa vecka?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.