Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vad har hänt med begangnat marknaden?

  • Vad har hänt med begangnat marknaden?

    Publicerad av surfmanj på 17 augusti, 2005 vid 13:30

    Kände bara att jag var tvungen att gnälla lite nu! blir så j*vla trött på folk som skall köpa beg prylar och tror att man kan pruta/kräva vad som helst. Köper man beg prylar får man ju vara med på att det finns repor eller en bubbla någon stans.
    Sedan finns det “vissa” som tror att man kan få NYA fenor stroppar & Boardbag när dom köper en i princip ny bräda? Vad är det för fantasi priser folk har fått för sig nu för tiden?

    drakglenn svarade 18 år, 12 månader sedan 29 Medlemmar · 59 Svar
  • 59 Svar
  • voodoo

    Medlem
    17 augusti, 2005 vid 14:17

    Håller med!
    Beg marknaden verkar rätt dött nu frown.gif var betydligt mer fart när köp/säljes var som det var tidigare!

  • jonatan

    Medlem
    17 augusti, 2005 vid 14:31

    Jag tror det är för att det är “jobbigare” att gå in där nu.. jag glömmer iaf bort det helt när det inte ligger bland de andra forumen.. tongue.gif

  • dr-masse

    Medlem
    17 augusti, 2005 vid 14:32

    Jag tror det är knepigare än så. Det har helt enkelt handlats mer grejor under de senaste fyra-fem åren, men inte lika många har tillkommit på sistone. Vad vi ser är helt enkelt att det nu finns mer beggade grejor i bra skick på marknaden än för typ bara två-tre år sedan. Vi har även fler handlare som säljer fjolårsprylar till lägre priser än tidigare.

    Själv har jag fått gå ner något i pris när jag sålt beggat på sistone. Brädor som jag 2001 – 2003 sålde för 7-8000 säljer jag idag för strax över 5 000 till ca 6500. I stort sett alltid brädor i väldigt fint skick, en eller ett par säsonger gamla. Lite surt, men sån verkar marknaden vara numera.

    Fler som har samma erfarenhet? (dvs, att man fått gå ner lite i begpriser på sistone för att få köpare?)

    Surfa På!

  • poppo

    Medlem
    17 augusti, 2005 vid 14:32

    Instämer. Tyvärr mindre drag nu när det inte är trådar på varje annons..

    [edit]: …och kanske har Masse även rätt.

    (nu har jag satt ned min WS78, se länken nedan!;)

  • apelbapel

    Medlem
    17 augusti, 2005 vid 14:45

    Prispressen kommer väl sig av överutbud, och att vissa grejer finns att få billigt på tex Keppler.

    Har sett på säljes brädor som finns på Keppler nya som folk vill ha typ mer för beggat!

    Tycker oxå generellt att vissa tar i lite väl i sina priser, på gamla segel tex från 00-02 för 1500-1700.-, tycker inte riktigt det känns marknadsanpassat om man säger så!

  • star

    Medlem
    17 augusti, 2005 vid 14:45

    Trögt värre. Byter prylar varje år och har tidigare tagit ca. 2v att “bli av” med segel och brädor. Kanske den vindfattiga sommaren (på de flesta platserna i Sverige) spelat en roll?!

    Min Starboard väntar fortfarande på en ny ägare!

    http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=3942&sort=1&cat=12&page=1

  • anonym-anvandare

    Medlem
    17 augusti, 2005 vid 14:51

    Tja
    Håller med. Dåligt drag på begagnad marknaden.
    Kelso

  • pure

    Medlem
    17 augusti, 2005 vid 15:00

    Tycker själv inte om när personer ger skam bud. Men en fördel med lågt begagnatpris är ju att det kanske pressar priserna på nya grejer för då köper folk begagnat istället och då måste affärerna matcha med bättre erbjudanden. I praktiken funkar det ju inte alltid så för att marknaden i sverige är förliten…

  • rrd

    Medlem
    17 augusti, 2005 vid 15:10

    Köparna väger inte in skicket tillräckligt, de verkar hellre köpa hårt slitna prylar som varit på långa surfresor när de sponsrade ska byta till nästa årsmodell. En annan sak är att när affärer säljer ut rör det sig ofta om något/några ex som inte kan påverka hela begagnatmarknaden.

    De sponsrade kanske inte får göra vinst på sina affärer och därmed dumpas priset till exakt samma nivå på tex en viss bräda…

  • star

    Medlem
    17 augusti, 2005 vid 15:25

    Sponsrade få sälja till vilket pris de kan. Att sedan köpa utrustning som frekvent utsats för stark sol/salt m.m. kanske bör göra en del neråt på priset?!

  • ola-h

    Medlem
    17 augusti, 2005 vid 15:55

    Såsom en rätt frekvent säljare av fräsha begagnade prylar tycker jag att huruvuda man får “gå ner” eller inte beror väldigt mycket på exakt vilken bräda man försöker sälja. Är den populär? Är den av en storlek som många vill ha? Dessutom spelar det in hur mycket tid man har på sig, speciellt om det är lite udda brädor. Måste man sälja direkt för att ha råd med nästa bräda så kan man behöva sänka priset. Med lite mer ovanliga storlekar är det en del tur och otur inblandat. Skall man sälja en nästan ny 62-liters vågis gäller det liskom att det finns en köpare som seriöst är på jakt efter en sådan. Finns det bara presumtiva köpare som tycker att en 62-liters vågis skulle vara en litet trevligt appendix till utrustningen blir priset ett annat. Å andra sidan är det likadant för köparna. Letar men efter något udda i fint skick måste man ha lite tur.

    “I medel” tycker jag inte att jag säljer billigare nu än för ett par år sedan.

  • johanc

    Medlem
    17 augusti, 2005 vid 19:49

    Hmm.. IMHO är det ju ändå rätt billigt att köpa några år gamla prylar nya och det gör ju motivationen att köpa sponsseglares ofta rätt hårt körda prylar rätt liten. Särskilt som prylutvecklingen tyx ha planat ut de senaste åren. För mig kändes det bättre att köpa ett tre år gammalt segel kartongnytt än ett fjolårssegel för samma pris..

    MVH

    JohanC

  • anonym-anvandare

    Medlem
    17 augusti, 2005 vid 20:28

    Välkommen till marknadsekonomin. Fallande begpriser är en kombination av flera faktorer. Dels överutbudet av prylar. En hel del av dessa kanske lite extrema, alla söker inte en bräda på 105liter. Möjligheten att finansiera sina inköp, låga räntor håller tillbaka beg.marknaden- oavsett vara. Internet har bidragit till att transparensen i marknaden ökat dvs. möjligheten att scanna av ett större utbud.

    Så ere sörö wink.gif

  • woodleaflay

    Medlem
    17 augusti, 2005 vid 20:39

    Tycker resonemanget om att folk gör fel som vill pruta och betala lite för grejjer är konstigt. Det är väl klart att man vill betala så lite som möjligt och på begagnat finns det större möjligheter av flera olika skäl. Dels för att grejjerna kan vara olika slitna och dels för att säljarna inte har samma möjligheter att ligga med lager och inte samma koll som butiker. Sedan verkar det finnas ett överflöd av folk som vill sälja exempelvis vågbrädor om man kollar på köp och sälj. Då sjunker ju såklart priset. Jag tror inte det nya konfsystemet påverkar. Detta handlar nog om efterfrågan och tillgång.

  • bergelin

    Medlem
    17 augusti, 2005 vid 21:01

    Jag tror att den dåliga vinden ligger bakom en hel del.. När det pungar på i höst blir efterfrågan större.. crazy.gif Samtidigt som att det är grymt lätt för folk att se priser på begagnade / Nya grejor enkelt med internet.. Pricerunner på vindsurfingbrädor??

    En ny Guerilla någon? cool.gif

    http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=4542&sort=1&cat=12&page=3

Sida 1 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vad har hänt med begangnat marknaden?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.