Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vad har hänt med begangnat marknaden?

• anonym-anvandare

Medlem
    18 augusti, 2005 vid 14:01

Prut är ju en koll på vilket pris säljaren är beredd på att anta….

• larry

Medlem
    18 augusti, 2005 vid 14:23

Man är ju inte tvungen att sälja om man inte kommer överens om pris.

Om man inte vill att någon ska ringa och pruta kan man skriva det i annonsen så slipper man det telefonsamtalet. Typ “prutat och klart.”

Jag tycker det är helt OK att pruta så mycket man vill. Antingen blir det en affär eller så blir det inte. Det är väl inte konstigare än så.

Sen kan man hoppas att vi snart får några blåsiga höstdagar så att folk fattar att dom behöver en sjystare vågbräda under fötterna och så att jag får annat att göra än att skriva såna här pretantiösa inlägg. tongue.gif

//Larry

• stewen

Medlem
    18 augusti, 2005 vid 14:58

Konstiga köpare får man på köpet ( grin.gif ) när man lägger ut annonser. Folk som lägger skambud, ställer dumma frågor osv.
    För längesen när jag sålde av hela min modellflygutrustning så var det tex en som inte förstod varför jag inte ville byta allt mot ett playstation 1 wink.gif

Sånt där får man leva med. Går väl knappast att uppfostra hela surfsverige i köp&sälj ettikett wink.gif

• anonym-anvandare

Medlem
    18 augusti, 2005 vid 15:08

Svar till:

Trögt värre. Byter prylar varje år och har tidigare tagit ca. 2v att “bli av” med segel och brädor. Kanske den vindfattiga sommaren (på de flesta platserna i Sverige) spelat en roll?!

Min Starboard väntar fortfarande på en ny ägare!

http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=3942&sort=1&cat=12&page=1

[/ QUOTE ]

Jag bjuder 4000 :-

• rrd

Medlem
    18 augusti, 2005 vid 15:19

Svar till Surfslusken—Glöm det!!! Ett marknadsvärde uppstår vid en normal försäljning och inte vid ett enstaka tillfälle när någon är i ett desperat läge och säljer till ett extremt lågt belopp.

Utbud och efterfrågan styr men utan efterfrågan på en viss specifik modell spelar det i princip ingen roll vad priset är, ingen vill köpa trots lågt pris. Marknadsvärdet måste anses vara ett genomsnittligt pris för gjorda affärer och inget annat.

• alexasu

Medlem
    18 augusti, 2005 vid 15:34

jag tycket att svenskar prutar för lite i allmänhet.

• voodoo

Medlem
    18 augusti, 2005 vid 15:48

på alla andra ställen där det inte gäller surfprylar kanske wink.gif

• surfslusken

Medlem
    18 augusti, 2005 vid 17:58

Svar till:

Svar till Surfslusken—Glöm det!!! Ett marknadsvärde uppstår vid en normal försäljning och inte vid ett enstaka tillfälle när någon är i ett desperat läge och säljer till ett extremt lågt belopp.

Utbud och efterfrågan styr men utan efterfrågan på en viss specifik modell spelar det i princip ingen roll vad priset är, ingen vill köpa trots lågt pris. Marknadsvärdet måste anses vara ett genomsnittligt pris för gjorda affärer och inget annat.

[/ QUOTE ]

Låter som du citerar ekonomiliteratur.

Och hur det än formuleras i dom så är det ju faktiskt verklighetetn vi lever i. Och jag hävdar fortfarande att det verkliga marknadsvärdet vid en tidpunkt är just vad någon på marknaden är villig att betala. DVS finns det inte någon som vill ge 1 krona för tex en bräda just nu så måste ju markands värdet vara under 1krona. Sen kan det mycket väl vara så att säljaren/ägaren gör en “värdering” som leder till att han/hon låter bli att sälja. Men marknadens dom att det ekonomiska värdet just vid den tidpukten är under kronan står fast och kan inte överklagas!

Sen kan ju den värderingen givetvis ändras med tiden, och vindprognoserna.

• anonym-anvandare

Medlem
    18 augusti, 2005 vid 18:09

När man kollar sponsrade seglares priser på brädor så ligger de nästan alltid på 7500 kr. Är detta det pris som affärer ungefär köper in en ny bräda för och som sponsrade killar ofta köper för?

• rrd

Medlem
    18 augusti, 2005 vid 18:14

Du kunde förstå att det var lite grundläggande ekonomi iallafall, grattis!

Kör den egna teorier med Hot-köparna du…

Du är väl Hotrep som kränger billigt till egna inköpspriser kanske…

• ola-h

Medlem
    18 augusti, 2005 vid 18:35

Nej så tror jag inte det är. Jag, och andra som köper grejor till bra priser (“sponsrade”) säljer precis som alla andra grejorna för ett pris som gör att vi får prylarna sålda lagom snabbt.

• anonym-anvandare

Medlem
    18 augusti, 2005 vid 18:55

Förlåt Johan det är mitt fel.
    Skall inte dumpa marknaden mer.
    har bara sålt tre brädor i år inom loppet av en vecka samt tre segel.
    Marknaden är inte död.
    Du har väl sett på Öland det som har legat i fyndrutan har gått direkt.
    Utom dina prylar.
    Folk vill ha JP, fanatic, NP, North.
    Seglar man på udda märken vill folk inte ha det.
    jag har sagt till dig att byta till nåt riktigt märke.
    PS du skall hjäpa till med båten på lördag

• surfslusken

Medlem
    18 augusti, 2005 vid 19:43

Svar till:

Du kunde förstå att det var lite grundläggande ekonomi iallafall, grattis!

Kör den egna teorier med Hot-köparna du…

Du är väl Hotrep som kränger billigt till egna inköpspriser kanske…

[/ QUOTE ]

Tack! wink.gif
    Hmmm….vi kan köra efter vilka teorier som helst, men till slut är det ändå verkligheten, dvs köparen som avgör priset, oavsett vad som står i ekonomiböcker, prislistor, konfen annonser osv.

Och tror inte det finns många (läs någon) i surfbranchen i sverige som har råd att “kränga” till inköpspriser. Måste som alla andra aktörer på beg marknaden försöka få mesta möjliga, men som vi konstaterat i början av tråden så är det inte lätt just nu. Men det är ju till köparnas stora glädje istället!

Man kanske skulle köpt beggat i år, vad pengar man hade sparat!

• rasmus_w

Medlem
    18 augusti, 2005 vid 22:59

En petimeter-detalj: Det är inte bara köparen som avgör priset, det är säljaren också. Om ingen är beredd att sälja för en krona så är inte marknadsvärdet en krona.

Marknadspriset är den kompromiss där köpare och säljare kan måtas, om de kan.

• soulandradical

Medlem
    19 augusti, 2005 vid 06:52

Vet knappt om det är köparens marknad heller. Jag tycker jag alltid letar beggat under rätt lång tid men hittar nästan aldrig vad jag vill ha så det slutar nästan alltid med kartongnytt. Sen är det ju lite meckigt att köpa beggat på distans, det är nog en stor anledning till att det brukar bli nytt.

Sida 3 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vad har hänt med begangnat marknaden?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.