Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Vad har ni freestylare för fenor?
-
Vad har ni freestylare för fenor?
Publicerad av larry på 23 mars, 2004 vid 12:16Kollade just på klippet som fanns i challgrens inlägg. Killen där hade knappt någon alls såg det ut som.
Själv har jag bara de originalfenor som följde med min blåa TT 260. En på 30 och en vågliknande 26:a tror jag det är.
Blir det enklare att sätta freestyletricken med mindre fenor? Stor skillnad?(Eller ska jag söka undanflykterna på annan front?)
ola_p svarade 20 år, 8 månader sedan 3 Medlemmar · 11 Svar -
11 Svar
-
Tja, det beror ju lite på vilka trick..
Men visst kan en korttjock freestylefena göra slidetricken enklare, men typ 360 å så spelar det inte så stor roll. Det man Bestämt kan säga är att en ny freestyle, typ compstyle eller liknande gör freestyletricken enklare, men dom e ju som bekant inte så roliga till annat… -
jaha, hade skrivit ett långt inlägg men det var tydligen såpass värdelöst att det automatisk raderades av konfens “spamfilter”… 🙂 (användarfel? jag? nejdå)
Summa – jag har testat lite olika och håller i stort sett med Ola P. Fast en freestyle-fena bidrar, enlig min erfarenhet, ganska mycket till bra “sväng” vid exemepelvis 360s. Tycker det är lättare att få till svängmanövrar med MFC Stylemaster L än med 30 freemove-fena, tex.
Hoppmanövrar kan ju egentligen inte en freestaljanalfabet som jag uttala mig om, men det är ju lättare att få upp fenan ur vattnet, helt klart. När jag laddar för vulkaner, vilket alltid slutar i “gejsrar” (små vulkaner som slutar med att man blir blöt… 🙂 så hjälper ju en kort freestylefena till en del. Brädan blir ju livligare, dessutom, vilket är kul.
Nackdelar är lite sämre höjd och planing, men det kompenserar man förvånansvärt lätt. En fördel är att freestylefenor, vad jag märkt, fixar rejält med vind.
Surfa På!
-
Jag håller nog med masse..
Fast fördelen med en freestylefena i en 360 ligger i min mening egentligen mest i att det gör det lite lättare att trycka ut fenan till spinout å komma sista biten men själva svängen hänger i större utsträckning på hur brädan e så länge fenan ligger lite åt “manöverhållet” inte värsta slalomspetten/jättefenor.inte för att jag heller är nån freestyleguru, men iaf… Jobbar just nu med att få gejsrarna att bli vulkaner och att då upp procenten på 360 lite till…
-
Japp, jag tycker oxå att det har att göra mer med brädan än fenan. Skate 100 var ju ganska mycket enklare att göra 360 med än JP Freestyle 115, till exempel.
Däremot håller jag inte riktigt med om att trycka ut fenan till spinout. Jag tycker att det var själva problemet, att när jag en bit in i 360 försökte lägga ner brädan mer ordentligt med en mer “freemove” orienterad fena så fick jag just spinout = ingen 360. Den kortare fenan var lättare att svänga och krävde inte samma “tryck” för att få runt = ingen spin-out = lyckad 360.
Detta var dock främst ett problem med min JP 115, som var ganska rak i häcken. Skate 100 hade nog ordnat 360 fint, även med JP 30 fenan. Överhuvudtaget upplevde jag mindre spin-out problem med Skate 100 i svängmanvövrar än med JPn.
Surfa På!
-
Ja, skaten e en jävel på 360, å så… Körde pappas 59a ett tag, vilka gippar den skar! däremot så saknade den lite bärighet i slutet av 360n. Körde den mest med orginal 26a, men även ett par gånger med en supermjuk svept 23 fena med mkt yta, (det var fanimej omöjligt att få en spinout med den) den stora freestylefenan (goya varianten) så svängde brädan klart bra, och skar riktigt fint, satte man på den lilla så kunde man svänga tightare än man kan stava till 5-öring, iofs dödar ju såna svängar farten tämligen effektivt, men ojoj vad man kunde trycka.
Numera e jag ägare till en compstyle 248, den e (iaf 21cm freestyle fena på) något klurigare att få rena skär med i högre farter, men får man till det så finns det bärighet kvar, och man kan trycka runt brädan sista biten med foten.
Sen är det olika från fena till fena, framförallt i flexet, är det inte månde så att jp fenan var ganska styv? Det ökar ju spinoutrisken ganska mkt… -
Jo, jag tror att du slog huvudet på fenskruven där. JP fenan var rätt styv, vilket jag tror bidrog till att den släppte i sväng. Minsta studs/luft i fel ögonblick och släppet kom direkt.
Åhh, nu är jag så inåthelvete seglingssugen. Illa.
Surfa På!
-
Ja, sen så är väl JPn inte direkt förlåtande i gippar (jämfört med skateoch liknande)…
-
Tack Ola och Doktorn för era svar.
Svar till:
Tja, det beror ju lite på vilka trick..
Men visst kan en korttjock freestylefena göra slidetricken enklare, men typ 360 å så spelar det inte så stor roll. Det man Bestämt kan säga är att en ny freestyle, typ compstyle eller liknande gör freestyletricken enklare, men dom e ju som bekant inte så roliga till annat…[/ QUOTE ]
Kanske ska förtydliga mig lite…………
Tänker främst på spock, men kanske också ska börja testa nån Gubby eller Flaka i sommar. Vulkan och Willy Skipper har jag fått till ett par stycken så det skulle vara kul att börja testa lite nya grejjer. Frågan är helt enkelt om det är stor skilnad med liten fena och om det är värt en tusing?(Mina fenor som jag har funkar bra för övrigt så jag bränner heldre en lusing på annat om det inte gör stor skilnad)
Svar till:
jaha, hade skrivit ett långt inlägg men det var tydligen såpass värdelöst att det automatisk raderades av konfens “spamfilter”… 🙂 (användarfel? jag? nejdå)
[/ QUOTE ]
Ser man. Konfmaster har tydligen infört Dr Masse filtret. Lär spara serverutrymme utav bara h………
-
Tja, där är ju vi väl kanske inte riktigt kvalificerade nog att göra bombsäkra yttranden, men viss skillnad gör det nog om man skall slajda runt, fenan hugger ju mkt senare.
Dock så e det möjligt att en yttepyttekort fena kanske inte funkar så bra på din bräda att det är värt att byta. Fenorna kan man ju dock spara på till nästa bräda så att säga…
Ahh… Surfteoretiker som man e… (det var väl masse himself som myntade det utrycket?)
Edit: jag skriver som kratta -
Svar till:
Tja, där är ju vi väl kanske inte riktigt kvalificerade nog att göra bombsäkra yttranden, men viss skillnad gör det nog om man skall slajda runt, fenan hugger ju mkt senare.
Dock så e det möjligt att en yttepyttekort fena kanske inte funkar så bra på din bräda att det är värt att byta. Fenorna kan man ju dock spara på till nästa bräda så att säga…
Ahh… Surfteoretiker som man e… (det var väl masse himself som myntade det utrycket?)
Edit: jag skriver som kratta[/ QUOTE ]
Bombsäkert och bombsäkert. Så här års är inget bombsäkert förutom att isen ligger kvar i morgon också. Det här är teoretikernas årstid. Rent teoretiskt sätter jag redan tidigare nämnda manövrar.
Eller……….
Tror du inte det är bra att fenen hugger fast i tex spocken för att man ska snurra det sista halv(kvarts)-varvet? Eller är det kanske bättre att den inte hugger fast ordentligt. Hmmmummmummmmmm -
Okejrå, teoretiker som man e, så sätter man ju EGENTLIGEN spock 540 å flaka planande, varje gång… Bara att man inte riktigt haft tillfälle..
Att fenan inte skulle hugga i spocken tror jag inte är ett problem, farten kommer troligtvis ändå ta slut, så att man slutar glida. Jag tror ju att det underlättar att kunna glida ytterligare en liten längre bit, alltså tills man kommer till den sista kvarten, å då är det ju bara att testa med mindre fart så fastnar man lite tidigare. Det är nog inte nån större nackdel med en freestylefena iaf..
Ska man ladda flaka så låter det alldelles självklart att man ska ha en liten fena, där slidar man knappt med fenan ur vattnet. Så en kortisfena borde defenitivt kunna vara avgörande här…
det e min tanke iaf. men man kan väl höja ett varningens finger för att 21 fena, kraftig chop å övveriggat=spinout, nästan… det går ju, men det e ju inte bara att ta i å omvandla kraften till fart.
Logga in för att svara.