Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing vad har ni på händerna – eller vad handlar det om?

• vad har ni på händerna – eller vad handlar det om?

Publicerad av dude på 25 januari, 2004 vid 08:14

Jag har nu sett den här tråden komma och gå vartenda år och varje gång det är någon som vill eller vart ute i kallt väder och jag börjar se att det egentligen inte handlar om att trixa fram och tillbaka med olika sorters handskar hit och dit.

Precis som Ian säger så handlar det ju egentligen inte om att ha de varmaste handskarna, vilket de han använder inte är. Utan det det egentligen handlar om är hur varm eller kall dräkt man kan klara sig med för att hålla kroppstemperaturen riktigt varm.

För de som är riktigt varmblodiga, ja har en hög ämnesomsättning och oftare är varma om kroppen, så kan det fungera att köra med kallare kläder tills det till slut blir för kallt även för dessa. Vad det handlar om är alltså att när man blir kall om kroppen så kommer man att frysa om händerna. Hela ‘fryser om händerna diskussionen’ handlar då egentligen om att vara tillräckligt varmblodig / ha tillräckligt hög ämnesomsättning / vara tillräckligt vältränad / ha tillräckligt bra kondition / vara tillräckligt igång eller peppad under hela din ‘session’ eller ha en tillräckligt varm dräkt.

För att dra igång med diskussionen så har jag själv från året 1991 kört med en O’Neill O’Asis 4/3 semitorrdräkt med torrdragkedja och från året 2003 med en Neil Pryde E3 5000 5/3. Det är sant att E3:n är smidig som en sommardräkt i jämförelse med o’asis:en men dräktmaterialets förmåga att hålla värme är betydligt sämre på E3:n. Så även fast den är en millimeter tjockare så håller den värmen sämre!

Vad jag ser på marknaden är att våtdräktsmaterialen blivigt mjukare och smidigare men även att de håller värmen sämre, möjligtvis att de plivigt mer porösa.

Jag undrar om inte Neil Pryde 4000 som har torrdragkedja också har ett litet fastare neopren. Neoprenet måste i alla fall vara fastare runtomkring torrdragkedjan för att hålla upp den.

Solas eller andra märkens torrisar har jag inte prövat så de kan jag inte säga någonting om.

Jag har sett andra köra med torrdräkter, ja de man kör med vanliga kläder under och är helt torr om kroppen med förutom den svett man själv bidrar med. Jag undrar hur dessa dräkter ställer sig till semitorrisarna vindsurfare traditionellt kört med. Om man nu ska köra året runt så är kanske denna typ av dräkt ett bra alternativ.

Niklas

the_novice svarade 20 år, 10 månader sedan 4 Medlemmar · 3 Svar
  • 3 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    25 januari, 2004 vid 08:29

Jag tar akktid en surfresa så här års….
    Bättre att lägga pengarna på en resa än på ett par handskar:-)

• seeeker

Medlem
    26 januari, 2004 vid 08:16

Brukar man inte säga tvärtom? fryser man om händerna/fötterna så blir övriga kroppen oxå frusen…

Det är nog lika viktigt både med en bra dräkt och bra handskar.

• the_novice

Medlem
    26 januari, 2004 vid 09:18

Hur långt kommer du till priset av ett par handskar då???
    Jag kommer knappt till varberg och tillbaka, och då behövs det fortfarande handskar…

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing vad har ni på händerna – eller vad handlar det om?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.