Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing vad har ni som kört ss fuel 17 att säga om den?

• piloten

Medlem
    10 oktober, 2003 vid 08:22

Ni gör det sååå lätt för mig pojkar… smirk.gif
    I hur låg vind kan man tänkas köra 17m2 med 85 under bältet och 140 cm planka utan att tappa höjd?

Utveckla gärna varför ni rekomenderar 17 respektive 15.

TACK!

• wipeout

Medlem
    10 oktober, 2003 vid 08:43

Ni diskuterar 2003:orna eller? För 2004:orna är ju lite annorlunda efter vad man har sett hittills…

• piloten

Medlem
    10 oktober, 2003 vid 08:45

Jo, det får bli 2003 för mig. Plånboken tål inte mer…

• kitelife

Medlem
    10 oktober, 2003 vid 10:24

Ska försöka hjälpa till lite ; )

Om du väger lite (som jag) och vill hålla kiten riktigt länge, eller ha den som enda kite alltså ingen mindre, samt va riktigt grymt överriggad hela tiden ( jag går inte ut i tveksam vind typ 5-6 m/s när man måste jobba draken och inte kan hoppa) då ska du ha 15…

Om du väger mer, och du vill använda den som en lättvindskite med en mindre storlek som kompliment, du gillar att bara ligga och köra fram och tillbaka samt har inget emot och jobba draken lite bara du får åka…

Ja 17 är lite trögare i styrningen men sammtidigt kan du parkera den tidigare och så länge du kan hålla emot är det inga problem att hoppa! dessutom nån m/s tidigare än med 15…

Om man ska jämföra 15 Vs. 17 i typ samma (tillräckligt för båda) vind, så är 15 mer ”rörlig” i luften, man kan hettsa den mer och är mer lämpad för aktiv/hård åkning, 17 är mer parkera draken kör fort och vänd på skiten = flyg som en vante ; ) alltså mer bottendrag, 17 har mer hängtid men kanske inte flyger riktigt lika högt eller lyfter lika x-plosivt men den har längre häng och är lungnare i luften = mer tid för att lära sig tricken/grabbsen…

Beroende på vikt och teknink så är det fullt möjligt och hålla 17 nästan lika länge som 15, om det sen är bekvämt det är en hellt annan sak ? jag har själv sett mike TK köra 17 i mer än 10 m/s + , anledningen att alla säger att 15 är roligare är att den är mer rörlig i mycket vind, och det är kanske inte vad man är ute efter om man inte är riktigt duktig? ibland kan det va bättre att gå ner en storlek istället…

Hoppas det hjälpte *ler* …

• piloten

Medlem
    10 oktober, 2003 vid 11:23

Nu blev det rörigt värre Pan, men tack för att du försöker hjälpa till.

Om jag försöker omformulara mig och specificera mig lite mer kanske du kan hjälpa mig ännu mer.

Jag väger: 85 kg.
    Jag har: aero II (12) och 140 planka.
    Jag vill ha: SS kite modell större som kompliment.
    Jag vill: Bara cruise’a, alltså åka rakt fram och tillbaka i ”vilsamt” manér. Inga hopp för mig på ett tag framöver.

Jag ska köpa: (ifylles av Pan eller annan Guru grin.gif grin.gif grin.gif)

Tack för all hjälp!

• hengo

Medlem
    10 oktober, 2003 vid 11:57

jag skulle köpt 17

• sidpiraya

Medlem
    10 oktober, 2003 vid 12:17

Svar till:

Jag ska köpa: 17 grin.gif grin.gif grin.gif)

[/ QUOTE ]

Om du är tilräkligt duktig/kontroll så att du inte crashar den så kan du få testa min 17 , sen tror jag att du har bestämt dig 🙂

/Michael

• piloten

Medlem
    10 oktober, 2003 vid 12:24

Mr Bandana, det tackar jag för.
    Även om jag själv plaskar vatten en del så är det ett tag sen kiten fick vatten på sig så den har jag koll på. grin.gif

Provar den gärna nån gång om jag stöter på dig när jag hittar tiden att komma ut till habo.

Tack för all hjälp killar!

• kitelife

Medlem
    10 oktober, 2003 vid 14:04

Svar till:

Jag ska köpa: 17 utan tvekan wink.gif laugh.gif grin.gif

[/ QUOTE ]

För crusing och lättvind och dessutom som kompliment till 12 är det utan tvekan 17 som gäller, 15 håller jag nästan lika länge som du håller 12:an…

• hengo

Medlem
    10 oktober, 2003 vid 14:40

jag har fresten en till salu wink.gif
    6000:- kiteonly
    henningsandstrom@hotmail.com
    073-9831860

• piloten

Medlem
    10 oktober, 2003 vid 19:38

Tackar för tipset hengo, det är ett bra pris men jag kommer inte att ha råd att köpa en förrän i början av Januari frown.gif mad.gif

Finns den kvar då så kniper jag den smirk.gif

• anonym-anvandare

Medlem
    10 oktober, 2003 vid 22:04

tack alla för bra och riktiga avar för en gångs skull.. Har blivit mycket klokare..

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing vad har ni som kört ss fuel 17 att säga om den?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.