Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Vad heter min fenbox???
-
Vad heter min fenbox???
Publicerad av johan-s på 4 maj, 2000 vid 11:15Den ser nämligen inte ut som de flesta andra gör. Den är kanske en 3-4 cm djup och man skruvar i fenan ovanifrån.
När man sätter i fenan så stoppar man i framkanten först och fäller sedan ner den i boxen.
Längs fram på fenan går det ut en liten grej och det är den man stoppar ner först.(Fan var svårt det var att förklara)racer svarade 24 år, 10 månader sedan 9 Medlemmar · 11 Svar -
11 Svar
-
Du har troligtvis en Trimbox. Sitter oftast på BIC, Fanatic eller nya Tiga brädor.
Classic/US-box är den gamla hederliga typen med en kassett, där fäster du med en skruv genom fenans framkant i en fyrkansmutter som ligger i en skåra i kasetten.
Sedan finns det fyra stycken så kallade koniska boxar, de är:
Trimbox
Powerbox
Tigabox
TuttleboxTuttleboxen är originalet med två genomgående bultar en fram och en bak, används på de flesta prototypbrädor, men förvånansvärt få standardbrädor om det inte har ändrat sig de senaste åren.
Tigaboxen är en kopia på Tuttleboxen och är egentligen mycket lik tuttleboxen, den har också två genomgående bultar men själva infästningsdelen /den koniska delen av fenan är annorlunda i måtten. Mig veterligen sitter den uteslutande på Tiga-brädor.
Powerbox är också en sk. konisk box men med endast en genomgående skruv, skruven sitter i mitten, powerboxfenornas koniska del brukar se ut som en tvåpucklig kamelrygg med själva skruvinfästningen mellan ”pucklarna”. Powerboxen är nog vanligaste boxtypen på standardbrädor? AHD?/Drops?/Mistral?/osv.
Trimbox också konisk, också 1 skruv, men skruven sitter i bakkant och framtill på fenan sitter en ”fläns” som man stoppar in i boxen och sedan bänder ner fenan. Sitter oftast på Fanatic/Bic brädor, rätt vanlig.
Känns lättast igen på att det finns små klossar med i boxen som man kan flytta för att ändra fenans placering i boxen. därav namnet TRIMBOX. personligen tycker jag trimboxar suger lite.Vad det gäller fenor så brukar det ju nu förtiden vara väldigt vanligt med så kallad multiinfästning. Det innebär att man köper en fena utan själva boxinfästningen, det är bara en typ av adapteravfasning som är i botten på fenan så tvingas kunden själv montera på adaptern. då väljer man självklart den adapter som passar boxen som sitter i brädan. Rätt värdelöst egentligen eftersom detta bara medför mer krångel och svagare fenor. bästa vore om det bara fanns en konbox så man slapp byta fenor bara för att man byter bräda. Men sen måste man ju självklart behålla den gamla hederliga clasicboxen.
-
Du har inte hängt med utvecklingen de senaste 4 åren va????
Mistral, Drops, AHD, Now mfl har Tuttlebox i sina racebrädor eftersom de fenorna går att göra större än med andra boxar. Den boxen har bättre hållfatshet än andra när fenorna har blivit så stora som de är idag. -
Om du har små clips troligtvis tre st som går att flytta i fenboxen så är det en trimbox. Dom brädor som använder detta system är Bic, Fanatic, Alpha.
Dock ej på sina stora Racebrädor där dom har turtle. -
Tack för den upplysningen, du glömde att dissa mig om Deep Tuttle, Mr ???, som de flesta riktigt feta brädorna/fenorna har IDAG.
-
Jo, men den sticker ut 2-3 cm. Men en vanlig tuttle går bra i en Deep.
-
Hmmm, jag tyckte jag kände igen den där texten…tror jag skrev ett nästan identiskt inlägg för ett tag sedan. Det kändes nästan som du dissade mig med tuttleboxarna på rejsbrädorna. Men det bjuckar jag på, för jag har varit borta ett tag från den scenen. Numera är det bara classicbox för min del…tack å lov.
Bästa hälsningar
Frans. G. Bengtsson
-
Fanatic-brädor får Powerbox och Flow och Vision får Fanatics Dual Joint.
Logga in för att svara.