Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Vad kan ni rekomendera till en tjej?
-
Vad kan ni rekomendera till en tjej?
Publicerad av anonym-anvandare på 21 maj, 2003 vid 17:39Hej!
Jag och tjejen hade tänkt att börja vindsurfa nu till sommaren. Själv har jag hyffsad koll på vad jag vill ha/behöver, men däremot har varken jag eller min flickvän någon aning om vad hon ska börja med.
Hon är ganska liten och har försökt att testa på en pråm men det är alldeles för stort och tungt för henne.
Har ni några förslag/tips på förstabräda?
Bör hon tänka på något speciellt när hon väljer bräda?
Kanske det finns “tjejbrädor”? eller ska hon satsa på någon av de nybörjarbrädor som utvecklats de senaste åren?Tacksam för hjälp och tips!
Kanske finns någon tjej här på Konfen som har några tips?
MVH
/J&Lkate svarade 21 år, 8 månader sedan 8 Medlemmar · 8 Svar -
8 Svar
-
Brädan spelar ingen större roll i börja däremot RIGGEN! Så liten och lätt som möjligt så hon inte tröttnar. Nåt på 4 kvadrat med lätt mast brukar vara bra.
-
jag skulle välja en bräda som är precis tillräckligt stor för att man kan dra rigg på den. annars blir den snabbt för stor och du måste byta igen. försök att vara ute när det blåser ganske mycket (dock inte så mycket vågor!)i början så att du kan ha ett ganska litet segel typ 4.7-5.3 så blir det inte så tungt. att börja på en stor nybörjarbräda kanske gör att du lär dig lite snabbare men det är en dyr affär om du vill lära dig mer än nybörjarsegling. har du möjlighet att hyra grejer de första gångerna kan du nog tjäna på det.
tror inte det finns några “tjejbrädor” i nybörjarklassen.
lycka till! -
Det finns brädor som kan vara rätt kul även om man blir bättre, nybörjardamerna i GWC kör på bl a Starboard GO och F2 Discovery som är väldigt stabila men rätt kul även sedan man passerat det absoluta nybörjarstadiet.
Men visst, blir man duktig så vill man snabbt ha <100 l som småväxt tjej.. Men initieringsfasen blir så mycket lättare med en bra startbräda.
Använd heller inte för litet segel i början, man måste ha lite vind/kraft i det för att förstå och känna hur vinden fungerar. Jag tror att din tjej rätt snabbt kan hantera åtminstone 5.5 om det är ett modernt segel.
GWC har 6.0 och 6.5 vilket fungerar bra faktiskt tack vare att riggarna är så lätta.Lycka till!
/Kris -
Hallå.
Jo som sagt så är det nog ungefär samma saker för tjejer fast att de kanska bör ha en mindre eller åtminstonde lättare rigg och aningen mindre volym. Starboard har ju t.o.m. tjej modeller fast de är likadana som de vanliga fast med tjejig grafik.Jag kan tänka mig att ett mjukare segel kanske skulle vara mer lättanvändt för en tjej (?) någon som håller med?
Det finns ju mjukare segel för “lättviktare” så dessa borde ju passa alldeles utmärkt för tjejer.
Om man läser i SPkatalogen så tycks ju Rushwind Reach och Neilpryde Supernova vara lätta och mjuka segel som ska passa bra till tjejer. -
Jag håller inte alls med. Välj en bräda som flyter med marginal. Segla även i lättare vindar med en mindre och lätt rigg. Välj en bom med smalt grepp.
Det är alltid rätt att göra det så lätt för sig som möjligt i början. Se till att få grunderna på plats utan att det kostar för mycket kraft så går det bra mycket enklare, och framförallt är roligare, i början.
Moderna brädor, även de med rätt mycket volym och “nybörjarstämpel”, går fint att segla i rätt mycket vind. Blir man sedan såpass duktig att man vill köra i över tio sekundmeter och har koll, ja då är det bara att sälja sin nybörjarbräda eller behålla den (vilket jag skulle göra) för dagar med mindre vind och komplettera med en ny eller beggad mindre bräda.
Vill man göra vindsurfing tillgängligt för många så är det roligare om det går så lätt i början som möjligt. Det gör det inte med “en bräda som är precis tillräckligt stor för att man kan dra rigg på den”. Ett sådant tips är endast relevant för någon som är mycket entusiastisk och i stort sett redan har bestämt sig för att lära sig köra småprylar oavsett hur mycket tid och kraft det tar. För en sådan, ovanlig, person kan det vara helt rätt.
Men för majoriteten av de som vill pröva på vindsurfing och kanske (de vet ju inte) vill ta upp sporten så är det, enligt min mening, precis den här sortens råd som gör att folk uppfattar vår sköna sport som betydligt mer krånglig och otillgänglig än vad den faktiskt är.
När jag har lärt folk surfa på lite modernare, breda, brädor med en liten och lätt rigg (även i mycket lite vind) så är det verkligen skoj både för mig och den som lär sig att se hur snabbt man kan utvecklas (slag och gipp på en dag i de flesta fall). Hade jag släppt ut samma människor på “en bräda som precis flyter” så hade det inte alls varit lika skoj, vare sig för mig eller nybörjaren. Det är till och med så roligt att jag snart kommer att skaffa en ren nybörjarbräda för att låta kompisar testa sporten och själv kunna glida runt i lätta vindar och träna segelmanövrar. Eller bara plana runt i sommarvindar och ha det skönt.
Så – skaffa en nybörjarbräda eller en bred freeride med lite hållbarare konstruktion. Toppbrädor för nybörjare! tycker jag.
Till sist – nybörjarbrädor är inte bara för nybörjarsegling. De går fint att behålla som lättvindsbrädor och har dessutom ofta ett klart bra andrahandsvärde om man nu vill sälja. Men då har man ju lärt sig och vill fortsätta, så det är ett positivt problem tycker jag. Det är betydligt tristare att skaffa för “svåra” och små grejor från början. DÅ blir det DYRT.
Vart lite långt, det här. Men jag tycker att det smugit sig in en del “nybörjartips” här på konfen som går ut på att skaffa allt från freestylebrädor till beggade slalombrädor. Om inte personen som skall lära sig är väldigt entusiastisk, har klart bra förutsättningar (testat liknande sporter, vältränad) och verkligen vill bli vindsurfare från början så är dessa “råd” inge vidare för de allra flesta nybörjare. Tycker jag.
Surfa På!
-
Mycket bra inlägg av masse, som vanligt!
Det ska poängteras när någon frågor för det är så lätt när man själv kan segla och inte kommer ihåg alla slitsamma dagar med skrik och vrål som är allt annat än vackra…
Jag har själv tagit mig på ansvaret för min tjej och vi har köpt lite mindre saker till henne, men hon vet att hon vill och kommer ge järnet, ska man lotsa in någon på surfing går det inte att komma med en slalomraket med bredd 55 t.ex.Så, ska man gå the hard way(jag gjorde det) så får man ge sig f*n på det! Det är absolut inte omöjligt, men lite svårare kan det vara, men belöningen är ovärderlig!
-
Efter ett 15års-uppehåll (lekte med centerbordsplankor när jag var yngre) så började jag som halvnybörjare förra året. Jag köpte då en 130 liters RRD Avantride och lånar min sambos riggar. Kanon! Det jag känner framförallt är viktigt är det här med en lätt rigg tills man kan hängselen, och framförallt en smal bom. En sådan bom ger betydligt mindre kramp i underarmarna när man har små händer. Visst får inte riggen vara FÖR liten, men när man håller allt med armarna och får dra segel varannan minut så tappar man snart lusten med en för stor.
Brädan kommer nog hänga med ett bra tag! Köper jag en mindre senare så kan man alltid ha den kvar för svaga vindar. Sist jag var ute hade jag skoj, medan min sambo sjönk på sin “stora” bräda.
Lycka till! -
Tja!
Är en 50 kg tjej som surfar min tredje sesong nu. Började på en gammal Bic på ca 120 l. Så skaffa absolut inget mindre.
Den stora frågan är alltid det ekonomiska läget. Kan ni spendera mera pengar, shoppa prylar hos en surfshop. 170 l Starboard GO eller dylikt. Om inte: leta reda på en bred bräda med många liter. En stor freestyle kan också fungera bra (bred+volumös). Samma bräda kan fungera när man blivit lite duktigare. I sverige blåser det inte alltid så starkt, så för att få fler surfdagar, är det bra att ha en lite större bräda!
När det blåser väldigt starkt, kanske man kan inhandla sig en lite mindre bräda(volym mässigt sett) i ett senare skede.När det gäller riggen: Är hon lite lättare än dig kan ni andvända samma segeluppsättning. När du använder ex 5,5 har hon 5,0. Alltid ett segel mindre. Det tar mindre plats och är lite mer ekonomisk!
Andvänd absolut inte för litet segel. Man måste få känsla för hur vinden fungerar i seglet. Nyare segel från -00 är betydligt lättare. Vilket innebär att det är mer lätthanterligt!
Rekommenderar även en bom med smalare handgrepp.Annars så har alla före mig skrivit mycket kloka inlägg om diverse saker och ting. Det flesta moderna brädor idag har liknande egenskaper, så märket är inte så viktigt för nybörjaren. Det viktiga är som sagt bredden och volymen!
Ut och surfa nu, och ge inte upp!!!!
Logga in för att svara.