Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Vad kan vara fel med en generator?

• Vad kan vara fel med en generator?

Publicerad av mr_johan på 3 april, 2006 vid 17:08

bussen laddar inte. skruvade loss kolet och det såg bra ut. lossade generatorn och den snurrar lätt så några lager är inte paj heller. regulatorn vet jag inte hur man ska kolla den, kan man kanske mäta den på nåt vis? vad kan annars vara fel? vill helst inte byta generator.

mr_johan svarade 19 år sedan 7 Medlemmar · 24 Svar
  • 24 Svar
  • kris

Medlem
    3 april, 2006 vid 18:46

Jag har haft samma problem, har du mätt om den laddar alls?
    Jag behövde inte byta hela generatorn iallafall, verkstaden kunde renovera den billigt.

Minns inte vad felet var, men det var en liten pryl de bytte ut bara (jag är inte till så mycket hjälp va? :grin:) Men kolla noga att den laddar rätt om du byter något, verkstaden gjorde nämligen fel så bussen laddade 16 istället för 12. Kompisen som satt på passagerarsätet fram (med batteriet under) tyckte stolsvärmen var väldigt effektiv! När vi sen började hosta av kokande batterisyra var det dags att åka raka vägen tillbaka till verkstaden *s*

Obs, kolla jordflätan också, ibland är det något sådant enkelt.. Och såklart har du kollat batteriet? Det är klart du har, bara roligt att låta som att man kan detta.. 😉

• mr_johan

Medlem
    3 april, 2006 vid 19:21

har kollat allt det. men min stolsvärme e paj så kanske skulle flytta över batteriet till förarsidan och lämna in bilen på samma ställe som du:P.. har mätt spänningen både på batteriet och på generatorn, ca 12v på båda, något lägre vid belastning/drift.

• judo-freddan

Medlem
    3 april, 2006 vid 19:26
    mr_johan wrote:
    har kollat allt det. men min stolsvärme e paj så kanske skulle flytta över batteriet till förarsidan och lämna in bilen på samma ställe som du:P.. har mätt spänningen både på batteriet och på generatorn, ca 12v på båda, något lägre vid belastning/drift.

12V är på tok för lite vid laddning. 14,2-14,4 är normalt. Det vanligaste felet är trasig laddningsregulator. Annars är det 100% glapp någonstans eller kaputt generator.

• mr_johan

Medlem
    3 april, 2006 vid 19:38

har haft veck generatorn idag och stålbostat alla kontakter och kollat kolet. kolen ser fin ut(mycket kvar).. är laddningsregulatorn den grunkan som sitter på samma platta som kolet? sitter ju nån rund platta där på. eller är det den andra mojjängen som satt längre ner på generatorn och som jag trodde var en kondensator för det stog 22uF eller nåt på den.? den senast beskriva modellan var skruvad på generatorn och hade en sladd som satt med en kabelsko in i generatorn. eller sitter regulatorn nån helt annan stans? men vad mer kan pajja än regulatorn och kolet? brukar liksom hella generatorn packa ihop och gå och lägga sig för evigt?

• judo-freddan

Medlem
    3 april, 2006 vid 19:56

Vet inte så mycket mer om just generatorer och laddningsregulatorn än det jag sa faktiskt. Kan mer om det roligare stuffet ikring – extrabatterier och alla roliga förbrukare man kan ha i en surfbuss.. 😉 Du får vänta på att någon kunnig svarar.

• grozzny

Medlem
    4 april, 2006 vid 13:12

Hej,
    Låter generatorn normalt? eller låter den lite väl mkt kanske? Hade nåt liknande att min generator (iofs en hundkoja) inte laddade, gjorde först rent en massa men det hjälpte inte. Sen öppnade jag upp den och bytte ett kullager i den, typ det som satt längst bak eller hur man säger! Kullagret gick å köpa i en vanlig järnaffär, sen funka den grymt!

Kanske är värt att kolla?

//Anton

• svenne

Medlem
    4 april, 2006 vid 13:47

Oftast är det något runt om som är problemet, så länge kolen ser bra ut brukar det inte vara själva generatorn som är tras.
    Sitter det en svart liten plastkapsel på baksidan är det regulatorn annars sitter den i en egen sockel. Jag säger som J-F, testa med en ny regulator vilket du kan köpa billigt på Biltema eller Mekonomen.
    Om du inte är säker kostar det inte så mycket att låta en verkstad eller generatormek att testa generatorn.

Det absolut enklaste (och förmodligen löjligaste) felet är om laddlampan är trasig. Om inte varningslampan är hel så kommer inte generatorn att komma igång över huvud taget. Been there, done that… 😉

• mr_johan

Medlem
    4 april, 2006 vid 14:56

så det kan vara så enkelt som att lampan är paj. den funkar ju inte inte så ska kolla på den. köpte en heynes reparationshandbok men det fanns ju inget vettigt i den. bara massa blaha-blaha om att lämna in den på verkstad, inget om olika mätvärden mm vilket jag hade hoppats på. ska skruva ner panelen nu då och kolla lampan

• getwet

Medlem
    4 april, 2006 vid 15:04
    mr_johan wrote:
    så det kan vara så enkelt som att lampan är paj. den funkar ju inte inte så ska kolla på den. köpte en heynes reparationshandbok men det fanns ju inget vettigt i den. bara massa blaha-blaha om att lämna in den på verkstad, inget om olika mätvärden mm vilket jag hade hoppats på. ska skruva ner panelen nu då och kolla lampan

Knappast troligt att det är lampan, du hade mätt upp laddningen till 12 volt både vid batt och gen vilket är helt felaktigt värde. Om den ger bara 12 v vid gen så är det där någonstans problemet ligger. Sätter bra mycket på att det är fel på reg eller gen. Kolen kan vara helt ok men kollektorn kan vara sliten……kan vara…en lindning med dålig kontakt…kan vara…In med skiten till någon som mäter upp den sen vet du.

• svenne

Medlem
    5 april, 2006 vid 06:22
    getwet wrote:
    mr_johan wrote:

Knappast troligt att det är lampan, du hade mätt upp laddningen till 12 volt både vid batt och gen vilket är helt felaktigt värde. Om den ger bara 12 v vid gen så är det där någonstans problemet ligger. Sätter bra mycket på att det är fel på reg eller gen. Kolen kan vara helt ok men kollektorn kan vara sliten……kan vara…en lindning med dålig kontakt…kan vara…In med skiten till någon som mäter upp den sen vet du.

Om det bara är 12 volt, hur vet vi då att det inte är batterspänningen Johan mäter?
    Utan laddlampan börjar aldrig generatorn att ladda. Lampan är tillräckligt mycket belastning över lindningen för att magnetfältet ska alstras. Inget magnetfält – ingen laddning. Det är bättre att vara säker på den saken än att ta ut generatorn i onödan. Du behöver inte ta ur instrumentpanelen, du kan sätta en testlampa direkt på generatorn istället.

• getwet

Medlem
    5 april, 2006 vid 06:53

Ok, här kanske man har lärt sig något nytt. Menar du att generatorn inte laddar om lampan är trasig…….?

• svenne

Medlem
    5 april, 2006 vid 07:39
    getwet wrote:
    Ok, här kanske man har lärt sig något nytt. Menar du att generatorn inte laddar om lampan är trasig…….?

Bulls eye! 🙂

• getwet

Medlem
    5 april, 2006 vid 09:43

Det var faktiskt något nytt för mig, idiotisk konstruktion må jag säga! Har aldrig haft någon bil med ”lampa”, bara med ampere mätare. Den nye lille skiten har en iofs tror jag.

• mr_johan

Medlem
    5 april, 2006 vid 17:42

vafan, jag som köpte ny regulator-kol mojjäng idag och en bosch snubbe som kollade så den verkade bra. 270 kr och bilen laddar fortfarande inte…där va en skruv intill pluspolen som hade ett motstånd på ca 1000ohm till plus eller minuspolen(kommer inte ihåg vilken) när generatorn var bortkopplad. sladden som går därifrån borde då alltså gå fram till lampan eller? lampan ska alltså kopplas där emellan då va? vad för sorts lampa?

• mr_johan

Medlem
    5 april, 2006 vid 17:42

bör tillägga att jag inte verkar få nåt magnetfält runt generatorn, kännde med en liten mejsel

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Vad kan vara fel med en generator?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.