Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Vad kan vara fel med en generator?

• svenne

Medlem
    6 april, 2006 vid 07:58

Testade Bosch-snubben generatorn? Motståndet brukar vara parallellkopplat med laddningslampan. Laddlampan ska hänga på D+ (61).

Tror inte att du kan leta efter något magnetfält med en skruvmejsel.

• mr_johan

Medlem
    6 april, 2006 vid 09:55

bosh snubben sa först att det inte var värt att mäta generatorn för man va tvungen att plocka isär den.. jag skruvade sedan bort kol och regulator mojjängen så kollade han på banorna där kolet glider och mätte upp nåt och sa att den bör fungera?.. magnetfältet borde man ju känna med en liten magnetsk mejsel, den borde stöta ifrån eller dra.. ett tips jag fått iaf, men vad vet jag..
    svenne: vad menar du med D+(61)? och vad för typ av lampa är det? (så jag kan köpa en på vägen hem utan att behöva ta omvägen hem och kolla)

• svenne

Medlem
    6 april, 2006 vid 10:46

D+ eller 61 är koden för polen på generatorn där lampan är kopplad. Vilken lampa som ska sitta på riktigt får du kolla upp, men som testlampa kan du köra med en liten tre-wattare.

• surfridern

Medlem
    11 april, 2006 vid 22:09

jag orka inte läsa allt men jag skriver lite om detta i alla fall.
    det första. om lampan är paj så vet du det för när du har tändningen på och inte motorn går så lyser den och när den väl är igång så ska den slockna. om du inte bytt till nån annan generator eller gjort något annat expriment med generatorn så mät B+ vilket är den stora tjocka kabeln som går till batteriet.
    vilken spänning har du där?
    vilken spänning har du på batteriet?
    om det är olika spänning så är det kabelbrott eller glapp.
    för att få generatorn att ladda för att testa allt så kan du dra en kabel från D+ vilket är fältlindningen till en lampa på 2-4 watt och dra den kabeln till jord har jag för mig. mät sedan spänningen på B+ som ska gå till batteriet. vad får du för spänning? en generator ska ge mellan 13 och 14 volt.
    generatorn ger som lägst spänning på tomgångsvarvet.
    löste detta ditt problem?

• mr_johan

Medlem
    14 april, 2006 vid 14:56

har skruvat ner instrumentpanelen idag och kommit fram till att där bara sitter en liten led seriekopplad med ett 1/4 w motstånd.. detta sitter parallelkopplat med ett mer effekttåligt måtstånd, d.v.s. att dt större motståndet genererar en lagom ström och lysdioden bara segnalerar om nåt är fel. eftersom att lysdioden inte lyser så är det ju något fel iaf, ska ut och leta kabelbrott sen.
    Bara en sak som jag verkligen inte fattar.. varför laddar inte generatorn för att en lampa mellan D+ och jord är trasig. lampan ska ju ändå inte lysa, d.v.s. att det inte ska gå någon ström igenom lampan..? vad kan lampan då ha för betydelse? kan en 5 wattare funka att testa med? /det enda jag hittar här hemma..)

• judo-freddan

Medlem
    14 april, 2006 vid 17:09
    mr_johan wrote:
    har skruvat ner instrumentpanelen idag och kommit fram till att där bara sitter en liten led seriekopplad med ett 1/4 w motstånd.. detta sitter parallelkopplat med ett mer effekttåligt måtstånd, d.v.s. att dt större motståndet genererar en lagom ström och lysdioden bara segnalerar om nåt är fel. eftersom att lysdioden inte lyser så är det ju något fel iaf, ska ut och leta kabelbrott sen.
    Bara en sak som jag verkligen inte fattar.. varför laddar inte generatorn för att en lampa mellan D+ och jord är trasig. lampan ska ju ändå inte lysa, d.v.s. att det inte ska gå någon ström igenom lampan..? vad kan lampan då ha för betydelse? kan en 5 wattare funka att testa med? /det enda jag hittar här hemma..)

Jag tror någon här sa tidigare att generatorn inte kommer att ladda när lampan är sönder för att man ska fixa lampan direkt. Om lampan inte funkar och man inte vet om det så får man ju ingen förvarning om att batteriet håller på att dö..

• svenne

Medlem
    14 april, 2006 vid 17:48

Nej, jag skrev det för att det är så. Men eftersom du har den smartare lösningen med ett parallellkopplat motstånd så spelare inte lampan någon roll alls.
    En generator har inga permanenta magneter, vilket innebär att om du bara roterar axeln händer inte ett skit – förutom att du sliter på generatorremmen. Men när det läggs ström över spolarna kommer det att byggas upp ett magnetfält. Byggde du spikmagneter när du var liten? En spik, lite omlindad kabel och ett 9 volts batteri fungerar exakt likadant. Om inte kabeln över D+ är okej eller som på äldre elsystem där motståndet saknas och lampan är trasig så kommer inte generatorn att börja ladda. När laddningen är igång är motståndet genom lindningarna tillräckligt stort för att lampan inte ska orka lysa.

Är du säker på att generatorn är okej?
    Är laddreläet okej?
    Har du kontrollerat alla kablar som går till generatorn?
    Är du säker på att allt är rätt kopplat?..

• surfridern

Medlem
    14 april, 2006 vid 20:03

ja precis, gör som Svenne säger! eller så tar du med generatorn och åker till en firma som sysslar med generatorer. t ex generatorservice i uppsala som är mycket bra att ha att göra med. men det måste vara ett visst motstånd mellan D+ och jord. annars laddar inte generatorn! så är det, de funkar så! på en gammal bil, t ex min egen volvo amazon så sitter det bara en laddlampa. de fel som är vanligast med generatorer är följande
    trasig laddalampa
    kabelbrott
    generator remmen är av eller slirar (det sistnämnda brukar ju höras…)
    att jordningen är dålig till generatorn
    eller så har du dåliga kol vilket är väldigt vanligt.
    testa detta åh skriv här sen vad som var fel..

• mr_johan

Medlem
    15 april, 2006 vid 00:08

har vatt med generatorn hos en bilelektisk firma men dom va inte jätte glada över att se den. till slut mätte han lite och sa att den nog va bra. köpte ny kol och regulator. remmen är ok. alla + kabeln är ok och jorningsladdarna med. felkopplad kan den säkert vara eller så är det kabelbrott eller liknande på kabeln till laddningslampan. ska testa med en trewattare. om det funkar så bygger jag mig något eget patent och skiter i allt vw orginal, bara det funkar.. tror att jag hade ett motstånd på ca 1000 ohm mellan D+ och jord borde ju betyda att lindningen är ok.

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Vad kan vara fel med en generator?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.