Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › vad kombinerar man en 10 m2 med??
-
vad kombinerar man en 10 m2 med??
Publicerad av anonym-anvandare på 29 december, 2004 vid 13:48Har en ny 10 m2 Toro2, men vet inte om jag ska köpa en 12 och en 16 till denna eller en 14 och en kanske 18?
Är 10 och 12 onödigt nära varandra vindrange mässigt?tacksam för svar!
anonym-anvandare svarade 19 år, 10 månader sedan 6 Medlemmar · 10 Svar -
10 Svar
-
Det beror ju som vanligt på i vilka förhållanden du mest ska köra, hur bra du är och vad du väger.
De flesta verkar köra på tex 12&16, 10&14, osv om man bara ska ha 2 drakar.
s
-
tack svan, väger nu 73 kg, har flera drakar förut, men sålt och hållt på nu, så sitter med en Toro2 men hade tänkt att införskaffa mig två till, men är osäker på om 12 är onödigt nära?
Tack//
Patrick -
Helt klart för nära.
Ska du ha tre drakar så är kanske 10:an lite fel? Kör själv 9,13,17 men väger å andra sidan lite mer än dig. Du kanske borde satsa på 7, 10, 14. Men då har du å andra sidan ingen riktigt stor drake. Men det är ifos inte så jävla ball å köra med stora drakar. Är du en baddare på å kanta så satsa på 10,14,18.
Eller vänta förresten. Sälj Toron och köp SS 7,11,15.
/Freddan
-
ok Freddan, men är det ngn skillnad på val av strl om jag väljer mellan kites med höga Ar resp låga ?
-
Du väger inte mer än 73 kilo så 12 är nog bättre än 14 i ditt fall. 8 eller 9 istället för 10 eller 16 istället för 17 eller 18. Om du sen skall välja 16 eller 9 beror ju på när du skall använda kiten mest sommar eller höst/Vinter/vår. Sommar den större modellen och höst/vinter/vår den mindre.
12 och 16 är det många som kör med som väger så lite som du.
-
Svar till:
Har en ny 10 m2 Toro2, men vet inte om jag ska köpa en 12 och en 16 till denna eller en 14 och en kanske 18?
[/ QUOTE ]
Har du en eller två brädor? Om du har en hårdvindsbräda + en lättvindsbräda så klarar man sig långt på två drakar. Då skulle du kunna köra 14 + 10 och täcka väldigt stort vindområde
Välj drakar med samma AR, det skiljer så mycket i teknik emellan så det är svårt att kombinar låg AR och hög AR tycker jag (som har en av varje )
/J -
Svar till:
Har en ny 10 m2 Toro2, men vet inte om jag ska köpa en 12 och en 16 till denna eller en 14 och en kanske 18?
[/ QUOTE ]
Jag har en fin -04:a EH 14m2 som jag kanske ska sälja…
-
jag körde 9 och 16 ett tag gick men det var nog lite att ta i, mern 10 och 16 funkar nog! jag körde min 16 någon gång när andra var ute med 12 och 11:or (väger 75) rätt bra tryck men inte galet.
så jag tror helt enkelt att man kan ha allt från 7 kvm mellan drakarna till kankse 3 beroende på hur “petig” man är.
om jag va du så hade jag köpt en 15 eller 16 till 10:an.
Logga in för att svara.