• the_novice

Medlem
    21 april, 2006 vid 07:54
    Jester wrote:
    Och framförallt är det ingen fördel (snarare en nackdel) att ha speedbräda om vattnet inte är perfekt.. Därför jag själv valde en 80-liters slalombräda istället för en 50cm speedplanka.

Det är ju säkert helt rätt val för dig men man får ju inte heller glömma av kroppsvikten på seglaren här…
    ca 100kg (?) seglare på 80 liters bräda kräver väl minst ca 12 m/s för att det skall bli kul?
    68kg seglare på ca 50 liters bräda (50 cm bred?) tror jag också går igång i ungefär dem vindarna?

Men annars håller jag egentligen med om att en slalombräda nog går bättre och fortare under våra förhållanden….

• oscar

Medlem
    21 april, 2006 vid 07:56

Det coola med en slalom är ju att man kan bränna omkring for som satan, lägga G-force gippar och LÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅNGA hopp. En speedbräda går ju rakt fram, hur kul är det att åka tåg?

• jester

Medlem
    21 april, 2006 vid 08:11
    The_Novice wrote:
    Jester wrote:
    Och framförallt är det ingen fördel (snarare en nackdel) att ha speedbräda om vattnet inte är perfekt.. Därför jag själv valde en 80-liters slalombräda istället för en 50cm speedplanka.

Det är ju säkert helt rätt val för dig men man får ju inte heller glömma av kroppsvikten på seglaren här…
    ca 100kg (?) seglare på 80 liters bräda kräver väl minst ca 12 m/s för att det skall bli kul?
    68kg seglare på ca 50 liters bräda (50 cm bred?) tror jag också går igång i ungefär dem vindarna?

Men annars håller jag egentligen med om att en slalombräda nog går bättre och fortare under våra förhållanden….
    tom 105 kg+… Men det är inte volymen jag tänkte på, utan att bottenformen på speedplankorna är optimerade för plattvatten. Nu är väl dessa produktionsspeedbrädor inte så hysteriskt plattvattenberoende, och jag har för mig att Ola skrev att Starbords kommande bräda även fungerar i lite choppigare förhållanden.

• the_novice

Medlem
    21 april, 2006 vid 09:00

Jo, det är ju sant att en kort bräda med lite rocker inte blir ngt vidare i choppigt vatten. Prokids sonicen borde ju ändå kunna funka bra eftersom det är just en slalom bräda för småväxta och inte en speedbräda för storvuxna…

Hade jag haft spons så hade jag nog skaffat en bara för att det vore jäkligt kul att testa!

• ola-h

Medlem
    21 april, 2006 vid 09:12

OK, 105 kg + ca 20 i utrustning, blir 125 kg. 80/125=0,64, 0,64*(68+20)=56, dvs en speedbräda på knappa 50 liter kommer trots allt bli signifikant mindre i “relativ volym” än vad 80 liter är för 105 kg Jesper.

Som sagt kallas dock Starboards speedbräda inte iSonic för inte. En grundtanke med iSonicconceptet är “användarvänlig snabbhet” även i svåra förhållanden. Enligt uppskattningar från annat håll hävdas att en lättviktare med verkligt bra känsla, småbrädesvana och teknik skall kunna plana redan vid 7-8m/s och vara helt komfortabel vid 10. Uppskattningar från samma håll menar också att planingströskeln hos speedbrädan mer än någon annan bräda i sortimentet påverkas av seglarens vikt. Om det sedan är kul i de lätta vindarna vindarna kanske är en annan fråga.

• canoya

Medlem
    21 april, 2006 vid 11:13

Nån gång i början på 90-talet byggde jag och brorsan en speedbräda som var nånstans 235×40 eller nåt. Den har bara blivit använd 2 gånger tror jag. Jag körde den på Vandet Sö (sjön vid Klitmöller) med 4,4 kvm om jag minns rätt. Att vattenstarta den var lite som att starta med vattenskidor och krävde bra tryck i seglet, men väl i planing så gick den på väldigt kort planingsyta och kändes som att den klarade choppigt vatten med bra kontroll.

Brorsan körde den en gång i Fiskebäck med 4,6 vet jag. Han har brädan på vinden fortfarande. Om nån är sugen går det säkert att ordna provsegling. Tyvärr har den US-box, vilket kanske inte är optimalt på en sån bräda.

Mycket svammel för att säga att den hade en extremt tydlig planingströskel. Utan planing gick det i princip inte att segla alls, utan man sjönk med fenan mot botten och fick ligga och vänta på tillräckligt tryck för att kunna starta igen.

• the_novice

Medlem
    21 april, 2006 vid 11:38
    Ola H. wrote:
    Enligt uppskattningar från annat håll hävdas att en lättviktare med verkligt bra känsla, småbrädesvana och teknik skall kunna plana redan vid 7-8m/s och vara helt komfortabel vid 10.

Det där låter lite som något Ian Fox skulle kunna ha sagt? Tyvärr är det inte så många här som håller med honom, men det är ju en helt annan tråd…

Personligen tycker jag inte att det är speed i vindar under 10m/s, utan möjligen lättvinds-slalom, säkert perfekt för 7.5 och 115 isonic tex..

Senast det var lite goa gubbar ute i Askim och det blåste lite drygt 10m/s så kunde jag ha kört 5.3 (om jag inte lämnat det hemma), medans dem flesta körde 6.5-6.7 och speedjanne hade lagom drag med sitt 7.5 och 80cm bred bräda… :tongue:

• the_novice

Medlem
    21 april, 2006 vid 13:46

Såg just måtten på speed-brädan “Voici les dimensions du cure-dent extrême : 218 cm x 46.5 cm x 50 L”

Om en vuxen, icke dvärg, planar i 7-8 m/s med denna brädan så skulle jag bli väldigt förvånad…

• Knatte

Gäst
    21 april, 2006 vid 14:21
    The_Novice wrote:
    Såg just måtten på speed-brädan “Voici les dimensions du cure-dent extrême : 218 cm x 46.5 cm x 50 L”

Om en vuxen, icke dvärg, planar i 7-8 m/s med denna brädan så skulle jag bli väldigt förvånad…

Tror att man måste vara från downunder och surfa på Sandy point för att komma i planing innan 10 m/s 😉 😉

• boman

Medlem
    21 april, 2006 vid 17:50

Personligen tycker jag inte att det är speed i vindar under 10m/s, utan möjligen lättvinds-slalom, säkert perfekt för 7.5 och 115 isonic tex..

aaauummmhh Och allt mellan 10-20m/s är hårdvindslalom sen kommer speed… tycker jag…
    Nä det gör jag inte. tycker att speed finns i alla vindar i all utrustning som är gjorda för fart.

• the_novice

Medlem
    21 april, 2006 vid 18:59

Okej, vad speedar du med för grejor i 7-8m/s då, förutom formula prylar?

• boman

Medlem
    21 april, 2006 vid 20:08
    The_Novice wrote:
    Okej, vad speedar du med för grejor i 7-8m/s då, förutom formula prylar?

Med en Fanatic falcon 36 fena och ett 7,4 ger bra fart i dom vindarna. (formula prylar äger jag inte längre)

Tycker bara att det är kul hur vi börjar skilja på slalom och speed, var går gränsen mellan slalom och speed för oss i svedala är det prylarna på 50L, vindstyrkan, stället vi seglar på eller sättet att segla.
    Om 2 år kan vi nog köpa renodlade speed brädor på 115L för 7-8m/s for sure!

• svanvik

Medlem
    28 april, 2006 vid 13:20

Skillnaden är väll just att vid slalomsegling skall man vara snabbast runt en bana. Den absoluta hastigheten är inte särskillt intressant bara man är snabbare än de andra under rådande förhållanden. Vid speed segling jagar man toppfart.

• jester

Medlem
    28 april, 2006 vid 13:47

Har du beställt något nu, Ola?

• rasmus_w

Medlem
    28 april, 2006 vid 23:27

En sak jag skulle vilja säga är att om man skaffar en liten slalom bara för att speeda tycker jag nästan man missar nåt: riktigt feta layowns. Hade jag en slalom skulle jag öva laydowns som fan, en fet laydown är bland det grymmaste man kan göra på bräda anser jag.

Och så klart, all farten man får när man kör slalombräda och full macka i ett racesegel vill man ju rätt gärna utnyttja till tokfeta hopp. Många av historiens fetaste hopp har gjorts med fullmaxade slalom- och speedkit.

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.