Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Vad kör ni 2007?

• basse

Medlem
    13 november, 2006 vid 15:56

Tycker det är lättande att läsa lite här och få klart för sig att man inte har några prylar alls att tala om. Har ju bara 5 brädor 4 master 7 segel 3 bommar… men då är vi 2 på det.

Kör hårt!

• speedjanne

Medlem
    13 november, 2006 vid 16:29

Snälla Hankloose kan inte du lägga upp din lista också….inkl vågprylarna

Surfan.. varför i H-E kallas din 24 deboichetfena för”upwind”?

• tobhed

Medlem
    13 november, 2006 vid 21:04
    Speedjanne wrote:

Hmm, där sa du något… någonstans ute i garaget har jag en Fanatic Freewave 78, Neil Pryde Combat 4,4 5,0 samt 5,7 – i princip helt orört. Aj-aj-aj…

• surfan

Medlem
    13 november, 2006 vid 21:17
    Speedjanne wrote:

Fråga deboichet vet ej det borde vara downwind

• jester

Medlem
    13 november, 2006 vid 22:05

På Deboichets hemsida har dom ett mellanslag mellan up och wind… Då dom är grodätare, och inte kan engelska så bra, gissar jag att dom menar hårdvinsfena??

Dom har en av världens fulaste hemsidor iaf…

EDIT: Blev en rolig felstavning ovan, så jag låter den vara kvar, men menade självklart hårdvindsfena… 😀

• getwet

Medlem
    14 november, 2006 vid 08:47
    surfan wrote:
    Speedjanne wrote:

Fråga deboichet vet ej det borde vara downwind

Är inte dina Debbar ganska breda hela vägen ned Surfan? Det borde betyda mycket lyft och med det bra upwind. Jag förmodar att det är så det är tänkt. Jämför med Select speed 24 så är skillnaden markant, men den är en renodlad downwind.

• getwet

Medlem
    14 november, 2006 vid 08:48

Jag är en hårdvinsfena….

• tobhed

Medlem
    14 november, 2006 vid 12:39
    getwet wrote:
    Jag är en hårdvinsfena….

Du menar att du ät bred hela vägen ned?

• tobhed

Medlem
    15 november, 2006 vid 12:05

Här är en kille som har mer saker än vad ni har (scrolla ner på hans sida). Vad som är bra är att han bilder på många, väldigt bra fenor.

http://www.surf-fascination.com/stuff/stuff2005.htm

• joth

Medlem
    15 november, 2006 vid 12:38

Skulle vara kul och veta om han hinner segla alla dom brädorna och verkligen testa igenom alla dom fenorna.

Men intressant att fenorna för weed var så smala och lite spetsiga. Borde ge mindre motstånd helt klart. Jag har bara weedfenor med stor yta och som är relativt tjocka. Blir inte snabba då direkt.

Undra vart man får tag på den typen av fena i Sverige?

/Jonas

• jester

Medlem
    15 november, 2006 vid 13:05

Tekknosport tillverkar flera av Lessachers fenor. Tror Surfcompaniet är gen. agent för dom. Kör själv en Lessacher Chameloen 28, och den funkar fint. Körde med den på F2 Speed Challenge i TT.

• imported_macts

Medlem
    15 november, 2006 vid 13:14
    tobhed wrote:
    Här är en kille som har mer saker än vad ni har (scrolla ner på hans sida). Vad som är bra är att han bilder på många, väldigt bra fenor.

http://www.surf-fascination.com/stuff/stuff2005.htm

Shit ! thorsten hade mycket grejjor han…..

• the_novice

Medlem
    15 november, 2006 vid 15:48
    joth wrote:
    Skulle vara kul och veta om han hinner segla alla dom brädorna och verkligen testa igenom alla dom fenorna.

Men intressant att fenorna för weed var så smala och lite spetsiga. Borde ge mindre motstånd helt klart. Jag har bara weedfenor med stor yta och som är relativt tjocka. Blir inte snabba då direkt.

Undra vart man får tag på den typen av fena i Sverige?

/Jonas

Det är enklast att beställa direkt från Wolfgang, http://cameraid.com/lessacher/

Jag har 2 st Hyper Duo (30 och 34 cm) som jag kört på HS 96 och Sonic 85.
    Jag är lite skeptiskt till just konkaverna, tycker det blir en lite degig känsla jmf med en mer traditionell slalom fena där man har en väldigt direkt känsla. Man får inte lika lätt spinn-out som med en vanlig fena men det skulle kunna komma från cutouten vid basen som ju är en etablerad lösning.

• joth

Medlem
    16 november, 2006 vid 09:23

När det talas om fenor så har jag en fråga. Jag har just nu en freeridebräda men kommer skaffa slalom så småningom.

Men jag vill skaffa några nya fenor för att få liv i mina prylar. Så kan jag hitta några bra fenor som kan passa freeridbräda på 105 liter som jag sedan även kan utnyttja på en slalom på 80-90 liter. Tex fanatic falcon 80 eller 90. Jag skall anv freerace segel mellan 5.5 och 7.5. Väger 73KG.

Vad skulle kunna fungera. En 30 och en 34 rak freerace/slalom fena och kanske någon weed på 30 eller kommer detta bli fel på endera brädtypen?

Jag har begränsad budget men vill komplettera mina 2 shallow water weed fenor men något rajjsigare. Ev både någon snabbare weedfena och någon rak fena. Habo ljung där jag mest surfar har gott om tång nästan hela sommarhalvåret.

Tacksam för förslag!!!

//Jonas

• jester

Medlem
    16 november, 2006 vid 10:06

Det finns stor risk att det inte kommer fungera, Joth. I stort sett alla slalombrädor kör med tuttle-box medans dom flesta freerajdare kör med powerbox. Surt men sant…

Annars är ju Selects fenor bra, och lätta att hitta. Samma gäller väl numera Curtis/G-sport.

Sida 2 av 5

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Vad kör ni 2007?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.