Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Vad kör ni 2007?

• fredrik-ygge

Medlem
    16 november, 2006 vid 10:30
    Jester wrote:
    Annars är ju Selects fenor bra, och lätta att hitta. Samma gäller väl numera Curtis/G-sport.

Vad säger du allmänt om Select vs. Curtis Jester (och andra)? Min lilla erfarenhet är att jag nog gillade Curtis betydligt bättre. (Hade en för Powerbox som jag köpte av just Jester – nu har jag ingen sådan bräda och har sålt fenan.)

Har testat Select Evo. Tjöt som en vissla. Slipade om den enligt råd här på konfen och den tystnade, men det kändes konstigt att behöva forma om fenan själv i efterhand.

Kör också Select Viper Slam. I hård chop och full fart ger den också ifrån sig visselstötar. Undrar om jag skall slipa den också …

Tror jag upplevde Curtisen som något mjukare. Fick aldrig spin-out med den hur jag än gjorde. Med min Slam händer det.

• joth

Medlem
    16 november, 2006 vid 10:38

Som tur är så är min freerajjdare med Tuttelbox så det är därför mina tankar till att köpa fenor som jag kan ha till fler brädor.

Har kollat på Gsports fenor. Verkar fina men tycker det känns som att fenorna skall vara så attans långa/djupa i förhållande till storlek på segel. Jag har inte lust med att köra en 38 fena till 7.5 segel. Känns som tex lessachner har mindre fenor men som ändå klarar hyffsade storlekar, tex deras project Eleven Slalom Duo Cut 30 som kan klara 7.5 segel utan problem. Har min vikt betydelse och kan jag då anv mindre fenor. Kan man ha en grundare fena så är det ju bättre tycker jag.

//Jonas

• jester

Medlem
    16 november, 2006 vid 10:58

Beror ju lite hur mycket du vill kunna höjda. Är du lite lättare och har lite känsliga fötter, så kan man köra med mindre fena. GSports fenor är ganska smala, vilket innebär att det krävs lite längre fenor. Egentligen borde dom skriva ut ytan på fenan då den i många fall är mera relevant än hur djupa dom är.

Sedan är det svårt att jämföra fenor ibland. Ja, min förra Curtis var grymt trevlig, men har inte kört en sådan på mina nya brädor. Select visslar lite, och det är väl inte så bra men brukar försvinna om man slipar lite. Än så länge tror jag inte att det är fenorna som begränsar våra toppfarter… Gäller väl att hitta en fena man trivs med, helt enkelt. Och sedan köra in sig på den.

• joth

Medlem
    16 november, 2006 vid 11:09

Yta och tjocklek borde väl ändå påverka farten en del tycker jag. Är efarenheten att de flesta av slalomfenorna är tunna. De fenor jag har nu är rätt tjocka och har stor yta.

Får kolla lite till på detta… Har ni något beggat till bra pris så kanske det kan vara intressant. Skall vara tuttel och helst G10 och inte fullcarbon.

Tack för tipsen så länge!!

//Jonas

• getwet

Medlem
    16 november, 2006 vid 13:42

Här hemma i Sverige, på både choppigt och och inte alls bra förhållanden för speed (det normala här) så misstänker jag att en fena med bra lyft gör sig bättre än de riktigt avancerade speedfenorna. En slalomfena borde därför vara bättre för de flesta att använda som “allround” fartfena.
    Förmodar att tunna speedfenor kommer till sin rätt i farter på 35+, först då börjar det bli bra lyft i dom. En slalom som är aningen fetare och mer yta ger i sin tur bättre höjdtagning, tidigare planing och faktiskt, tror jag iaf, en högre fart i våra förhållanden. Garanterat kommer man att få en bättre average pga av en jämnare fart.
    Min egen iaktagelse (kör enbart med speedfenor när det blåser på ordentligt, från 30cm och nedåt) är att toppfarten inte blir fullt lika hög (2sec) men däremot blir oftast averagen högre beroende på en jämnare fart med slalomfenor. Speedfenorna däremot har en tendens att förlora farten när vinden inte vill till ordentligt eller att det är choppigt. Framförallt i byig vind så är speedfenan riktigt jobbig.
    För att speedfenan verkligen ska få göra sitt så krävs det en hel del, riktigt bra vatten, sjutusan till vind och mycket höga farter.
    Därför tror jag att de flesta egentligen kommer att gå fortare med slalomfenor av mycket hög kvalite. Men det kan väl ligga en liten speed 26 i bagen också, ifall den däringa dagen dyker upp med perfekta förhållanden.

• tbsurf

Medlem
    16 november, 2006 vid 15:57
    getwet wrote:
    ……………Men det kan väl ligga en liten speed 26 i bagen också, ifall den däringa dagen dyker upp med perfekta förhållanden.

Micke, hur tror du den här hade gått i Holland senast?
    Shit vad jag saknade en sån här då

:tongue:

• the_novice

Medlem
    16 november, 2006 vid 17:32
    joth wrote:
    Har kollat på Gsports fenor. Verkar fina men tycker det känns som att fenorna skall vara så attans långa/djupa i förhållande till storlek på segel. Jag har inte lust med att köra en 38 fena till 7.5 segel. Känns som tex lessachner har mindre fenor men som ändå klarar hyffsade storlekar, tex deras project Eleven Slalom Duo Cut 30 som kan klara 7.5 segel utan problem. Har min vikt betydelse och kan jag då anv mindre fenor. Kan man ha en grundare fena så är det ju bättre tycker jag.

//Jonas

Gsport fenorna upplever jag inte som särskilt annorlunda storleks mässigt med andra slalom fenor, möjligen är profilen lite kraftigare faktiskt. Jag har kört 8.5 och en 38cm SR6b fena.

Wolfgangs rekommendationer får man ta med en nypa salt, tror att det möjligen skulle kunna stämma på plattvatten (men det har vi ju inte här) men jämfört med andra slalomfenor så är Hyper Duo faktiskt mindre till arean för en given längd. Det där att dom inte får spinn-out lika lätt betyder inte att man kan köra med mindre fena som jag upplever det. Det är väl bara så att stall gränsen är flyttad/mindre destinkt, men man måste ju fortfarande få ett visst lyft från fenan för att det skall funka. Jag med 30 cm Hyper Duo till 5.6 men bara när det är fullt tryck, annars funkar faktiskt en North Shore Ultra slalom på 30 cm bättre (mer lyft).

Är det någon som har en Ultra slalom på typ 32-34 cm till salu?
    Tycker dom är jäkligt goa, påminner väl lite om Tectonics Gold Wing i shapen men dom är ju ännu svårare/dyrare att få tag på…

• getwet

Medlem
    16 november, 2006 vid 19:50
    tbsurf wrote:
    getwet wrote:
    ……………Men det kan väl ligga en liten speed 26 i bagen också, ifall den däringa dagen dyker upp med perfekta förhållanden.

Micke, hur tror du den här hade gått i Holland senast?
    Shit vad jag saknade en sån här då

:tongue:
    Den där skulle ha gjort gott i Holland….

• hankloose

Medlem
    16 november, 2006 vid 20:32
    Speedjanne wrote:
    Snälla Hankloose kan inte du lägga upp din lista också….inkl vågprylarna

Ok! Vi börjar med brädorna:

Fanatic speed 07
    Fanatic slalom 80 07
    F2 Slalom Small 90 06
    Tabou Manta 68 05

Rs 6 5.0 5.8 6.7 7.8
    Master X9 3.70 till 4.90
    Bommar X9 3st 1.95, 2.10 2.35

Våg kit

Tabou Da curve 79 05
    Fanatic freewave 88 06

Combat 07 3.7 4.2 4.7
    Alpha 5.4 Excess 5.9

Fenor: Tabou 40 cm Curtis Sr6b 36 Select Evo 33, 29
    Tectonics Goldwing 26 Select Lightning 30

Sen har man ju den sämsta bilen av alla Ford Mondeo 93 18000 mil suck

• tbsurf

Medlem
    17 november, 2006 vid 08:56
    The_Novice wrote:
    ……………..påminner väl lite om Tectonics Gold Wing i shapen men dom är ju ännu svårare/dyrare att få tag på…

Tectonics gör grymt fina fenor, obs att det är falcon f1 som går bäst för speed, inte gw
    Och jämfört med c3 känns dom inte speciellt svåra att beställa (men dyra kanske 🙂 )
    http://www.tectonicsmaui.com/

Är det någon/några som funderar på att beställa så hör av Er så kan vi beställa tillsammans och dela på fraktkostnaden

• jester

Medlem
    17 november, 2006 vid 13:55

Hmmm. dom där var ju inte direkt gratis, men ser ju fina ut. Kontakta mig innan beställning så får jag ta ställning till om plånboken tillåter nån fena eller två…

• tbsurf

Medlem
    17 november, 2006 vid 15:19

Dyrt skit de där tectonics

• the_novice

Medlem
    17 november, 2006 vid 16:55

Hur ser dom ut i verkligheten då?
    Tror nog att jag skulle kunna Photoshoppa snyggare än det där, dom har ju kört med dom bilderna i flera år nu…

Till deras list-pris så tillkommer ju både frakt och moms. Då är det nog både enklare och billigare att köpa av Deboichet, ett par SL2 hade ju suttit fint…
    Är det förresten en sån som surfan står och smeker i en känd Lbj film?

• surfan

Medlem
    17 november, 2006 vid 18:10
    The_Novice wrote:
    Tror nog att jag skulle kunna Photoshoppa snyggare än det där, dom har ju kört med dom bilderna i flera år nu…

Till deras list-pris så tillkommer ju både frakt och moms. Då är det nog både enklare och billigare att köpa av Deboichet, ett par SL2 hade ju suttit fint…
    sämmer bra det!

• jester

Medlem
    17 november, 2006 vid 18:54
    The_Novice wrote:

Beställ nu så har du dom lagom till maj nästa år. Om du har tur…

Sida 3 av 5

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Vad kör ni 2007?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.