Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › Vad kör ni på 2008?
-
Andersbq: Men du är väl inte sponsrad utan bara en duktig affärsman:-), eller har jag fel? Det jag hört (ej race/speed seglare) är iaf närmare den procentsats jag nämnde, kan kanske vara som så att ”speedare” inte får lika mycket…
-
Hankloose;443345 wrote:Intresse klubben antecknar! Suck….Surfarn ska du inte räkna upp vilka boardbags och skruvmejslar du har oxå(-;
Jo, men det vill ja inte för då skulle du bli riktigt avis 😉
-
Oregistrerad
Gäst7 februari, 2008 vid 21:13@kinetic 443441 wrote:
Benke: Jag ”prutade” 1000 på ett CodeRed (nytt) som jag INTE köpte…Det är ordentliga marginaler på surf-prylar, köpte ju mitt SSR 7.6 ”kartongnytt” för ca 4400 inkl frakt, o då hade ÅF ändå marginal (listpriset var 769 Euro). Eftersom ingen sponsrad kommer våga (?) ge sig in i diskussionen o ”avslöja sanningen” så får var o en bilda sin egen uppfattning…Huvudsaken är ju egentligen inte vad man gett för sina prylar utan att de passar bra samt att man anser själv att man gjort en god affär
”Det är ordentliga marginaler på surfprylar”blabla…
å nej inte en till…Rs racing kostar ju 5000 i inköp + overheadkostnder
Det är väl bara och knalla in på butiken och köpa ett severne ssr 08 för 4400, lycka till
Hade iofs inte spelat någon roll om man hade haft bra marginaler eftersom det inte finns någon omsättning. -
Suck…det är väl upp till varje ÅF att avgöra hur mycket/lite han kan sälja ett segel (eller bräda) för…Jag har aldrig sagt att det är lätt att köpa billigare, vissa säljare tar hellre en lägre vinst o på så vis får de kanske en kund som köper fler produkter vilket gör att de ändå klarar sig så att säg…
-
Oregistrerad
Gäst8 februari, 2008 vid 09:21Ni som sitter och e avundsjuka på så kallade team seglare med lite rabbatter,det e bara å vända sig till Deutschland så har ni bäst rabatter av alla. Dom ligger lätt 30% under svenska butikers rikt. Vem pyntar 15 papp för en 08 F2 vågis eller 14 för en isonic? The history repeats itself.
-
Oregistrerad
Gäst8 februari, 2008 vid 14:12…Det är ordentliga marginaler på surf-prylar…
Ja det är väl för den goda lönsamheten som det finns så många surfbutiker. Speciellt butiker som livnär sig till 100% att sälja surf. Jepp vilken lukrativ bransch vi har här… grymt de täljer guld…
Vilket snack.
Du kan vara lugn ingen av teamsurfarna som hänger i detta formuet är ens i närheten av att få igen utlagda pengar efter en säsong. Ej ens om det är kartongnya.
De riktiga sponsorena är fasktiskt teamseglarna som sponsrar marknaden med kanonprylar till allt för låga priser.
Vad glad att dom finns!
-
Dubbel-suck…Marginalerna är stora men du har rätt i att det inte är helt lätt att få en surfbutik att ”gå runt”, men det beror ju på att markanden är liten…
-
kinetic;443606 wrote:Dubbel-suck…Marginalerna är stora men du har rätt i att det inte är helt lätt att få en surfbutik att ”gå runt”, men det beror ju på att markanden är liten…
Alltså slutsats=Det finns ingen större underlag för sponsring har du ju nästan kommit på själv ovan.
Och marginalerna på racesegel är inte så stora, förutom om man lyckas betala Neilpryde-pris på Severnesegel, eftersom dom i princip inte har någon R&D, Jesper Orth verkar ju göra allt själv.
Han verkade ju vara rätt nöjd med att sy lite segel i Geraldton och få bo kvar i Australien.=billigt -
40 % rabatt verkar rimligt för mycket duktiga seglare. Jag tänker så här:
En ny bräda kan vid årets slut kanske säljas begagnad av den sponsrade för 60 % av sitt nypris. Om den sponsrade hade fått en högre rabatt än 40 % skulle det innebära att windsurfingbutiken ”gav bort” pengar till den sponsrade . Detta måste ”ta emot” för windsrfingbutiken med tanke på att marknaden är liten osv…
Eller tänker jag fel?
Filip
-
Om man tar Naish som exempel så kostar de ca 12500 i butik, med 40% rabatt betalar en ”teamrider” ca 7500. Inpriset på en sådan bräda (vilket iofs kan variera beroende på hur stort antal brädor de köper hem osv) ligger gissningsvis kring 5000 exkl moms. ”Teamridern” får alltså köpa brädan för 6000+moms, dvs ingen förlust för säljaren men säkerligen ingen marginal som räcker till o täcka övriga kostnader…Men å andra sidan så kan kanske dessa ”sponsrade” seglare värva nya kunder varvid butiken säljer fler brädor o detta gör ”sponsringen” lönsam i slutändan.
-
Getwet: 😀 Du har bakbundna händer 😀 Men erkänn att spekulationerna är mycket nära sanningen 😀 Vågar du kommentera 😀 ? (”Ingen kommentar” räknas inte 😀 )
-
@kinetic 443740 wrote:
Getwet: 😀 Du har bakbundna händer 😀 Men erkänn att spekulationerna är mycket nära sanningen 😀 Vågar du kommentera 😀 ? (”Ingen kommentar” räknas inte 😀 )
Egentligen är teampriserna fullständigt ointressanta eftersom det är en deal mellan seglaren och ÅF. ÅF har en förväntning att personen ifråga på ett eller annat sätt kan bidra till antingen ökad försäljning, eller att man kan medverka på ett eller annat sätt för det företag man representerar, så fungerar det inom all näringsverksamhet som information för den som inte redan visste det!
Jag har defintivt inte mina händer bakbundna eftersom jag inte själv säljer något fabrikat såsom du gör, däremot representerar jag ett fabrikat som håller en mycket hög kvalitet samt är mycket lyhörda för de signaler som även vi lokala/nationella seglare ger, och det är också en av anledningarna varför jag valde just det märket. Jag har blivit erbjuden även ett annat fabrikat men avböjde just pga att jag insåg min begränsning att påverka och då var det inte alls lika intressant. Mitt avtal med den ÅF som jag representerar innebär att jag ska vara mycket uppriktig och korrekt i uppfattningen om materialet och förmedla vad som är ”skit” och vad som är bra för att tillgodose ÅFs kunder på bästa sätt. En mycket viktig anledning till varför många blivit teamriders i det teamet jag tillhör beror just på att vi inte backar för någon typ av kritik, oavsett om den är negativ eller positiv.
Samtliga teamriders har fått en konkret uppgift att testa material, beskriva och bedöma hur vi upplever materialet för att tillgodose kunderna med det bästa som finns, och inte leverera crap! Tro det eller ej, men man lyssnar på oss trots att det skiljer tusentals km mellan våra adresser.Ekonomiskt finns det naturligtvis fördelar med att var en teamrider, men ingen kan väl vara så dum så man tror att vi tjänar pengar på det….HALLÅ! Det är en utopi att tro något sådant och jag kan bara avsluta detta med att alla vi i Sverige är entusiaster som brinner för det vi gör, och jag själv skiter i kostnaden så länge jag njuter av det jag gör istället för att avundas, är det svar nog Kinetic?
-
Oregistrerad
Gäst9 februari, 2008 vid 00:38@kinetic 443740 wrote:
”mycket nära sanningen”
ärligt: ingen har väl haft mer mer fel sen Rasmus W s fornstora dar (för ett par år sen)
Resten i tråden vet ungefär, (förutom filipl)
Logga in för att svara.