Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Vad kostar det att driva en surfbuss?

  • Vad kostar det att driva en surfbuss?

    Publicerad av Trikare på 6 mars, 2005 vid 09:47

    Har förstått att man ska ha en Transporter den långa.
    Men vad kostar det att försäkra en sån ca.
    Ska man ha hel eller bara trafik. Är värdelös på sånt.
    Vad har ni för utgifter på er buss.
    Vill gärna se svar från dom som har reggad liten lastbil och inte.

    getwet svarade 19 år, 6 månader sedan 11 Medlemmar · 15 Svar
  • 15 Svar
  • mag

    Medlem
    6 mars, 2005 vid 10:31

    Räkna med att det alltid är dyrare än du tror från början. Alltid något som ska fixas, byggas om, lagas, byggas till, köpas extra etc.

    Lastbilsreggad 1996 lång
    Skatt 2004 innan höjning 1000kr
    Försäkring 6600kr men jag vet att andra betalar mindre
    Besiktning 480kr

    Ska försöka regga om till husbil 2005 efter ombyggnation för att spara försäkring.

    Har du ingen plats att mecka så får du räkna med en service med oljebyte per år, 1000kr.

    Men sen tillkommer goa kamremmar, däck, oljebyte automatväxellåda till vår denna säsong så, 10.000kr till blir det nog minst.

    /Magnus

  • judo-freddan

    Medlem
    6 mars, 2005 vid 15:56

    Jaså, är det det man ska ha? smirk.gif Får jag fråga vad det var som diskvalificerade Fiat Ducato, Toyota Hiace, Mercedes Sprinter, Cheva Diesel m.m?

    Själv har jag en Peugeot Boxer. Jag garvar av skadeglädje varje gång jag ser det klaustrofobiska innanmätet på en Transporter, hehe hoho.. grin.gif

  • patrikol

    Medlem
    6 mars, 2005 vid 18:14

    Visst kvalitén och hållbarheten. smile.gif

  • the_novice

    Medlem
    6 mars, 2005 vid 20:05
  • mag

    Medlem
    7 mars, 2005 vid 08:44

    Som tidigare sagts – en Toyota Hiace är grymt bra. Och det finns fler alternativ, speciellt om man vill ha högre eller längre eller billigare.
    /Magnus

  • judo-freddan

    Medlem
    7 mars, 2005 vid 11:22

    Kvaliteten på vadå? Motormässigt har jag förstått att Ducato/Jumper/Boxer-motorerna är minst lika om inte stabilare än Transporter. Rost är inte heller något problem. Det man kanske kunde önska sig mer av är kvalitet i dörrar m.m. men rangordnar man sina önskemål tycker jag sånt kommer ganska långt ner på listan..

  • utomjording

    Medlem
    7 mars, 2005 vid 14:56

    Nu använder jag inte min buss som surfbuss (klättring/skidåkning) så fyrhjulsdrift är ett absolut krav. Hur står sig andra märken än VW när det gäller 4WD?

  • judo-freddan

    Medlem
    7 mars, 2005 vid 15:13

    Där ramlar genast Ducato bort i a f. Tror inte det finns. Vet inte vilka andra som kan ha det.

  • getwet

    Medlem
    7 mars, 2005 vid 17:20

    Har inte sett några andra 4WD bussar än Chevrolet och Dodge. Finns inte så många av dem. Chevan är byggd på en Suburban så det är en RIKTIG 4WD med ram och hela kittet. Och inget fusk, riktig diffbroms mm. Men en van drar mycket bensin, och vad ska den då inte göra med 4WD…… frown.gif

  • surfslusken

    Medlem
    8 mars, 2005 vid 08:31

    Hade en Ford Bronco me RIKTIG 4WD med ram och hela kittet, utan fusk mm. 31 tums teräng svålar och hela paketet. Va nog en av dom grymsta surfmobilerna man kan ha. Men JÄVVVLAR den va törstig. 100 blås på E4an Sthlm-Vabg fick man ner den till ca 1,5 liter, med cruise hållaren på. Från Apelviken upp till stan var det nog minst litern mer. Och det var ändå en 89a med 5liters 8an med insprutning. 88a och tidigare hade visst gasare och var betydligt törstigare. Hur nu det kan gå till??

    Men det var värt, ett tag iaf, att åka stånds mässigt smirk.gif

  • poppo

    Medlem
    8 mars, 2005 vid 11:37

    Som Dodge-van-ägare och heavy-duty-sucker får man ju gåshud av denna (som legat på Blocket ett bra tag..)
    4WD Van

  • dr-masse

    Medlem
    8 mars, 2005 vid 11:53

    Ha, ha! Det är just nästan värt pengen (och soppan) bara för att EN GÅNG I LIVET kunna rulla in på sitt lokala spot med lite stil och klass!

    Van På!

  • styret

    Medlem
    8 mars, 2005 vid 12:07

    fysatan. den är hårig!

  • drakglenn

    Medlem
    8 mars, 2005 vid 13:24

    Svar till:


    Som Dodge-van-ägare och heavy-duty-sucker får man ju gåshud av denna (som legat på Blocket ett bra tag..)
    4WD Van

    [/ QUOTE ]

    Klart manlig bil wink.gif

    Körde en liknande ett tag, b.la. en sväng till Tyskland och på autoban hör den då inte hemma, brände av båda tankarna innan jag kom upp i 130 grin.gif

    Men att köra omkring i en halvmeter snö var ett mindre problem, till surfet njjjjaeäää skulle jag säga….. smirk.gif

    //Glenn

  • getwet

    Medlem
    8 mars, 2005 vid 17:17

    Undra vad en folka syncro har att sätta emot den…..? wink.gif

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Vad kostar det att driva en surfbuss?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.