Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Vad krävs för att formulasegla

Taggad: 

• Vad krävs för att formulasegla

Publicerad av anonym-anvandare på 9 oktober, 2003 vid 14:32

Funderar på att skaffa en formulabräda men min fråga är hur bra måste man egentligen vara. krävs det flera års träning för att hoppa över till formula från frreride eller räcker det om man lärt sig alla grunderna

mvh mikael

anonym-anvandare svarade 21 år, 1 månad sedan 1 Medlem · 4 Svar
  • 4 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    9 oktober, 2003 vid 15:04

kan du plana, vattenstarta och gippa(behöver inte vara fullfartsgipp) och har testat att ta höjd någon gång och så kan du definitivt testa formula

• anonym-anvandare

Medlem
    9 oktober, 2003 vid 17:13

Du behöver inte kunna nånting för att testa formula. Brädan är 1 m bred dvs så stabil den kan vara för att dra rigg. Vattenstart behöver du inte kunna. Slå är superlätt. Gippa är lite speciellt då brädan är så bred men den sjunker ju inte igenom om du är lite långsam dvs lättare än på andra brädor. Enda nackdelen med formula för en nybörjare är att de är lite ömtåliga då de trots allt är byggda för tävling.

• anonym-anvandare

Medlem
    9 oktober, 2003 vid 18:21

Inte mycket. Men förvänta dig inte att det ska vara som en stor freeride. Det tar ett tag att vänja sig. Men sedan är det obegränsat kul. Jag köpte ett formulakit förra våren för att jag blivit less på stor freeride. Efter ett antal seglingstillfällen, kanske 5, hade jag fattat hur det funkar. Kommer inte att byta tillbaka. Det bästa är att man kan segla i full planing kors och tvärs över sjön. Man slår en lätt en vanlig familjesegelbåt till och med på kryssen. Stort humor att köra ikapp och runda en M30 – mål för nästa säsong.

Två goda råd från en annan nybörjare:
    1. Köp begagnat först! Varför? Jo för att formulaprylar är så oerhört ömtåliga. Det första man lär sig är 100 sätt att paja grejer på och det är ju inte kul med nya grejer. Det är inte stora skador, men lite dingar i brädan, små hål i mastfickan osv. Men man lär sig hur man ska hantera grejerna.
    2. Det är INTE NYBÖRJARUTRUSTNING. Trotts att brädan är 1 m bred är den inte lättseglad. Ska man lära sig grunderna i vindsurfing ska man inte ha en formula utan en stor fet freeride. Alla manövrar är MYCKET lättare på stor modern freerideutrustning.

MVH
    Jan-Erik som begått tävlingspremiär i sommar. Superkul!

• anonym-anvandare

Medlem
    13 oktober, 2003 vid 07:45

Jag började i stort sett direkt med formula. Bästa nybörjarbrädan man kan tänka sig förutom att den går sönder lätt (det går dock bra att laga). Tävlar efter en säsong.

Det enda rätta!
    /Anders

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Vad krävs för att formulasegla

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.